۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۱۴۴۱
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی مطرح کرد؛

دعا، زمینه ساز تهذیب نفس و ابزاری برای سیر و سلوک سالکان الی الله

دعا، زمینه ساز تهذیب نفس و ابزاری برای سیر و سلوک سالکان الی الله
حجت الاسلام محسنی با اشاره به اینکه دعا زمینه تهذیب نفس را برای انسان فراهم می کند، گفت: انسان به واسطه دعا می تواند بسیاری از بلایای حتمی را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، شب گذشته در منبر مجازی با موضوع سنن الهی در معارف اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نظام آفرینش، یک نظام کاملاً ضابطه‌مند و قانون‌مند‌ است، طبق صریح آیات قرآن کریم؛ خداوند همه موجودات را با اندازه‌گیری دقیق آفریده است.

وی افزود: همچنین در سوره رعد آمده تمامی اشیاء نزد ذات باری‌تعالی کاملاً مشخص، معین و اندازه‌گیری شده هستند؛ بر این اساس هیچ‌چیزی در این عالم اتفاقی نیست.

حجت ‌الاسلام محسنی درباره سنت دعا، بیان داشت: بر اساس دیدگاه معارف اسلامی دعا هم وسیله است و هم هدف یعنی هم راه رسیدن به حاجات و رفع بلاها و گرفتاری‌ها است و هم خود دعا فی‌نفسه اساس عبادت و عبودیت الهی به شمار می رود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه دعا یک هدف والای الهی در سیر و سلوک و تربیت نفس است، اظهار داشت: انسان به‌واسطه دعا می‌تواند بسیاری از سرنوشت‌های حتمی خود را تغییر دهد، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: تنها چیزی که می‌تواند قضا و سرنوشت حتمی را از بین ببرد و رفع کند فقط دعا است.

وی با بیان حدیثی مبنی بر اینکه درب‌های بلا را با دعا به روی خود ببندید، ادامه داد: امام علی(ع) در این روایت می‌فرمایند: امواج بلا را با دعا دور کنید؛ بنابراین انسان نباید هنگام بلا از دعا غفلت کند.

حجت الاسلام محسنی ادامه داد: در روایت دیگری آمده دعا را فراموش نکنید زیرا دعا درمان هر دردی است با دعا می‌توان هم بیماری‌های جسمی و هم درونی را برطرف کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: وقتی انسان بفهمد که در این جهان آفرینش همه‌کاره خداوند متعال است و انسان دست گدایی را به‌سوی باری‌تعالی دراز کند و از او استمداد بطلبد، سنت قطعی الهی این است که خدای متعال این انسان را که به درگاه الهی رو آورده یاری و کمک برساند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات