۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۵۳۹۵۹

گزارشی از دومین نشست علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

گزارشی از دومین نشست علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس یازدهم گفت: ما برای خدمت کردن باید از خودمان شروع کنیم و بدانیم افرادی که از طریق هیأت رئیسه خدمت می کنند وظیفه سنگینی بر عهده خواهند داشت.

دومین نشست علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس آغاز شد.

در این نشست قرار است رئیس و ‌هیأت رئیسه مجلس یازدهم به طور دائم و به مدت یکسال انتخاب شوند.

بر این اساس، روح الله نجابت دبیر هیات رییسه سنی اعلام کرد که که دستور کار امروز مجلس برگزاری انتخاب هیأت رئیسه دائم مجلس، گزارش شعب 15 گانه درباره انتخاب اعضای هیات رئیسه، اعضای کمیسیون تحقیق و کمیسیون آیین نامه داخلی و انجام مراسم تحلیف هیأت رئیسه است.

قالیباف؛ گزینه نهایی فراکسیون اکثریت برای ریاست مجلس

محمدباقر قالیباف گزینه نهایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مجلس یازدهم برای ریاست مجلس شد.

پس از رأی‌گیری در نشست دیروز فراکسیون اکثریت به ترتیب قالیباف 166 رای، حاجی‌بابایی 57 رای، میرسلیم 5 رای و نوروزی با 2 رای حائز اکثریت آرا برای نامزدی جهت ریاست مجلس شورای اسلامی شدند.

حاجی بابایی از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف داد

نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیات رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم آغاز شد.

در این جلسه با اعلام هیأت رئیسه، حمیدرضا حاجی بابایی منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم از کاندیداتوری برای ریاست در اجلاسیه اول مجلس یازدهم انصراف داد.

قالیباف با ۲۳۰ رای رئیس مجلس یازدهم شد

در ادامه در نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیات رئیسه مجلس یازدهم برای سال اول آغاز شد.

محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای از مجموع 267 رای ماخوذه حائز اکثریت آرای وکلای ملت شد و برای سال نخست اجلاسیه یازدهم بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد.

برای این سمت، علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی و مصطفی آقامیرسلیم نیز کاندیدا شده بودند که عباسی 17 و میرسلیم 12 رای کسب کردند؛ 8 رای نیز باطله اعلام شد.

قاضی‌زاده هاشمی و نیکزاد نواب اول و دوم هیأت رئیسه مجلس یازدهم شدند

نشست علنی صبح امروز پنجشنبه (8 خردادماه 99) مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیات رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم آغاز شد.

در این جلسه پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس اجلاسیه اول مجلس یازدهم با 230 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی منتخب مردم مشهد و علی نیکزاد منتخب مردم اردبیل برای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم و به عنوان کاندیدای تصدی نواب رئیس اجلاسیه نخست مجلس یازدهم شورای اسلامی داوطلب شدند.

پس از رأی‌گیری، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با 208 رأی و علی نیکزاد با 196 رأی از 274 رای ماخوذه به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه دائم مجلس یازدهم انتخاب شدند.

مجلس یازدهم پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم‌، انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه مجلس یازدهم برای سال اول را در دستور کار قرار می‌دهد.

دبیران هیات رییسه مجلس یازدهم انتخاب شدند

در دومین نشست علنی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه 8 خرداد 99) برگزار شد، دبیران هیأت رئیسه انتخاب شدند.

بر این اساس احمد امیرآبادی فراهانی، سید ناصر موسوی لارگانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، محسن دهنوی، روح الله متفکر آزاد و علی کریمی فیروزجایی به عنوان دبیران هیأت رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

اسامی نامزدهای عضویت به عنوان ناظر هیات رئیسه مجلس مشخص شد

روح الله نجابت عضو هیات رئیسه سنی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 8 خرداد) مجلس شورای اسلامی اسامی نامزدهای عضویت به عنوان ناظر در هیات رئیسه را به شرح زیر قرائت کرد:

1- محسن پیرهادی

2- حسین حسین زاده

3- علی رضایی

4- علیرضا سلیمی

5- محمدحسین فرهنگی

6- غلامعلی کوهساری

7- غلامرضا نوری.

اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید


کاندیداهای عضویت کارپردازی هیأت رئیسه مشخص شد

محسن فتحی عضو هیأت رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 8 خرداد) مجلس شورای اسلامی اسامی کاندیداهای کارپردازی (دبیران مجلس) را قرائت کرد.

از بین این افراد، نمایندگان، 6نفر را برای کارپردازی انتخاب می‌کنند.

اسامی به شرح زیر اعلام شد:

- احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم

- معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند

- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر

- سید کریم حسینی نماینده اهواز

- سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا

- سید محسن دهنوی نماینده تهران

- محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز

- محمد صفری ملک میان نماینده رودسر و املش

- سیدصادق طباطبایی نژاد نماینده اردستان

- سید مهدی فرشادان نماینده سنندج

- علی کریمی نماینده بابل

- روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز

- حسین محمدصالحی نماینده فریدن

- مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد

- سمیه محمودی نماینده شهرضا

- سید علی موسوی نماینده ملکان

- سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان.


