۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۵۱۹
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه خبر داد؛

رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری با جوانان کمتر از سی سال

رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری با جوانان کمتر از سی سال
برنامه داریم که با دعای خیر رهبر انقلاب و مردم و به کمک دانشمندانمان در سپاه و وزارت دفاع ارتفاع مداری را افزایش بدهیم و در سال‌های آتی به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری برسیم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در ارتباط تصویری با هفت مجموعه‌ی تولیدی در هفت نقطه‌ی کشور به اقدام اخیر متخصصان کشورمان در پرتاب ماهواره‌ی نور با استفاده از پرتاب‌گر قاصد، اشاره کردند و آن را نشانه‌ی توانایی جوانان ایرانی و روحیه‌ی ابتکار و خلاقیتی موجود در کشور دانستند. با سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهمین قسمت از مجله‌ی اینترنتی نگار، گفتگویی تلفنی داشتیم درباره موضوع ارتقاء مداری ماهواره‌های ایرانی تا مدار ۳۶ هزار کیلومتری:
 
در مورد ارتقاء مدار ۳۶ هزار کیلومتری که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، مقداری صحبت کنید و از پیچیدگی‌های فنی این مدار نسبت به مدار ۴۵۰ کیلومتری از زمین برایمان بگویید.
 
 ما برنامه داریم که با دعای خیر رهبر انقلاب و مردم عزیزمان و به کمک دانشمندانمان در سپاه پاسداران و وزارت دفاع ارتفاع مداری را همچنان افزایش بدهیم و در سال‌های آتی به ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری برسیم. این ارتفاع مداری یا همان مدار ژئو از این جهت مهم است که مختص ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی است. و یک ارتفاع مداری بسیار راهبردی است. ارتفاعی که ماهواره‌ها در آن نسبت به یک ناظر زمینی به شکل ثابت و ساکن هستند، چون آنجا سرعت چرخش‌شان به دور زمین با سرعت خود زمین برابر می‌شود. خب رساندن ماهواره به این مدار هم از جنبه‌ی اقتصادی برای کشور عایدات دارد و هم ابزاری برای حفظ دارایی‌های فضایی کشور است. و هم از نظر اقتداری ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران شایسته‌ی این هستند که قلّه‌های عظیم و فراتر از آن را فتح کنند. و این کار نیاز به انسجام و پیوستگی برنامه‌های فضایی دارد که با نصرت الهی و حمایت مسئولین کشوری و لشگری به نتیجه خواهد رسید.

 زمان آن هم مشخص است؟
 در سال‌های آتی ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد.

 یک مقدار راجع به نیروی انسانی که در پشت صحنه‌ی این پروژه‌ها هستند و معمولاً هم دیده نمی‌شوند صحبت کنید. میانگین سنی‌شان چقدر است و فارغ‌التحصیل کدام دانشگاه‌ها هستند؟
 
در خصوص عزیزان دخیل در پروژه عرض کنم که تقریباً تمام تیم‌های طراح و سازنده و کنترل‌کننده‌ ماهواره‌بر و ماهواره از جوانان این کشور هستند. بنده قاطعانه عرض می‌کنم که نود درصد این عزیزان سنشان کمتر از سی سال هست. و همه‌‌ی متخصصینی که نقش مستقیم در پروژه دارند بلااستثناء در دانشگاه‌های کشور تحصیل کردند و توسط اساتید ایرانی تربیت شدند. الحمدلله ذهن‌ها و قلب‌های این عزیزان سرشار از روحیه و انگیزه‌های جهادی است. تمام اتاق‌ها و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مرتبط با پروژه با تصاویر بزرگ و کوچک شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج حسن تهرانی‌مقدم مزیّن شده است. و این دو شهید بزرگوار عملاً به سراج منیر جهادگران عرصه‌ی هوافضا تبدیل شده‌اند. و الحمدلله خون شهیدان همچنان می‌جوشد و به جوانان ما نیرو می‌بخشد.

نمی‌شود از موفقیت‌های فضایی کشور صحبت کرد و یادی از شهید تهرانی‌مقدم نکرد، به‌خصوص اینکه بخشی از این پروژه‌ها ادامه‌ی پروژه‌هایی است که از زمان ایشان ناتمام مانده بود
 
بله؛ این پرتاب‌گر و پرتاب و مکانی که انجام شد، و تیمی که کار می‌کنند ادامه‌ی همان تیمی هستند که با سردار تهرانی‌مقدم کار می‌کردند. درواقع بحث فضایی امتداد همان راه است. در خصوص پیچیدگی این پروژه هم اجازه بدهید عرض کنم که جدای از پیچیدگی‌های طراحی و ساخت و مونتاژ، این سامانه از لحظه‌ی شروع پرتاب تا لحظه‌ی تزریق ماهواره به مدار حداقل ده مکانیزم عمده‌ مکانیکی، شیمیایی و الکترونیکی اتفاق می‌افتد که هر کدامش هم کلی جزئیات در درونشان دارند. از روشن شدن و خاموش شدن متوالی موتورها تا جدایش موتورها و جدایش و تزریق ماهواره به مدار در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد./998/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات