۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۵۳۸۳۸
تولیت مدرسه علمیه مروی:

رحمت الهی جز با بندگی پرورگار نصیب انسان نمی شود

رحمت الهی جز با بندگی پرورگار نصیب انسان نمی شود
آیت الله تحریری با بیان اینکه رحمت الهی جز با بندگی خداوند متعال نصیب انسان نمی شود، گفت: بندگی خدا با امتحان و آزمایش همراه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح دعای چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در دعای 15 کتاب مساله امتحان و آزمایش مطرح می‌شود.

وی افزود: البته روایتی که امام راحل در این بخش مطرح می‌کنند مربوط به آزمایش مؤمنان است که در بخشی از این روایت امام صادق(ع) به نقل از امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: سخت‌ترین مردم از جهت امتحان ابتدا انبیای الهی و سپس اوصیای ایشان و به ترتیب افراد دیگر بعد از آنان هستند و انسان مؤمن به‌اندازه افعال نیکی که انجام داده امتحان می‌شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: همچنین حضرت فرمودند کسی که دینش صحیح و عملش نیکو باشد ابتلائاتش سخت خواهد بود، علت آن است که خداوند دنیا را ثواب و پاداش برای مؤمن و عقوبت برای کافر قرار نداده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: مضمون این روایت و بلا عمدتاً به امتحان معنا می‌شود، البته گاهی بلا و ابتلا به گرفتاری‌ها اطلاق می‌شود، البته در پرتوی گرفتاری‌ها انسان مورد امتحان قرار می‌گیرد تا نوع مواجه او با گرفتاری‌ها مشخص شود.

وی افزود: امام راحل در فصل اول به معنا و نتیجه امتحان می‌پردازند و مطلب دیگر آنکه امتحان خداوند متعال به چه معنا است که بخشی به مباحث اعتقادی و بخش دیگر مربوط به امور تربیتی انسان می‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه تمام مباحث تربیتی به‌نوعی به مسائل اعتقادی و بینشی مرتبط است، اظهار داشت: مسأله امتحان ازاین‌جهت به مسائل اعتقادی مرتبط است که خدای متعال عالم را بر اساس حکمت و مصلحت آفریده و معنای حکیمانه بودن افعال خداوند متعال این است که همه افعال باری‌تعالی دارای هدفی عالی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه با اشاره به اینکه خداوند متعال همه موجودات را در راستای رسیدن به آن هدف عالی قرار داده است، عنوان کرد: همه آفرینش در رابطه با انسان به‌گونه‌ای مقدمه وجود او هستند، زیرا انسان برای هدف عالی خلق‌شده و ارتباطش با موجودات عالم و برخورد گوناگون و پیاپی که او با موجودات عالم دارد متن امتحانش محسوب می‌شود تا انسان به این طریق مورد آزمایش قرار گیرد.

وی افزود: در حقیقت رسیدن انسان به آن هدف عالی از خلقت الهی که تحقق‌بخش هدف خداوند متعال است در پرتوی امتحان انسان شکل می‌گیرد تا انسان به کمال اختیاری نائل شود و این کمال اختیاری درآیات قرآن کریم به گونه‌های مختلفی تعبیر شده است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: این کمال اختیاری در قرآن کریم گاهی به عبودیت حق‌تعالی و گاهی نیز برای رسیدن انسان به رحمت الهی بیان‌شده است، در یکجا آمده همواره انسان‌ها اختلاف دارند مگر کسانی که مورد رحمت الهی قرارگرفته باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی خاطرنشان کرد: رسیدن به رحمت خداوند جز با بندگی امکان‌پذیر نیست، بندگی نیز با امتحان او شکل می‌گیرد برای همین در برخی آیات امتحان شدن انسان را به‌نوعی غایت از خلقتش بیان می‌کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات