۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۵۱۳۷۴
مجله آتلانتیک:

جهانیان به ترامپ می‌خندند

جهانیان به ترامپ می‌خندند
بر اساس تحلیلی که مجله آتلانتیک منتشر کرده، رئیس‌جمهور آمریکا در چند ماه گذشته، در رهبری داخلی و خارجی خود، یک خلاء را ایجاد کرده که چین در حال پر کردن آن است.

به گزارش خبرگزاري رسا، وبگاه «آتلانتیک»، در یادداشتی که روز گذشته منتشر شد، با اشاره به خلاء قدرتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با اظهارات خود در مقابله با ویروس کرونا مبنی بر تزریق مواد ضدعفونی‌کننده و دیگر اقداماتی که از سوی مقامات دولت وی در این زمینه مشاهده شده در حال ایجاد یک خلاء در قدرت رهبری خود هم در داخل آمریکا و هم در خارج از این کشور است و چین تلاش می‌کند این خلاء را پر کند. 

آتلانتیک در این یادداشت با اشاره به ویدئویی که اخیراً با نام «روزی روزگاری، یک ویروس» در اینترنت پخش شده نوشت، این ویدئو‌ که اخیراً باز‌دید بالایی داشته است، گفت‌وگوی بین چین و آمریکا را نشان می‌دهد که در آن مجسمه آزادی، که نشانه آمریکاست با یک صدای نازک که نشانه چین است مکالمه می‌کند. مکالمه آنها که درباره شیوع ویروس کرونا است تا جایی پیش می‌رود که مجسمه آزادی در مقطعی می‌گوید «این ویروس در آوریل دور خواهد شد».

مجله آتلانتیک در ادامه نوشت، اگرچه این ویدئو مانند یک تولید آماتور به نظر می‌رسد، اما آن قدر هم آماتور نیست. این ویدئو کلیپ در 30 آوریل توسط خبرگزاری «شین‌هوا»، خبر‌گزاری رسمی چین، منتشر شد، دیپلمات‌های چینی نیز این ویدئو را مشاهده و تبلیغ کردند و از عصر روز گذشته این ویدئو 1.6 میلیون بازدید داشته است.

آتلانتیک این ویدئو را تبلیغی از سوی چین خواند و نوشت، تبلیغات در مواقعی که خلاء وجود داشته باشد و زمانی که رقابت بر سر رساندن پیام وجود نداشته باشد بهترین کارکرد را خواهند داشت. چین از اواسط ماه مارس، پیام‌هایی را درباره این خلاء مخابره و اعلام کرده جهان نه تنها با یک ویروس، بلکه با شکست‌های فاجعه‌بار و مسخره رئیس‌جمهور آمریکا در مواجه با این خلاء، دگرگون شده است.

این مجله آمریکایی در ادامه نوشت، نقل‌قول‌های رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری 23 آوریل، در هر قاره‌ای از طریق کانال‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های رادیویی، مجله‌ها و وب‌ها و در زبان‌های مختلف پخش شد و حتی بعد از پخش صحبت‌های او نیز هشدار داده شد که مردم گول نخورند که بخواهند مواد ضد‌عفونی کننده را بنوشند. در سال‌های گذشته، بسیاری از این رسانه‌ها مطالبی در انتقاد از سیاست خارجی آمریکا منتشر کرد و رئیس‌جمهور‌های مختلف آمریکا را مقصر دانستند. اما اکنون اخباری که از آنان می‌بینیم، جدید هستند. این بار مردم به رئیس‌جمهور آمریکا حمله نمی‌کنند، بلکه به او می‌خندند. یکی از ستون‌نویس‌های مطرح ایتالیا، عنوان کرده با وجود اینکه ایتالیایی‌ها برای آمریکایی‌هایی که با این ویروس به سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار متأسف است، اما احساس آنان نسبت به ترامپ متفاوت شده است. این ستون‌نویس ایتالیایی گفت: «با وجود غم و اندوهی که اکنون (به دلیل شیوع کرونا) وجود دارد، ترامپ ما را سرگرم کرد.»

در ادامه این یادداشت آمده است، اگر ترامپ مسخره بوده است، اما دولت او کاملاً نامرئی بوده است. آمریکایی‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهد، یا اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، از آنجایی که بسیاری از فرمانداران، شهردار‌ها، پزشکان، دانشمندان و شرکت‌های فناوری در حال فعالیت هستند، کاخ سفید هیچ کاری انجام نمی‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا هیچ اقدامی مبنی بر رهبری انجام نمی‌دهد و هیچ رهبری از سوی آمریکا در جهان وجود ندارد. اعضای گروه هفت، با یکدیگر دیدار داشته‌اند تا یک بیانیه مشترک را بنویسند. اما این اقدام نیز زمانی که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، بر نام‌گذاری ویروس کرونا به عنوان «ویروس ووهان» اصرار داشت، لغو شد.

