۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۶۵۱۸۰۱
امام جمعه موقت کاشان:

تحقق دین بدون سیاست و حکومت امکان پذیر نیست

تحقق دین بدون سیاست و حکومت امکان پذیر نیست
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: تحقق دین بدون سیاست و حکومت امکان پذیر نیست و افرادی که دین را از سیاست جدا می‌دانند معنای سیاست و حکومت را درک نکرده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار چهارشنبه شب در محفل انس با قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد در تفسیر آیه ۵۵ سوره مبارکه نور، گفت: این آیه از آیات ناب الهی است که برای ایجاد حکومت صالحان روی زمین بشارت داده است.

وی افزود: روایات متعددی از امام سجاد (ع) و اما صادق (ع) است که این آیه در عصر مهدودیت تحقق خواهد یافت و خود آیه نیز اشاره به این دارد که در برهه‌ای از تاریخ صالحان به صورت مقطعی بر زمین حکومت خواهند کرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ» نخستین سخن این آیه وعده و بشارت حکومت به صالحان است.

وی با بیان اینکه خداوند به مومنان و صالحانی که دو ویژگی اعتقادات صحیح و عمل صحیح دارند با چهار تأکید وعده حکومت داده است، افزود: دادن وعده و بشارت حکومت به صالحان از سوی خدا آن هم با چهار تأکید بیانگر این است که دین از سیاست و از حکومت جدا نیست.

امام جمعه موقت کاشان گفت: تحقق دین بدون سیاست و حکومت امکان پذیر نیست و افرادی که دین را از سیاست جدا می‌دانند معنای سیاست و حکومت را درک نکرده اند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ملاک و شرط حکومت کردن در اسلام را شایسته سالاری دانست و اظهار داشت: اگر خداوند وعده حکومت به صالحان می‌دهد به این معنی است که ملاک حکومت و شرط حکومت کردن شایسته سالاری است و هرکسی اجازه و لیاقت حکومت کردن ندارد.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه به ترتیب سه وعده حکومت، تحقق کامل دین و امنیت را داده است، گفت: خداوند در این آیه وعده امنیت حقیقی و همه جانبه در همه عرصه‌ها را داده است.

امام جمعه موقت کاشان افزود: خداوند بعد از حکومت به نشر دین تأکید دارد، چرا که نشر دین در سایه حکومت است و تا حکومت نباشد دین پیاده نخواهد شد و برای همین است که برای نشر دین  و حکومت باید به دست صالحان باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه تحقق حکومت سبب تحقق دین است و تحقق دین نیز سبب ایجاد جامعه‌ای امن واقعی است، اظهار داشت: بشر هیچگاه به امنیت نخواهد رسید مگر اینکه دین پیاده شود و مردم به دستورات دین عمل کنند و امنیت بدون دین امکان پذیر نیست.

وی افزود: بشر هیچگاه به سعادت و امنیت نخواهد رسید مگر اینکه تسلیم دین خدا باشد و با پیاده شدن دین و متدین شدن واقعی مردم، امنیت نیز ایجاد خواهد شد.

به گفته وی خداوند در این آیه با وعده حکومت، وعده تحقق دین ناب و تحقق امنیت کامل، ترتیب زیبایی را در آیه به کار برده است.

امام جمعه موقت کاشان عامل تکامل انسان را در سایه عبودیت دانست و گفت: انسان زمانی به کمال خواهد رسید که عبد خدا باشد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات