۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۵۳۷۱۲
کارشناس برجسته تحولات فلسطین مطرح کرد؛

آموزش ارزش‌های انسانی؛ حلقه مفقوده ورزش قهرمانی

آموزش ارزش‌های انسانی؛ حلقه مفقوده ورزش قهرمانی
سلطانشاهی گفت: قانون ممنوعیت رویارویی با حریف صهیونیستی، فارغ از مسائل اخلاقی، به نوع تربیت و نگرش افراد از این رژیم غاصب برمی‌گردد.

علیرضا سلطانشاهی نویسنده و کارشناس برجسته تحولات فلسطین و رئیس سابق مرکز مطالعات فلسطین نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: مسئله‌ای که در زمینه قانون ممنوعیت رویارویی ورزشکاران با حریف صهیونیستی مطرح شده و تا مجلس شورای اسلامی راه یافته، فارغ از مسائل اخلاقی، به نوع تربیت و نگرش افراد برمی‌گردد. متأسفانه در بین ورزشکاران ما هستند کسانی که مسئله مسابقه ندادن با حریف صهیونیستی برایشان حل نشده است. در واقع مشکل از جایی شروع می‌شود که ما ورزشکار را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنیم که فقط به‌دنبال کسب مدال باشد و همه چیز را به چشم مدال ببیند.

وی ادامه داد: ما در کشورمان مسائلی چون سیاست، فرهنگ و انسانیت را از ورزشکار گرفته‌ایم و به او ورزش قهرمانی را آموخته‌ایم تا حیات و ممات ورزشکار را به مدال گره بزنیم. در اینصورت است که دیگر برای ورزشکار مهم نیست چه کسی در مقابل او ایستاده و هدف او فقط کسب مدال و جایگاه می‌شود‌.‌

استاد دانشگاه و کارشناس برجسته مطالعات فلسطین با اشاره به منش زندگی مرحوم تختی عنوان کرد: تمام ورزشکاران ما باید مرحوم تختی را مدنظر داشته باشند؛ زیرا در زمان غلامرضا تختی، کسانی نیز بودند که بیش از او مقام و مدال جهانی کسب کرده باشند، اما آن چیزی که تختی را میان مردم معروف و محبوب کرد و او را مظهر پهلوانی نشان داد، اهمیت انسانیت در نظر تختی بود. زمانیکه تختی متوجه می‌شد حریف در فلان نقطه ضعف دارد، سراغ آن نمی‌رفت؛ اما امروز به ورزشکار ما گفته می‌شود که سراغ نقاط ضعف حریف برود.

وی افزود: طبیعی است که وقتی تمام زندگی، آمال و آرزوهای یک ورزشکار با مدال گره بخورد، برایش سخت است که از ادامه مسابقه در برابر رقیب صهیونیستی خودداری کند. زیرا او جویای نام است و هدفش رسیدن به پول و دنیا است و این انصراف از ادامه مسابقه خلاف مسیر رسیدن به رؤیاهای اوست. واضح است که چنین فردی در این تصمیم‌گیری دچار تعلل می‌شود چرا که در تربیت او چیزی به اسم انسانیت و اخلاق وجود نداشته است و کسی به او نگفته که گاهی برای همدردی با یک مظلوم نباید با یک ظالم مبارزه کرد.

رئیس سابق مرکز مطالعات فلسطین اظهار داشت: مسئله ما فقط ورزش نیست و در مسائل دیگر چون اقتصاد نیز همین‌گونه است. به‌عنوان مثال، اگر از یک بازرگان بخواهیم که با فلان تاجر صهیونیست تجارت نکند، جواب منفی می‌شنویم؛ زیرا او به‌دنبال پول است و کاری به سیاست ندارد. متاسفانه امروز اغلب بازرگانان ما معتقدند که در دنیای امروز تحریم معنایی ندارد.

وی در پایان با اشاره به واگرایی برخی هنرمندان درباره مسئله مقاومت گفت: البته این مسئله در عالم هنر نیز وجود دارد و حتی در مواقعی نیز سیاست‌زدگی و واگرایی هنرمندان می‌تواند دلیلی بر اینگونه مسائل باشد. به‌عنوان مثال، در یکی از گالری‌های هنری که تصاویر طبیعی از اماکن و اشخاص را گرد آورده بودند؛ باستانی، تاریخی، مذهبی و حتی اشخاص وجود داشتند اما تصویری از بیت‌المقدس و مسجدالاقصی نبود. در حالی‌که فلسطین از طرفی قبله اول مسلمین است و از طرفی محلی باستانی می‌باشد و از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بی‌نظیر است. دلیل و توجیه مسؤولان این گالری و به تمام نکات فنی و حرفه‌ای عکاسی دقت شده بود؛ مجموعه تصاویر اماکن طبیعی، برای این کمبود، سیاسی بودن مسئله آزادی قدس بود./ت302/ف

ارسال نظرات