۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۶۴۷۸۹۱
یادداشت؛

فوتبالی‌ها به‌دنبال بهانه برای فرار از بدهی

فوتبالی‌ها به‌دنبال بهانه برای فرار از بدهی
محمد مهدی‌نبی، سرپرست جدید فدراسیون فوتبال می‌گوید این فدراسیون نیازمند به شفاف‌سازی است. هرچند که این اولین باری نیست که این جمله را از سوی یک مسئول می‌شنویم و به‌طور حتم آخرین بار هم نخواهد بود، اما در جریان شفاف‌سازی ما با فدراسیونی طرف هستیم که فساد و تخلفاتش برای همه مثل روز روشن است.
به گزارش خبرگزاري رسا، آخرین باری که یادمان می‌آید، مهدی تاج رئیس مریض‌احوال و پروازی فدراسیون فوتبال بود که بعد از استعفا حرف از شفاف‌سازی به میان آورد و گفت که در بازگشت به ایران حرف می‌زند تا بسیاری از مسائل روشن شود. مدت‌ها از این ادعا گذشته و مهدی تاج نه تنها شفاف‌سازی صورت نداده، بلکه اصلاً در مجامع و کوچه و بازار هم دیده نمی‌شود تا یکی پیدا شود و حالش را بپرسد. مهدی تاج شفاف‌سازی نکرد تا امروز تشت رسوایی یکی دیگر از هنرنمایی‌هایش از بام بیفتد و صدایش به گونه‌ای بلند شود که محمد مهدی‌نبی به ناچار حرف از شفاف‌سازی بزند.

داستان قرارداد خوب و عالی مهدی تاج با مارک ویلموتس را حتماً به یاد دارید. همان قراردادی که برای فوتبال ایران سراسر برد بود، اما نه در نتیجه‌گیری سودی به حال ما داشت و نه در پرداخت؛ فقط میلیارد‌ها تومان به داخل و خارج بدهکار شدیم تا حالا همه دنبال شفاف‌سازی باشند. همین حالا که این چند سطر را مطالعه می‌کنید شرکت شستا مبلغ ۲ میلیون یورو (با احتساب هر یورو ۱۵ هزار تومان که البته امروز بیشتر از این حرف‌هاست) مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال طلبکار است. پولی که آن زمان از حساب کارگران و زحمت‌کشان وابسته به شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی برداشته شد تا آقای تاج ببرد و دو دستی بابت همان قراردادخوب و عالی تقدیم ویلموتس بلژیکی کند. برای چه؟ برای دو شکست مقابل عراق و بحرین و کمرنگ شدن شانس صعود ایران به مرحله دوم مسابقات انتخابی جام جهانی.

این پول پرداخت شد و حالا موعد بازپرداخت آن فرارسیده است، گویا آقایان فدراسیون‌نشین خود را به بی‌خیالی زده‌اند. طبیعی است مهدی تاج که گم و گور شده و احتمالاً اگر بابت این موضوع سراغش برویم دوباره قلب معیوبش او را راهی بیمارستان می‌کند. دیگران هم که خود را در این مورد هیچ‌کاره می‌دانند و این می‌شود که نبی تازه‌وارد و البته کاربلد حرف از شفاف‌سازی می‌زند. شفاف‌سازی برای پیچاندن حق کارگرانی که وظیفه اصلی به گردش درآوردن چرخ اقتصاد و پیشرفت کشور را بر عهده دارند و پول‌شان به حساب فوتبال بیت‌المال‌خور رفته است.

پایان فروردین‌ماه آخرین فرصت فدراسیون فوتبال برای بازپرداخت این بدهی است، مبلغی که به‌طور حتم حساب خالی این فدراسیون توان پرداخت آن را ندارد و بدتر اینکه کسی هم پاسخگو نیست. این روز‌ها باید تاج را پیدا کرد و از او پرسید که چگونه وقتی این پول را دریافت می‌کرد فکر بازپرداختش را نکرد. باید از او پرسید چرا دیگر از شفاف‌سازی حرف نمی‌زند و نمی‌خواهد بیاید و توضیح دهد که در دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال چه بر سر فوتبال ایران آمده است.

شفاف‌سازی، واژه قشنگی است که مسئولان ورزش کشور به خصوص فوتبالی‌ها خیلی خوب از آن استفاده می‌کنند. فقط یک سؤال در این میان باقی می‌ماند که چرا این آقایان فقط در ابتدا و انتهای مسئولیت‌شان به دنبال شفاف‌سازی هستند؟ مهدی تاج وقتی استعفا داد، حرف از شفاف‌سازی زد درست مثل تمام مدیران قبلی و مهدی محمدنبی هم در شروع کار به دنبال شفاف‌سازی است درست مثل تمام مسئولان قبلی و ما مانده‌ایم که چرا این همه مسئول به دنبال شفافیت، وقتی جای پای‌شان در پست‌های‌شان محکم می‌شود دیگر به دنبال شفافیت نیستند و اینکه سرانجام ۲ میلیون یورویی که از جیب کارگران ایرانی به جیب ویلموتس رفت چه خواهد شد؟ آیا می‌توان بازگشتی برای آن متصور بود یا اینکه یک‌بار دیگر بیت‌المال خرج زیاده‌خواهی‌های فوتبالی‌ها خواهد شد؟
/1360/
ارسال نظرات