۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۵۴۱۴۴

مروری بر نطق‌های پیش و میان دستور برخی نمایندگان مجلس

مروری بر نطق‌های پیش و میان دستور برخی نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس در نطق پیش و میان دستور خود خواهان مبارزه خواستار مبارزه با فساد و رانت خواری، فعالیت جهادی و عدم خام فروش نفت شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس در نطق پیش و میان دستور خود خواهان مبارزه خواستار مبارزه با فساد و رانت خواری، فعالیت جهادی و عدم خام فروش نفت شدند.

نوروزی‌پور: فساد و رانت‌خواری موجب ناامیدی برخی مردم شده است

رحمت‌الله نوروزی‌پور نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس گفت: آغاز مجلس یازدهم می‌تواند فتح‌الفتوحی در عرصه قانونگذاری و طرحی نو در عرصه نظارت بر حسن اجرای قوانین، باشد. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه با پیگیری انقلابی خادمان ملت و رهایی از نگاه لیبرالیستی در حوزه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون و ترجیح دادن منافع ملی کشور بر منافع فردی، قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای.

نماینده مردم نطنز در مجلس  اظهار داشت: بی‌شک بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی و بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌های موجود ناشی از عدم توجه کافی در حوزه نظارت بر اجرای قانون بوده و وقتی امام راحل مجلس را در راس امور و عصاره فضائل ملت می‌داند، باید برای اصلاح قانون و ریشه کنی فساد تبعیض و ناکارآمدی در کشور فتح‌الفتوحی صورت بگیرد تا قوه قانونگذاری لقب خرمشهر دیگری را به خود بگیرد.

وی ادامه داد: ‌امروز در این ماموریت سنگین بر همه ما که اکثریت با شعار انقلابی و اصولگرایی و به نام ترویج تفکر انقلابی‌گری پای به عرصه گذاشته‌ایم واجب است که این مهم را اولویت کاری و دغدغه اصلی خود بدانیم.

نوروزی‌پور خاطرنشان کرد: امروز در این شرایط حساس کنونی با حفظ روحیه انقلابی و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب باید گام‌های اساسی برداریم. رهبر معظم انقلاب در پیام‌شان برای مجلس بر دو اصالت مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون تاکید داشتند و فرمودند این دو مسئولیت سنگین باید در مسیر اولویت‌های اصلی جامعه یعنی اقتصاد و فرهنگ باشد.

نماینده مردم نطنز در مجلس اظهار داشت‌: اقتصاد مبتنی بر عدالت با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و فرهنگی برخاسته از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی که امیدواریم در این مسیر سربلند باشیم تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دست خویش مجلس را به راس امور بازگردانیم.

وی افزود: بیش از 4 دهه از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد. مردمی چنین قدرشناس و وفادار شایسته ارائه خدمات و رفاهی بیشتر هستند و ما باید آرامش، رفاه و عزت را به مردم خوب کشورمان هدیه کنیم.

نوروزی‌پور خاطرنشان کرد: امروز مردم عزیز ایران از باند بازی‌ها و شعارهای پوچ سیاسی خسته شده‌اند ولی به اصول انقلاب و نظام پایبند هستند و مطالبات جدی در حوزه اشتغال و معیشت و اقتصاد و سلامت دارند که می‌توان با تکیه بر عقلانیت و با مدیریت جهادی، و با استفاده از دانش، تخصص و تعهد نیروهای جوان انقلابی و تجارب نیروهای گرانسنگ رسالت‌مان را به مردم و نظام ادا کنیم.

نماینده مردم نطنز در مجلس اظهار داشت: رانت‌خواری و فساد اداری و اقتصادی یکی از آفت‌های اصلی سیستم‌های اداری حکومت است که متاسفانه رواج برخی از این فسادها و قانون گریزی‌ها در سال‌های گذشته باعث بی‌اعتمادی بخشی از مردم و سوء‌استفاده معاندین و مخالفین انقلاب و نظام شده است.

وی افزود:‌امروز خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و مومن کشورمان به تصمیمات و تدابیر سه قوه چشم دوخته‌اند پس باید با تمام توان در راستای ساماندهی اقتصاد و مقابله با فساد و داشتن نظارت بدون حب و بغض تلاش کنیم.

نماینده مردم نطنز در مجلس در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در حوزه‌های مختلف همچون راه‌ها و غیره از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسائل و حل آنها شد.

نماینده مسجد سلیمان: باید برای تحقق مدیریت جهادی متحد شویم

علیرضا ورناصری در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز گفت: بن بست برای ایران و ایرانی معنا ندارد. چنانچه با استراتژی دفاع در شرایط نابرابر در جهاد مومنانه تحسین برانگیز همبستگی در خط مقدم مبارزه با کرونا علی رغم تحریم‌های ناجوانمردانه، ایثار و موفقیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معنا بخشیدند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فطرت راستین انقلاب اسلامی منعطف است و آمادگی دارد تصحیح اشتباهات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرلوحه برنامه‌هایش قرار دهد. مطابق با فرمایشات تعهد برانگیز رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت اهتمام دوچندان جهت تحقق عدالت و بهبود معیشت مردم نهایت تلاش ما در مجلس یازدهم باید این باشد که ساختار و کارکرد مجلس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنیم و به دنبال تقویت فرد و جناح نباشیم زیرا مردم تفاوت سیاست بازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تدبیر اندیشی به راحتی تشخیص می‌دهند.

وی افزود: ما نمایندگان مجلس یازدهم که دعوی مجلس انقلابی داریم، مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر ضرورت تعمیق پیوستگی ملت و مسؤولان نباید اشتیاق عمومی مردم برای تغییرات سریع فراگیر و گذر از تنگناهای کنونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یاس تبدیل کنیم.

ورناصری خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم از ابتدای کار در قالب مدیریت جهادی متحد شویم و طرحی نو برای مردم شریف ایران در حوزه‌های انتخابیه خود درافکنیم. از حقوق کرامت آنان صیانت کنیم و نهضتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بازگشت مجلس به خویشتن و قرار گرفتن در راس امور ضمن تعامل با دولت فعلی و آینده خلق کنیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقایان وزرا! اگر فقط تاکنون نامی از مسجد سلیمان، لالی، هفت‌کل و اندیکا شنیده‌اید مستحضر باشید که سال‌هاست مردم شریف حوزه انتخابیه من با مظلومیت و شکیبایی به دلیل درک بصیرانه شرایط حساس کشورمان دندان بر جگر فشرده و حجم عظیمی از معضلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تاب آورده‌اند.

وی افزود: با وجود 20 درصد منابع آب تنظیم شده کشور در مخازن سدهای عظیم حوزه انتخابیه بنده، 4 شهرستان فوق الذکر از آب شرب مداوم محروم و لب تشنه‌اند.

ورناصری خاطرنشان کرد: مردمی که منابع‌شان هم تأمین کننده 80 درصد درآمدهای کشور است، منابع‌شان ملی قلمداد می‌شود، استان‌های مجاور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسعه و رفاه می‌بخشد اما خود دچار ابرچالش‌های بیکاری بیش از 40 درصد، فقر زاینده و زایش خودکشی است.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از بیش از 140 فوق تخصص بخش درمان و پزشکی خوزستان سهم 4 شهرستان حوزه انتخابیه بنده صفر است و به همین دلیل امروز در قرن بیست و یکم مردم حوزه انتخابیه بنده بر اثر عقرب گزیدگی و نبود امکانات جان می‌دهند.

وی در پایان با اشاره به دیگر مشکلات حوزه انتخابیه خود همچون مشکلات راه از مسؤولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

نماینده مجلس: با اصرار مدیران نفت بر خام فروشی جهش تولید اتفاق نمی‌افتد

نماینده مردم چناران در مجلس گفت: ‌تا زمانی که در وزارت نفت تفکر مسئولان و اصرارشان معطوف به خام فروشی و عدم شفافیت و وابستگی صرف به نفت باشد نه اشتغال سروسامان می‌گیرد و نه کشور بوی جهش تولید را استشمام می‌کند.

