۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۶۵۱۳۴۷
یادداشت؛

تحقق جهش تولید بر مبنای اقتصاد توحیدی

تحقق جهش تولید بر مبنای اقتصاد توحیدی
یکی از نکات کلیدی که ابتدای هر سال در قالب چند کلمه، مسیر پیش روی مسئولان، دولتمردان و مردم را مشخص می‌کند، اعلام شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طول ۱۵ سال اخیر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است.
به گزارش خبرگزاري رسا، یکی از نکات کلیدی که ابتدای هر سال در قالب چند کلمه، مسیر پیش روی مسئولان، دولتمردان و مردم را مشخص می‌کند، اعلام شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طول ۱۵ سال اخیر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است.

اما نکته جالب توجه تعیین شعار سال ۱۳۹۹ به نام جهش تولید، در زمانی اتفاق افتاده که طبق پیش‌بینی قریب به اتفاق اقتصاددانان جهان، کلیه کشور‌ها به واسطه انتشار ویروس کرونا، در بحث اقتصادی بیش از سایر بخش‌ها مانند بهداشتی یا اجتماعی دچار بحران خواهند شد. اما از آنجا که فرمایشات رهبر معظم انقلاب برخاسته از بینش توحیدی است و با معیار‌های اقتصادی غالب در جهان، موسوم به اقتصاد متعارف تفاوت دارد، پذیرش جهش اقتصادی ایران اسلامی، امکان‌پذیر است و حال به واسطه انتشار ویروس کرونا در جهان، دیگر برای اثبات تفاوت عملکرد برخاسته از جهان‌بینی توحیدی در مقابل جهان‌بینی مادی، نیاز به توضیح و تبیین فراوان نیست.

کشور‌های اروپایی که همواره از نظر پیشرفت در زمینه پزشکی و تجهیزات آن و امکانات و خدمات در زمینه رفاه عمومی و اقتصادی در وضع بسیار مطلوبی به سر می‌بردند در مقابله با این ویروس به زانو درآمدند و دست کمک به سمت سایر کشور‌ها دراز کردند و پس از آن تمام جهان شاهد رقابتی غیراخلاقی در بین این کشور‌ها بود که همه را به یاد دزدان دریایی می‌انداخت، زیرا در ربودن تجهیزات و الزامات مقابله با این ویروس مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از هیچ اقدامی فروگذار نبودند.

در امریکا نیز آنچه بیش از مسائل بهداشتی و فرهنگی پایه‌های سست محاسبات مادی‌گرایانه را نشان داد، اقتصاد بود. نقطه قوتی که امریکا را به ابرسرمایه‌دار جهان تبدیل کرده بود و همواره باید‌ها و نبایدهایش بر دیگر کشور‌ها تحمیل می‌شد، در این ایام با اعتراضات مردم این کشور در خصوص معیشت ضعف خود را نمایان کرد.

حال آنکه در اقتصاد توحیدی، مردم با شعار صدقه و احسان و بالاتر از آن در مقام انفاق، از آنچه خود احتیاج دارند چشم می‌پوشند و دیگران را بر خود مقدم می‌شمارند، بنابراین زمانی که نیازی در کشور احساس می‌شود، چه بسا فقیرترین افراد نیز سعی می‌کنند در این حرکت ملی سهمی داشته باشند و به دیگران کمک کنند و با این نگرش بود که ایران اسلامی توانست بحران اولیه اقتصادی ناشی از کرونا را تا حدی از سر بگذراند و آرامش را به استان‌هایش بازگرداند.

بر این اساس می‌توان به فکر تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید بود و همان‌طور که هر حرکتی نیازمند داشتن نقشه راه است، برای تحقق شعار جهش تولید نیز نیازمند برنامه‌ریزی در سه سطح کلان مدیریتی یعنی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مسئولان، رفتار‌های اقتصادی فروشندگان و نیز تربیت اقتصادی مردم به عنوان مصرف‌کنندگان هستیم. مسئولان در زمینه حمایت از تولید داخلی، تسهیل راه‌اندازی کسب و کار و حمایت از کارآفرینان، فروشندگان در زمینه ارائه کالای باکیفیت و مردم به عنوان خریداران با اولویت قرار دادن تولید ملی در سبد کالای خود، نقش بسیار سازنده‌ای را در این اقتصاد بازی می‌کنند. در مجموع با رعایت اصول مبنایی در اقتصاد توحیدی، علاوه بر تثبیت وضعیت اقتصادی می‌توان به سمت پیشرفت و جهش اقتصادی گام برداشت./1360/
ارسال نظرات