مجله آتلانتیک در این یادداشت با اشاره به اینکه نه تنها رئیس‌جمهور آمریکا حرف‌های بی‌معنی می‌زند و آمریکا غایب به نظر می‌رسد، بلکه دیپلمات مطرح این کشور نیز مانند کاریکاتوری از یک مرد سخت است؛ مردی که در حال ترواش کردن بد و بی‌راه است.

این مجله آمریکایی در ادامه نوشت، اگرچه چند وقت بیشتر از شیوع بیماری کرونا نگذشته و همچنان مقیاس حقیقی این بحران و فاجعه اقتصادی بر اثر آن هنوز نمایان نشده، اما طرح کلی آن بسیار متفاوت است، جهان پساکرونا و پساآمریکا در حال شکل‌گیری است. در این جهان نظرات آمریکایی‌ها ارزش کمی خواهند داشت و ارزش نظرات رقبای آمریکا بیشتر خواهند بود. این مسئله جنبه‌های سیاسی را به روش‌هایی که آمریکایی آن را درک نکرده‌اند تغییر خواهد داد.

آتلانتیک همچنین نوشت، تبلیغات چین همچنین زمین‌های بارور دیگری را نیز به وجود آورده است. کمک چین به ژاپن و کره جنوبی، دو کشور متحد آمریکا، رسید. این دو کشور دلایل بسیاری دارند که نسبت به چین هشیار باشند، اما اکنون که ترامپ به سوژه خنده تبدیل شده است و اکنون که آمریکا از بازی خارج است، برخی در توکیو و سئول ممکن است اینگونه نتیجه‌گیری کنند که بهتر است احتیاط بیشتری داشته باشند و خطر نکنند. چین همچنین به ایران نیز کمک‌های بسیاری ارائه کرد، رهبران ایران اکنون دلایلی بسیاری دارند که اگر رئیس‌جمهور آمریکا مانند یک انسان جدی با آنان رفتار نکند، می‌توانند امید‌وار باشند که در برابر تحریم‌های این کشور مقاومت کنند.

نویسنده این یادداشت با اشاره به اینکه مردم جهان اظهارات ترامپ را به سخره می‌گیرند، نوشت، در موقعیت کنونی که مردم جهان به رئیس‌جمهور آمریکا می‌خندند، چینی‌ها ممکن است موفق شوند. در حلقه‌ اطراف پامپئو، ظاهراً خیلی برای وی اقدام شجاعانه است که از واژه‌ «ویروس ووهان» استفاده کند، اما در جهان واقعی، در جهانی رئیس‌ پامپئو، به عنوان یک دلقک در‌نظر گرفته شده است بسیاری از مردم به این حرف‌ها گوش نمی‌دهند. یک خلاء قدرت به وجود آمده و کشور چین در تلاش است آن را پر کند. با توجه به بیانیه‌های اخیر مقامات دولت ترامپ، این مقامات هنوز از هرج و مرجی که در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده‌اند اطلاع ندارند. پامپئو در چند روز اخیر تلاش کرده تحریم‌ها علیه ایران را سازماندهی کند، گویی که روسیه و چنین یا حتی متحدان اروپایی آمریکا تمایل دارند دنباله‌رو او باشند.

مجله آتلانتیک با اشاره به اینکه نمی‌توان با قطعیت عنوان کرد که «جو بایدن» بتواند تغییری در این زمینه ایجاد کند، نوشت، جوک‌هایی که در مورد مواد ضد‌عفونی کننده ساخته شدند و خاطراتی که باعث خنده در محافل می‌شوند نیز به عنوان خاطره باقی خواهند ماند. هر کسی که جایگزین پامپئو شود، تنها چهار سال فرصت دارد که این آسیب‌هایی که وی ایجاد کرده را بر طرف کند و حتی ممکن است تلاش‌های جایگزین او کافی نباشد.

نویسنده این یادداشت در پایان با اشاره به اینکه آیا ترامپ بار دیگر پیروز انتخابات می‌شود یا خیر، نوشت، هر ملتی می‌تواند یک بار اشتباه کند و یک رهبر بد را انتخاب کنند، اما اگر آمریکایی‌ها بار دیگر ترامپ را انتخاب کنند، این موضوع یک پیام آشکار را مخابره خواهد کرد که «ما دیگر به عنوان یک ملت جدی نیستیم. ما نیز مانند یک رئیس‌جمهور نادان بی‌فکر و خودشیفته هستیم.»/1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات