۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۵۱۳۵۰

کرونا تصمیم می‌گیرد!

کرونا تصمیم می‌گیرد!
باز شدن مشروط ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی خبری امیدبخش برای جامعه ورزش بود، اما مخالفان برگزاری بازی‌های باقی مانده لیگ برتر فوتبال همچنان با تمام قوا تلاش می‌کنند تا پرونده این فصل از رقابت‌ها را بدون معرفی قهرمان ببندند.
به گزارش خبرگزاري رسا، بعد از انتشار خبر مخالفت ۱۳ تیم لیگ برتری با از سرگیری مجدد بازی‌ها، بالا گرفتن اعتراضات قابل پیش‌بینی بود. روز گذشته رئیس‌جمهور خبر بازگشایی اماکن ورزشی را اعلام کرد: «برخی از صنوفی که ممنوع بودند، حتی در بخش‌های قرمز نیز بازگشایی می‌شوند؛ مثل آرایشگاه‌ها، برخی از ورزشگاه‌ها و مراکز کشوری، البته در حدی که تجمع نباشد. وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان این را اعلام می‌کند، بازگشایی ما با آرامش و پلکانی خواهد بود، اما در عین حال از یاد هم نمی‌بریم که کرونا همچنان هست و ممکن است روزی با اوج هم روبه‌رو شود. برای آن اوج باید از امروز فکر کنیم.» با اعلام این خبر باشگاه‌هایی که موافق تعطیلی کامل لیگ برتر بودند دوباره به تکاپو افتادند و حتی بیانیه اعتراضی هم صادر کردند.

جلسه سرنوشت‌ساز

نشست امروز ستاد کرونا می‌تواند ورزش ایران را از بلاتکلیفی خارج کند، علاوه بر فوتبالی‌ها، المپیکی‌ها و ملی‌پوشان زیادی هم منتظر تصمیم ستاد کرونا هستند. تا پیش از این گفته می‌شد پس از عادی شدن شرایط، ملی‌پوشان و تیم‌ها با رعایت مقررات بهداشتی می‌توانند تمرینات‌شان را از سر بگیرند. در خصوص فوتبال هم گفته می‌شد با شروع تمرینات از اواخر اردیبهشت‌ماه بازی‌های باقی مانده لیگ از اواسط خرداد برگزار خواهد شد. رضا سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با فارس در خصوص جلسه امروز ستاد کرونا اظهار داشت: «درخواست‌های مختلفی از باشگاه‌ها داشته‌ایم، اما این موضوع بستگی به وضعیت بیماری در کل کشور و نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد. اولویت سلامتی ورزشکاران است. ما امروز با برگزاری جلسه درباره تمام رشته‌های ورزشی صحبت می‌کنیم، اما معلوم نیست تصمیم قطعی درباره شروع لیگ فوتبال گرفته شود، یا نه.»

سهیل مهدی، سرپرست مسابقات سازمان لیگ هم در گفتگو با ایلنا در مورد بازگشایی اماکن ورزشی و ورزشگاه‌ها گفت: «این نظر رئیس‌جمهور بوده و ما بعد از این حالا منتظر نظر رسمی ستاد مبارزه با کرونا خواهیم بود تا به تیم‌ها اعلام کنیم چه زمانی به تمرینات بازگردند. هر زمان که تمرینات را آغاز کنند، به مدت سه الی چهار هفته زمان برای آماده‌سازی وجود خواهد داشت تا بتوانند بازی‌ها را بعد از آن برگزار کنند.»

باشگاه‌های مخالف

اغلب باشگاه‌های لیگ برتری به دلیل ترس از شیوع کرونا بین تیم‌ها و همچنین جلوگیری از ضرر‌های اقتصادی خواهان لغو کامل بازی‌ها هستند. به غیر از پرسیولیس و دو باشگاه دیگر، سایرین کماکان با واژه «سلامتی مردم» موج‌سواری می‌کنند تا بلکه از این طریق به نتیجه دلخواه‌شان برسند و مدیران تراکتورسازی در این پروژه پیشتاز هستند. میرمعصوم سهرابی، سرپرست باشگاه تراکتور مخالفتش با شروع دوباره لیگ را اینگونه نشان داد: «آن‌ها که به ادامه مسابقات لیگ نوزدهم اصرار دارند، آیا می‌دانند که حتی اگر خدایی نکرده یک بازیکن لیگ به ویروس کرونا مبتلا شود چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟! آیا این موضوع را در نظر گرفته‌اند که به چه قیمتی به دنبال پیگیری لیگ هستند؟ حتی بسیاری از لیگ‌های معتبر در سراسر جهان، در حال تعطیل کردن و نیمه‌تمام گذاشتن لیگ امسال کشورهای‌شان هستند؛ اما نمی‌دانم چرا برخی‌ها مصرانه به دنبال شروع تمرینات و پیگیری مسابقات هستند.» تراکتوری‌ها به این مصاحبه بسنده نکردند و پس از پخش صحبت‌های رئیس‌جمهور یک بیانیه تند و تیز هم صادر کردند: «از خودمان سؤال کرده‌ایم که هدف ما از برگزاری مسابقات فوتبال در کشورمان چه چیزی است؛ اینجا که خبری از اسپانسر‌های آنچنانی، حق پخش تلویزیونی، پیش‌فروش بلیت مسابقات و درآمد نیست. اینجا سر و ته فوتبال فقط هزینه است و تیم‌ها در صورت لغو مسابقات، نه تنها ضرر مالی نمی‌بینند، شاید وضعیت مالی‌شان بهتر هم شود!»