حسین‌ عباس‌زاده امامی، در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 11 خرداد 99) گفت: چندی پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند خرمشهرها در پیش است نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است؛ آری در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در رکاب ولایت هر روز باید در آماده باش کامل بود.

نماینده مردم چناران در مجلس اظهار داشت:‌ یکی از آن خرمشهرها سنگر مجلس شورای اسلامی است که به فرمایش امام بزرگوار در راس امور و عصاره فضائل ملت است. مجلسی که پایه‌های کرسی آن بر قطرات خون شهیدان گذارده شده است.

وی افزود: بدون شک باید خرمشهر را با فرمانده فتح کرد و ما مفتخریم که در هشتم خرداد برادری از جنس خاکریز و فرماندهی از جنس سلیمانی را برای ریاست مجلس انتخاب کردیم.

عباس‌زاده امامی خاطرنشان کرد: یک چله از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشت و با تمام فراز و فرودها و گمان‌های باطل دشمنان قسم خورده نظام، انقلاب مقتدرانه قدم در دهه پنجم خود نهاد.

نماینده مردم چناران در مجلس اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تا کنون علیرغم کسب فرصت‌ها و افتخارات و دستاوردهای خیره کننده متاسفانه تهدیدها و چالش‌هایی پیش رو داشتیم . از جمله همه پیشرفت‌های غرورآفرین،  انهدام و سرنگونی پهپاد آمریکایی، ساخت موشک‌های دوربرد و موشک‌باران پایگاه‌های آمریکایی در عراق، توقیف نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی، پرتاب ماهواره چند منظوره نور، اعزام و پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی در بنادر ونزوئلا در صورتی که پرچم کشورمان با اقتدار بر فراز نفتکش‌ها در اهتزاز بود و آمریکا جرات نفس کشیدن نداشت تنها گوشه‌آی از افتخاراتی است به برکت و خون پاک شهدای عزیز عزتمندانه نصیب ما شده است.

وی افزود: البته با تمام این خیزش‌های شگرف متاسفانه به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها در باب اقتصاد علاوه بر مشکلات عمده مشهود نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم. در مبارزه با فساد هنوز کمیت‌مان لنگ است و در بهبود معیشت مردم هزار راه نرفته را در پیش داریم.

عباس‌زاده امامی خاطرنشان کرد: در چندین سال گذشته بعضی رفتارهای خیانت گونه تعدادی افراد مرفه بی‌درد با خوی پلید اشرافی‌گری لطمات زیادی به کشور وارد شد که آنها را جبران نمی‌توان کرد الا به روزگاران.

نماینده مردم چناران در مجلس  اظهار داشت:‌ ما نمایندگان ملت از رئیس قوه قضائیه انتظار داریم علاوه بر برخورد جدی با مفسدان و کسانی که به غارت اموال ملت دست یازیده‌اند  زمینه برگشت اموال و ثروت‌های مشروع آنان را نیز به صاحبان حق و بیت‌المال فراهم آورند.

وی افزود: در حوزه خصوصی‌سازی ما با اصل خصوصی‌سازی مشکلی نداریم لکن قضیه واگذاری پتروشیمی غرب کشور ، هفت تپه، شرکت ماشین‌سازی تبریز، ابطال فروش شرکت کشت و صنعت مغان، و... نشاندهنده عمق فساد در خصوصی سازی است و باید با قاطعیت تمام در مقابل آن ایستاد.

عباس‌زاده امامی خاطرنشان کرد:‌تا زمانی که در وزارت نفت تفکر مسئولان و اصرارشان معطوف به خام فروشی و عدم شفافیت و وابستگی صرف به نفت باشد نه اشتغال سروسامان می‌گیرد و نه کشور بوی جهش تولید را استشمام می‌کند.

نماینده مردم چناران در مجلس  اظهار داشت: برخی دولتمردان باید پاسخ این اشتباه و خسارت را بدهند که چرا با چشم امید داشتن به روابط اقتصادی به اروپا و آمریکا متاسفانه روابط‌مان با شرکای سنتی‌مان و کشورهای چین، هند و روسیه مخدوش شد.

