۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۵۲۹۹۶

ایران به آمریکا هشدار داد

ایران به آمریکا هشدار داد
در پی مزاحمت آمریکا برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه هشدارآمیز نوشت و عراقچی نیز سفیر سوئیس را احضار کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، سفیر سوئیس در تهران توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران احضار شد.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز نامه ای هشدارآمیز به دبیرکل سازمان ملل نوشت.

در پی انتشار برخی گزارش ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. 

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. 

ظریف ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است. 

*احضار سفیر سوئیس توسط عراقچی 

متعاقب ارسال این نامه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند. 

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد: هر گونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود. 

سفیر سوئیس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، به خبرگزاری رویترز گفت واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.

این مقام آمریکایی عنوان کرد که ایالات متحده «اطمینان بالایی دارد» که دولت «نیکلاس مادورو»، رییس‌جمهور ونزوئلا بهای این بنزین را با چندین تن طلا پرداخت کرده است.

پیش از این حجت الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا و همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش ها را تکذیب کرده بودند.

گفتنی است، «الیوت آبرامز» مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، اخیرا مدعی شد که ایران مشغول اعزام هواپیماهای بیشتر و بیشتری به ونزوئلا بوده است. 

وی گفت: حدس ما این است که آنها برای این خدمات طلا دریافت می کنند. هواپیماهایی که از ایران وارد می‌شوند و تجهیزاتی برای صنعت نفت (ونزوئلا) می‌آورند، در ازای این تجهیزات طلا برمی‌گردانند.

از سوی دیگر، شبکه خبری بلومبرگ مدعی شد: دولت ونزوئلا این ماه ۹ تن طلا - معادل حدودا ۵۰۰ میلیون دلار - را در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه های این کشور با هواپیما به ایران ارسال کرده است./998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
ترامپ ! کجایی ببینی با کلی هارت و پورتی ک کردی هیشکی هیچ غلطی نتونست بکنه ...
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
آیا محمد رضا پهلوی هم جرات داشت بدون اجازه آمریکا بنزین به کشورهایی نظیر ونزوئلا بفرستد؟ آیا عربستان با این همه سرمایه و پول جرات می کند یک روز و فقط یک روز مقابل آمریکا بایستد؟ همین که آمریکایی ها بارها ادعا کرده اند که مهمترین تهدید برای ما ایران است برای بیان قدرت ایران کفایت می کند. بنازم به وجود نازنین حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و تمام رزمندگان گوش به فرمان ایشان که خواب رو از تروریست های آمریکایی و صهیوینستی در اقصی نقاط جهان گرفته اند. ضمنا پرسنل و ملوانهایی که نفت ایران رو به ونزوئلا منتقل کرده اند باید مدال شجاعت دریافت کنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور ایران در امنیت دریانوردی بین المللی، چند سالی است که یک ناو رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی اقیانوس اطلس و در نزدیکی مرزهای آمریکا در حال گشت زنی (و شما بخوانید عرض اندام برای آمریکا) است. این اقدام هوشمندانه یعنی این که ایران با وجود سختی های پشتیبانی از این رزمناو، اصرار بر حضور در این منطقه را دارد تا به شیطان بزرگ بفهماند هر گونه تجاوز به این رزمناو مقدمه ای برای مقابله به مثل ایران با ناوهای غول پیکر آمریکایی است. پس خیلی نگران اقدام آمریکایی ها در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت به ونزوئلا نباید باشیم ولی در عین حال باید در مقابل اقدام های خلاف قوانین بین الملل آمریکا نباید سکوت کنیم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
ایران باید به این اقدام غیر قانونی امریکا در ابراههای بین المللی واکنش جدی نشان دهد در غیر اینصورت امریکا جرات خواهد یافت که در دیگر مسیرهای بین المللی نیز همین رفتار غیر قانونی را تکرار و مانع صادرات سوخت ایران بشود اگر چه امریکا نشان داده که به هیچ یک از تعهدات بین المللی پایبند نیست ولی وقتی با کشور قدرتمندی مواجه شود وادار به عقب نشینی خواهد شد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
این ایران اسلامیست که به اعتراف امریکاییهای بیچاره در حال ارسال تجهیزات نفتی و بنزین به امریکای جنوبی است آیااین بزرگترین برای جمهوری اسلامی ایران نیست بعداز نزدیک چهل سال تحریم ..در کنار قطع دست امریکا از منطقه و پرتاب ماهواره ومبرزه عالی و قوی با کرونا پنچ نفتکش عظیم بنزین به منطقه نفوذ امریکا ارسال میکند..اینها رو ماثمره خون حاج قاسم ودیگر شهدا میدانیم....درود خدا بر تمام رزمندگان در تمام عرضه ها
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
آمریکای بی همه چیز به تو چه که دو تا کشور با هم نفت یا بنزین میدن و طلا یا چیز دیگه در ازاش میگیرن. تو بی همه چیز ضد بشر به داعشی ها مثل خودتون جانی و ضد بشر علناً و تو روز روشن پول و خوراک و تجهیزات نظامی میدی، ... وقاحت و بیشرفی و بی وجدانی هم حدی داره والله.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
سلام، آمریکا و غرب همیشه با تشر و قلدری تو دنیا کارشونو جلو بردن یعنی قانون وحشی جنگل، بفرمود سیدالشهدا علیه السلام کشته شدن با عزت بهتر از زندگی با ذلت زیر سایه قلدری یزیدیان زمان است،بقول معروف مرگ یکبار شیون هم یکبار، آمریکا همون کشوری است که می‌گفت اجازه نمیدم یک قطره نفت ایران حتی از خلیج فارس خارج بشه اگر کوتاه می اومدیم به هدفش رسیده بود فردا پهپاد هاش روی سرمون دور می‌زدند و هرکجا رو دوست داشتند می‌زدند و کشتی‌ها هم تو سواحل مان جولان می‌دادند و به اقتدارمان می‌خندیدند، اما وقتی تفنگدارانان را در دریا اسیر کردیم و پایگاه نظامی شونو در زمین متلاشی کردیم و پهباد دویست ملیون دلاری (سه هزار و سیصد ملیارد تومانی) را روی آب‌های سواحل ایران زدیم که کلی اطلاعات و تجهیزات گرانقیمت بدستمان افتادو آرکیو 170 را هم سالم غنیمت گرفتیم، علاوه بر دو بار اسارت تفنگدارانان انگلیسی در دهانه فاو و یکبار توقیف کشتی انگلیسی جلو ناوهای آمریکایی و انگلیسی در سواحل امارات و... حالا فهمیده معنی بزن در رو تموم شده یعنی چی، برو قوی شو گر راحت جان طلبی، که در نظام طبیعت ضعیف پامال است، آری آمریکا این گوی و این هم میدان، بجنگ تا بجنگیم، تا در آینده فرزندانمان نگویند پدرانمان اگر می‌جنگیدند و با افتخار شهید می‌شدند بهتر بود تا با ذلت زندگی کردند و مردند (مثل دوره قاجار و...) و روسیاهی برایمان تا ابد گذاشتند، چو ایران نباشد تن من مباد، بدین بوم بر زنده یک تن مباد، چون ما برای آنکه ایران گوهر تابان شود، خون دلها خورده ایم، رنج دوران برده ایم، بدرود بزرگ مردان ایران زمین بدرود
0
0