۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۵۱۹۱۷
بورس را چگونه باید دید

آیا فاجعه بزرگی در راه است

آیا فاجعه بزرگی در راه است
تجربه سرمایه‌گذاری بی‌مهابا در قرن ۱۸ حباب می‌سی‌سی‌پی را ایجاد کرد که منجر به انقلاب فرانسه شد، بعد از آن هم آمریکا در سال ۲۰۰۰ یکی از سقوط‌های جدی را با ENRON تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زندگی حباب و شرایط ریسکی موضوعی است که اقتصاد عصبی به سمت آن حرکت می‌کند تا توان اجتماعی مردم را از اقدامات بهتر و دقیق‌تر بگیرند و نسلی که با حباب بورس و ربای بانک تربیت شود، بدون شک در مسیر ساخت تمدن نرمال و طبیعی توانی نخواهد داشت.

اتفاقاتی که این روزها در بورس رخ می‌دهد، بی شباهت به اوج بورس در قرن 18 و حباب می‌سی‌سی‌پی معروف ندارد. جان لو اهل ادینبورک ارجمندترین خزانه‌دار شاهان فرانسه به ایجاد بستری برای بورس تلاش می‌کرد و با تاسیس شرکت‌های مختلف تلاش می‌کرد تا اقتصاد خسته و از رمق افتاده فرانسه را احیا کند.

مراقب حباب بورس باشیم

پروفسور نیل فرگوسن یکی از اساتید بزرگ تاریخ اقتصاد و جانشین هنری کسینجر در عرصه سیاست آمریکا با ساخت مستندی به نام ترقی پول خطری را گوشزد می‌کند که امروز غرب را تقریبا در شرایط عجیبی قرار داده است و بورس چندین بحران مالی را ایجاد کرد و نهایتا به جنبش تسخیر وال استریت در سال 2007 منجر شد که مهمترین شعارشان نه به طمع است.

 

آیا فاجعه بزرگی در راه است

 

خاصیت بورس در دو کلمه قمار و طمع خلاصه می‌شود، این جمله را حتی الیور استون کارگردان معروف آمریکایی در سال 2010 برای فیلم «پول هرگز نمی‌خوابد» نیز بارها استفاده کرد و نهایتا سینمای آمریکا برای هشدار به مردم در قبال بورس و اتفاقات آن به فیلم سگ کشی رسید.

ویران‌گر برای مستضعفین و زندگی‌ساز برای سرمایه‌داران

پروفسور فرگوسن کتابی با عنوان ترقی پول نوشت و بعد از آن این کتاب را به مستند تبدیل کرد و هشدار مهمی در قبال سرمایه‌گذاری مالی در مدل اقتصاد غرب را به صورت جدی هشدار می‌دهد.

حباب می‌سی‌سی‌پی (Mississippi Bubble) که همان شرکت مهم جان لو بود و حباب اقتصادی ایجاد شده در کمپانی می‌سی‌سی‌پی موضوعیت دارد که در سال ۱۶۸۴ تاسیس شد. این شرکت که در سال ۱۷۱۷، کمپانی غرب شد و در ۱۷۱۹، با نام کمپانی ایندیز گسترش یافت، انحصار کاملی از مناطق آمریکای شمالی و هند غربی داشت و یکی از نمونه‌های اولیه ایجاد یک حباب اقتصادی است.

 

آیا فاجعه بزرگی در راه است

 

جان لو اقتصاد فرانسه را با پول کاغذی احیا کرد و حالا این حباب‌ها یکی یکی در حال ترکیدن بود، مهمترین مسئله برای سرمایه‌گذاری مردم در شرکت‌های بورسی جان لو، اعتماد مردم بود و زمانی که بعد از فاجعه حباب می‌سی‌سی‌پی اعتماد مردم نسبت به او خدشه دار شد، بعد از چند هفته مهمترین سقوط را تجربه کرد و تا دسامبر همان سال 90 درصد سهام لو از بین رفته بود و مردم متضرر شده بودند.

شکست بورس، مقدمه‌ساز انقلاب

تقریبا لو یک شرکت روی کاغذ را فروخته بود که اصلا در بیرون وجود نداشت، با سقوط اقتصاد جان لو، مردم به بیرون ریختند و آشوب بزرگی ایجاد شد که نهایتا منجر به انقلاب فرانسه شد، جان لو گریخت و نهایتا نزدیک به ده سال بعد یعنی 1729 مرد و قبر او زیارت‌گاه قماربازان، شیادان و طمع‌کاران است.

این تجربه حباب می‌سی‌سی‌پی یک بار دیگر با شرکت ENRON در آمریکا سال 2000 رخ داد و افراد زیادی متضرر شدند و سرمایه‌داران کلان و بورس‌بازان حرفه‌ای سهام خود را بیرون کشیدند.

 

آیا فاجعه بزرگی در راه است

 

امروز در ایران هم بورس به طور زایدالوصفی توسط دولت در حال تبلیغ است و بعید می‌دانیم با بدهی بالای دولت، توفیقی داشته باشد و از طرفی توان مدیریت اقتصادی را از کف داده، اقتصاد را تعطیل کرده و کارخانه مهم زیادی رو به تعطیلی هستند ولی به جای تولید و ایجاد بسترسازی برای تولید، در حال فروش دولت در سهام بورس است.

امروز عرضه کننده دولت است و تقاضا از سوی مردم، اما فردا که بورس به تعادل برسد و عرضه و تقاضا به کف بازار برگردد، دقیقا مشخص نخواهد شد که سود و زیان مسئله بر عهده چه کسی است و نکته مهمتر مراقب پایین آمدن بورس و قفل شدن بازار در سه ماه آینده باید بود. /882/ 703/

ارسال نظرات