حجت‌الاسلام تقوی: نمایندگان ملت تا پایان دوره باید به سوگندنامه پایبند باشند

حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم امروز (پنجشنبه 8 خرداد) در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: روز گذشته جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با موفقیت پشت سر گذاشتیم و منتخبین مردم در مجلس سوگند یاد کرده و کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردند.

وی افزود: من به نکته‌هایی که در این سوگندنامه وجود دارد، اشاره و تأکید می‌کنم نمایندگان مردم در پارلمان باید به محتوای سوگندنامه تا پایان دوره پایبند باشند و باشیم که تذکری به خود و شما منتخبین است.


وی با بیان اینکه متن سوگندنامه مفاهیمی قوی و غنی دارد، خاطرنشان کرد: در این سوگندنامه متن اصل 67 قانون اساسی است و ما در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد کرده و تعهد دادیم که پاسدار حریم اسلام باشیم.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: باید به فرازهای محتوای سوگندنامه دقت کرده و بدانیم که این متن لقلقه زبان نبوده و باید به محتوای آن پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: در متن این سوگندنامه آمده که باید نمایندگان ملت نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی و نگهبان مبانی جمهوری اسلامی بوده و از ودیعه و امانت نمایندگی پاسداری کنند.

رئیس سنی مجلس یازدهم اظهار داشت: رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف و همچنین دفاع از قانون اساسی و پایبندی به استقلال و اعتلای کشور و همچنین حفظ حقوق ملت و پایبندی به خدمت گزاری به ملت از دیگر محتوای سوگندنامه است.

تقوی در ادامه با بیان اینکه ما به خداوند سوگند یاد کردیم تا به مفاد سوگندنامه وفادار باشیم، عنوان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم ضعف‌های کشور برطرف می‌شود، همچنین باید مجلس تراز اسلامی را به نمایش بگذاریم که شاخصه‌های آن ارزشگرایی و انقلابی بودن، زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی و توجه به مشکلات معیشتی و محرومیت زدایی است.

رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس یازدهم، انتخابات هیأت رئیسه مجلس را مسابقه‌ای برای خدمت دانست و افزود: ما برای خدمت کردن باید از خودمان شروع کنیم و بدانیم افرادی که از طریق هیأت رئیسه خدمت می کنند وظیفه سنگینی بر عهده خواهند داشت.

رئیس سنی مجلس یازدهم بیان کرد: پست و مقام های این دنیا موقت و امانت است که مردم این امانت را به ما دادند و امیدوارم امانت دار خوبی باشیم.

وی افزود: مجلس در تراز اسلامی اول از خودش شروع می کند بعد به دیگر مسئولان می پردازد در مجلس تراز اسلامی اخلاق حاکم است.

تقوی ادامه داد: نطق های نمایندگان در جامعه فرهنگ ساز است و باید به آن‌ها توجه داشته باشیم، مجلس مرکز سیاستگذاری است و فرآیند سیاستگذاری را باید اخلاقی کنیم و از دروغ، تخریب، تهمت و شایعه پراکنی بپرهیزیم و برای خارج کردن رقیب به هر وسیله‌ای متوسل نشویم.

رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: مجلس به فرموده امام خمینی (ره) برآمده از الله اکبر مردم و عصاره ملت است برخی سخنان با فرمایشات رهبری و امام سازگار نیست و از ابتدای مجلس باید سعی کنیم اخلاق و حریم دیگران را حفظ کنیم.

وی افزود: هیات رئیسه مجلس که امروز انتخاب می‌شوند گاه گاهی اساتید اخلاق را دعوت کنند تا برایمان درس اخلاق بگویند و روحمان لطیف شود، گاهی نمازمان را آخر وقت می‌خوانیم که به گفته شهید رجایی باید به کار بگوییم وقت نماز است نه اینکه به نماز بگوییم وقت کار است.

تقوی اظهار داشت: پایه صندلی‌هایی که بر آن نشسته‌ایم بر خون شهیدان استوار است، افتخار می‌کنیم که حدود 60 نماینده مجلس فعلی از مجموع ایثارگران و خانواده شهدا هستند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی 1200 کارمند دارد، تصریح کرد: منتخبان نباید از بیرون لشکر کشی کنند و بهتر است به کارشناسان متعهد مجلس بها دهند، این در حالی است که برخی از این کارشناسان در کشور تک هستند.

حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: باید هیأت رئیسه مجلس و نمایندگان به این کارشناسان بهای بیشتری داده و ظرفیت بالای آنان استفاده کنند.

رئیس سنی مجلس خاطرنشان کرد: در طول 114 سال مجلس و پارلمان در ایران 12 هزار قانون تصویب شده است که 6 هزار قانون بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

وی با اشاره به اظهارات معاون قوانین مجلس افزود: طبق گفته‌های آقای میر محمد صادقی 600 قانون مصوب وجود دارد که در ریاست جمهوری منتظر تصویب آیین نامه‌های اجرایی آن هستیم.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: گاهی اوقات مشغول می‌شویم و از نظارت و کار اصلی خود باز می‌مانیم در حالی که هیأت رئیسه باید به نظارت بیشتر بها بدهد.

ارسال نظرات