وی افزود:‌این مجلس بدون هیچ اغماض و ملاحظه‌کاری در برابر فساد می‌ایستد. فساد همانند اختاپوسی به جان نظام و کشور افتاده و علیرغم وجود مسئولان پاکدست و سالم، متاسفانه در بدنه سه قوه رخنه کرده و پس از گذشت دو دهه از فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب شاهد فساد روز افزون و بعضا سازمان یافته در بخش‌های مختلف اقتصادی و اداری کشور هستیم.

نماینده مردم چناران در مجلس  اظهار داشت: جای خالی فراکسیون مبارزه با فساد در ادوار مجلس محسوس است. بنده مصمم به تشکیل فراکسیون مبارزه با فساد در این دوره هستم و از دغدغه‌مندان در این حوزه استمداد می‌طلبم.

وی افزود:‌ مردم و رهبر معظم انقلاب نگاهی متفاوت به مجلس یازدهم دارند و بالطبع و انتظارات‌شان از این مجلس بالاتر از مجالس قبل است. قوای سه ‌گانه باید به خواسته رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانند و چالش‌های پیش روی فرهنگ و اقتصاد و معیشت را مرتفع سازند.

عباس‌زاده امامی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم برای بهبود وضعیت کشور بنا بر تعامل وهمکاری دارد اما در برابر عربده‌ها و یاوه سرایی‌های خارجی و وادادگی‌های عناصر خود فروخته غربگرا و غرب گدای داخلی کوتاه نمی‌آید.

نماینده مردم چناران در مجلس  در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود همچون درمان، راه و غیره از مسئولان خواستار رسیدگی و حل آنها شد.

نایب رییس مجلس: پرونده منتخبانی که اعتبارنامه آنها تصویب نشده به شورای نگهبان ارسال می‌شود

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) پارلمان در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 114 آیین نامه داخل مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: معمولا نمایندگان در خصوص مسائل مختلف کشور اظهارنظرهایی دارند از این رو بیانیه‌ها باید ناظر به کلیت نمایندگان باشد.

وی با اشاره به ماده 195 آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: طبق این ماده اگر نماینده ای تذکر می دهد، رییس می تواند آن را وارد بداند یا نداند و نیاز نیست درباره هر تذکر توضیحات ارائه شود.

این نماینده مجلس در پایان با استناد به تبصره یک ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: بر اساس این ماده، اگر اعتبارنامه برخی منتخبان در مجلس به تصویب نرسد باید اسناد اعتراض آن به شورای نگهبان ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران درباره ماده 195 آیین نامه گفت: توضیح جهت اقناع ذهن نماینده تذکر دهنده، ایرادی ندارد و در این ماده ذکر نشده است که رئیس جلسه امکان پاسخگویی و توضیح به نمایندگان را ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه در توضیح تذکر تبصره یک ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس نیز تصریح کرد: بعد از اینکه نسبت به اعتبارنامه برخی منتخبان اعتراض صورت گرفت، پرونده های اعتراضی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد که این روند در حال انجام بوده و پرونده‌ها به شورای نگهبان ارسال می شود.

وی در جریان قرائت گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورد وضعیت اقتصادی کشور در تذکر آیین نامه‌ای اظهار داشت: در گزارش مرکز پژوهش‌ها باید واقعیت‌های اقتصادی کشور بیان شود که الزاماً این موضوعات باید در جلسه غیرعلنی مطرح شود تا نمایندگان نیز بتوانند اظهار نظر کنند و برای حل مشکلات تصمیم گیری شود.

وی از علی نیکزاد نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت خواست که قرائت و بررسی این گزارش را به جلسه غیرعلنی روز سه شنبه موکول کند و گفت: حرف‌های شیک و روزنامه‌ای به درد حل مشکلات اقتصادی نمی‌خورد.

بر این اساس علی نیکزاد نایب رییس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: برای روز سه شنبه دوستان دیگری هم دعوت شده‌اند، آقای قاسمی از مرکز پژوهش‌ها نیز در جلسه غیرعلنی همراه با وزرا نظرات خود را بیان می‌کند./998/ت303/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات