۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۵۱۲۵۳
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه:

دعا سلاح بشر در برابر مشکلات است

دعا سلاح بشر در برابر مشکلات است
حجت الاسلام تقوی گفت: خدوند دعا را سلاح برای بشر قرار داد تا انسان به وسیله آن بتواند بر مشکلات خود فائق آید.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دعا را سلاحی برای بشر در برابر مشکلات بیان و ابراز کرد: از آغازین روزی که خدا بشر را آفرید به آن ها دعا را آموزش داد که به وسیله دعا بر مشکلات فائق آیند چنانچه که آدم و حوا با توسل به دعا مشکل خود را برطرف کردند.

وی اظهار کرد: آیات، روایات و ادعیه بسیاری در بحث دعا بیان و آیات متعدی تحت آیات ربنا مطرح شده است از جمله این ایات عبارت است از: « رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا »، «رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا»، «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»، « رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا» و « رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ».

حجت الاسلام تقوی  بیان داشت: دعا سلاح انبیا و بهترین وسیله برای نجات انسان ها از مشکلات طبیعی و غیر طبیعی است و انسان می توان به وسیله دعا مشکلات خود را به ذات اله عرضه و از ذات اله تقاضای رفع گرفتاری کند و خداوند نیز وعده داده است که اگر کسی دعا کند، مستجاب می کند، امیرالمومین(ع) در دعای کمیل شیوه دعا را به ما آموزش می دهد و می فرماید:«سِلاحُهُ الْبُکاءُ» و نیز می فرماید:«يا سَريعَ الرِّضا اِغْفِرْ لِمَنْ لا يَمْلِكُ إلاّ الدُّعاءَ».

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه خاطرنشان کرد: دعا در هر نقطه و شرایطی اجابت می شود و خدا  کسی را مأیوس بر نمی گرداند اما برخی از دعاها مستجاب نمی شود که در معارف دینی برای اجابت دعا راهکارهایی مطرح شده است.

وی به راهکارهای اجابت دعا اشاره و ابراز کرد: دعا زمانی مستجاب می شود که اتکا و نگاه فقط به خدا باشد، در چارچوب  معارف دینی و مذهبی باشد، برای امور و کارهای ناپسند نباشد، با واسطه آن ها دیگران متضرر نشوند و این گونه نباشد که برای ما نفع داشته اما به کس دیگری ضرر برسد.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که براساس روایات زحمت کسی که دعا می کند، هدر نمی رود، گفت: دعای او ممکن است در جاهای مختلف دیگر به او کمک کند، در نتیجه دعای او خیر و برکت آن در آینده  به فرزندان برسد، پدر و مادر از ثواب آن بهره ببرند، برخی از دعاها ذخیره برای فردای قیامت می شود و انبوهی از خوبی ها را برای ما در نظر بگیرند و یا برخی از این دعاها که اجابت نمی شود در قیامت موجب کاهش عذاب ما شود همچنین برخی از دعاها به اجابت نمی رسد چون مسیری که انتخاب کرده ایم، مسیری خطرناک است.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه به عوامل موثر در اجابت نشدن دعا اشاره و ابراز کرد: برخی از گناهان موجب محبوس شدن دعاها می شوند، با توجه به روایات گناه جدید موجب ایجاد بلای جدید می شود و امروز گناهان جدیدی را در فضای مجازی به تصویر کشیده می شود و کرونا نیز بلای جدید است که همه جهان را درگیر کرده است.

وی در پایان بیان داشت: یکی از نکات مهم این است که انسان وقتی دعا می کند، در آن جهتی که دعا می کند خود را عاری از خطا کند./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
مدتی بود از استاد تقوی مطلب نمیگذاشتین حیف بود
چرا چنین بود دلیل خاصی داشته
بیان و کلام نافذی دارند
0
0