جالب‌تر اینکه تراکتورسازان از سازمان لیگ خواسته‌اند به جای نام تیم قهرمان واژه «سلامت» نوشته شود!

البته سایر باشگاه‌ها هم دست‌کمی از تراکتورسازی نداشتند و آن‌ها هم دست به دامن نامه اعتراضی و مصاحبه‌های مختلف شدند. علی امیری، مدیرعامل باشگاه نساجی در نامه‌ای به بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال خواهان تعطیلی لیگ نوزدهم شد. امیری هم در نامه‌اش به حفظ سلامتی و برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگران و نقش آن در نشاط عمومی اشاره کرده است. سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان هم پیش از این درخواست تعطیلی کامل لیگ را داده بود: «در آن روزی که کسی جرئت نداشت، درخواست تعطیلی لیگ برتر را بدهد من از رئیس‌جمهور درخواست تعطیلی لیگ را داشتم و مثل خیلی از مدیر‌ها نیستم که در طول یک هفته حرفم را تغییر دهم.» وحید علیپور، قائم‌مقام باشگاه شهرخودرو نیز برگزاری بازی‌ها را خطرناک خواند: «آنچه در مشهد وجود دارد، این است که این شهر هنوز به وضعیت سفید نرسیده و همچنان وضعیت قرمز است و ما برای شروع تمرینات گروهی تیم نگران هستیم. باشگاه نیز مخالف برگزاری لیگ است، چراکه شرایط سختی وجود دارد، اما نمی‌دانیم اصرار برگزاری مسابقات از سوی سازمان لیگ به چه دلیل است، وقتی قرار است مسابقات را بدون تماشاگر و با ترس و لرز برگزار کنیم، خب چرا آن را لغو نکنیم.»

به گفته مجید جلالی، سرمربی گل‌گهر سیرجان قرار است از همه بازیکنان این تیم تست کرونا گرفته شود: «باید کم‌کم از بازیکنانمان تست بگیریم تا در صورت شروع تمرینات آماده باشند. به بازیکنان اعلام کرده‌ایم که امروز به باشگاه بیایند تا از آن‌ها تست‌های پزشکی بگیریم. بعد از آن هم منتظر می‌مانیم تا ببینیم برای شروع تمرینات چه دستوری می‌دهند.» جمشیدی، سخنگوی باشگاه ذوب‌آهن نیز واکنش جالبی به شروع یا تعطیلی لیگ نشان داد: «باشگاه ذوب‌آهن در ۲۶ رشته ورزشی فعال است. برای این باشگاه فرقی نمی‌کند چه تصمیمی اتخاذ شود، ما تابع قانون هستیم و هر تصمیمی فدراسیون بگیرد به آن عمل می‌کنیم.»

اطلاعیه جنجالی کانون مربیان!

در این میان موضع‌گیری کانون مربیان در خصوص سرنوشت بازی‌های باقی مانده لیگ و درخواست لغو کامل بازی‌ها، جنجال جدیدی در فوتبال ایران بپا کرده است. قضیه از این قرار است که کانون مربیان بدون اطلاع اعضا بیانیه‌ای صادر کرد و از وزیر ورزش خواست تا دیدار‌های لیگ برتر برگزار نشود. هادی طباطبایی یکی از اعضای این کانون در گفتگو با ایسنا با توجه به بیانیه منتشر شده عنوان کرد: «نقطه‌نظراتی که دوستان در کانون مربیان داشتند متفاوت بود. من نظرم این بود که بازی‌های تعطیل شوند یا عقب بیفتند. ما فقط در همین حد نظر دادیم. نمی‌دانم که بعضی‌ها در جریان بودند یا نبودند. چند ساعت قبل از انتشار به صورت پیامکی به ما گفتند کانون قرار است بیانیه بدهد.»/1360/
ارسال نظرات