۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۵۲۷۸۲
جلسه بیست و یکم تفسیر سوره مائده؛

نقش ولایت و رهبر دینی در ناامیدی کفار

نقش ولایت و رهبر دینی در ناامیدی کفار
آیت الله علم الهدی گفت: اگر مدیریت اجتماعی و رهبری نصب شده از طرف خداوند باشد، آن روز دین خدا کامل شده و کافران ناامید می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در صدا و سیمای خراسان رضوی به تفسیر«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» در آیه 3 سوره مائده پرداخت.

وی اظهار کرد: صدر این آیه در مورد حرمت گوشت ها و ذیل آن نیز استثناء از گوشت های حرام است، در بین آیه نیز بیان داشته است که امروز کافران از دین شما ناامید شده و من نعمت و دین را بر شما کامل کردم که بسیاری از مفسران این بخش از آیه را جمله معترضه بیان کرده اند که نه مربوط به صدر و نه مربوط به ذیل آیه بوده و بین مستثنی و مستثنی منه قرار گرفته است و باید به صورت مستقل مورد بحث قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی بخش وسط آیه را مرتبط با صدر و ذیل آیه 3 این سوره دانست و گفت: با توجه به این که این آیه اجتماعی است پس در تفسیر آن نیز به بحث اجتماعی توجه می شود، در هر جامعه ای جریان مدیریت جامعه مبدا تغذیه جامعه است، خداوند تغذیه جامعه را از لْمَيْتَةُ، الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَة حرام اعلام می کند و چنین کسانی نباید در مدیریت جامعه قرار بگیرند.

امام جمعه مشهد افزود: اگر بنا باشد مدیریت جامعه از کسانی که میته و الْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ هستند و در برابر تلقین ها و تهدیدات دشمن متأثر شده، تشکیل شود، این جامعه بدبخت است اما اگر رهبری نصب شده از طرف خدا باشد که مقصود غدیر خم است، آن روز دین خدا بر شما کامل شده و کافران از شما ناامید شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در ادامه این آیه خداوند استثنایی را بیان می کند که در زمانی مردم در موقعیت خاصی قرار می گیرند و مجبور هستند که مدیریت استکباری را بپذیرند، در این صورت مانعی نیست که این حکومت را بپذیرند چون این ها عذر دارند و خداوند غفور و رحیم است.

وی به دیگر تفسیرهای مفسران در مورد «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» اشاره و ابراز کرد: بیشتر مفسران این بخش از آیه را مستقل می دانند که بین دو بخش در این آیه قرار گرفته است، در تفسیر المنصور، الیوم را به روز عرفه تفسیر می کند که این تفسیر دارای اشکالاتی است.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: نکته ای که در مورد تفسیر این آیه و تفسیر مفسران وجود دارد این است که از الیوم تفسیر به روز عرفه کردن در حقیقت بیان مظلومیت حضرت علی(ع) است، الیوم مربوط به غدیر خم است اما یه عده از مفسیرین حتی مفسرین نامی آن را به روز دیگر تفسیر کرده اند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
متن مفیدی بود، سپاسگزارم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
خدا دولتمردان را در مورد جلوگیری نکردن از شکاف اقتصادی و بنا شدن کاخ‌ها در کنار کوخ‌ها حتماً مواخذه خواهد کرد. همه آن‌قدر مومن نیستند که خودشان پرداخت زکات و دستگیری از پایین‌دست‌ها را رعایت کنند. این وظیفه‌ی دولت است که رصد کند و سیاست‌های پیشینی یا پسینی اتخاذ کند برای جلوگیری از فراهم شدن اسباب تفاخر عده‌ای بر عده‌ای دیگر.
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۷
اللّهمَّ العَن قَتلَة اَميرَالمُومِنين(علیه السلام)
0
0