۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۶۵۴۴۱۲
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

امام خمینی؛ طراح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر

امام خمینی؛ طراح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در نشستی علمی، بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) را تشریح کرد و گفت: امام خمینی(ره) معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در نشست علمی مکتب فکری سیاسی امام خمینی(ره) که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری خبرگزاری رسا در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد، با تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) بررسی مکتب را از دریچه های گرامی داشت شخصیت های بزرگ دانست و گفت: با بررسی مکتب امام خواهیم فهمید چگونه می توان ادمه دهنده را آنها باشیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به بنیان های فکری سیاسی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: حدیث عقل و جهل عهده دار تببین مبانی فکری سیاسی امام خمینی(ره) است و این روایت بیشترین مباحث در عرصه فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی را در اختیار ما قرار می دهد زیرا 75 شاخص برای عقل و عقل گرایان و 75 شاخص برای افراد جاهل ذکر کرده است که اگر امروز به دنبال الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کتاب شرح حدیث عقل و جهل به نظریه دو فطرت اشاره می کند که براساس این نظریه همه انسان ها از نظر آفرینش و فطرت به دنبال اعمال مطلق هستند یعنی تمام افراد می خواهند از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کنند اما در این حرکت برخی انسان ها در مصداق کمال مطلوب اشتباه می کنند و در عوض کمال مطلق حقیقی، به دنبال کمالات تخیلی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: ممکن است فردی کمال مطلق را ثروت بداند و فردی مورد دیگری را، بنابراین در عرصه های مختلف با دو رویکرد کلان، با انسان هایی به دنبال خیر حقیقی و انسان هایی به دنبال شر مواجه هستیم بنابراین امام(ره) براساس حدیث عقل و جهل از دو الگوی کمال در عرصه سیاست صحبت می کنند؛ الگوی نخست، توحیدی است که شامل حکمرانی، حضرت موسی(ع)، یوسف(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است یعنی امام خمینی(ره) براساس حدیث عقل و جهل طرح معنوی کردن سیاست در دنیای معاصر را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: در صورت معنوی شدن سیاست، به صورت طبیعی توحیدی خواهد بود و در صورت توحیدی شدن سیاست، زمینه های میل به بقاء الهی برای مردم فراهم می شود اما در مقابل سیاست طاغوتی که همان سیاست ابوجهل، ابوسفیان است متولد می شود که در مظاهر کنونی با نظامات سیاسی همانند آمریکا و اسرائیل مواجه هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه  ادامه داد: در صورت صحیح شدن سیاست ورزی، اصل و اساس، توحید و انگیزه های الهی خواهد شد و پس از تشکیل حکومت در پرهیز از استبداد و مبارزه با استبداد متجلی می شود که نتیجه آن انقلاب اسلامی است و در سطح منطقه ای، سرنگونی اسرائیل و آزادی فلسطین، در سطج جهانی مبارزه با سلطه با رهبری آمریکا است.

حجت الاسلام والمسملین لک زایی در ادامه به سؤال دبیر علمی پاسخ داد.

علیرضا داودی دبیر علمی_ تفاوت ذاتی نظام براساس جنود عقل در برابر نظام مبتنی بر جهالت ایجاب می کند نبرد با استکبار یک امر ضروری و مداوم در اندیشه امام خمینی(ره) باشد این در حالی است که برخی به منظور تحریف اندیشه امام خمینی(ره) تصویری از امام(ره) را ارائه می دهند که در آخر عمر نسبت به استکبار دارای تغییر، وضع شده بود، براساس تصویر ارائه شده آیا این امر قابل پذیرش است.؟

ریس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که بحث مستکبران و کفار را باید از یکدیگر جدا کرد، گفت: براساس سوره ممتحنه، گروه های خارج از نظام اسلامی به دو بخش تقسیم می شوند که از دو تعبیر ینهاکم الله و لاینهاکم یعنی ارتباط با برخی را نهی و ارتباط با برخی را بدون مشکل معرفی می کند.

دسته دوم شامل غیر مسلمان هایی است که دارای دو شاخصه عدم جنگ با دین اسلام یا عدم اشغال سرزمین اسلامی را دارا باشند و دسته اول اما دسته اول دست به چنین کاری زده اند که اسرائیل اشغال گر است و آمریکا نیز در اشغالگری به اسرائیل کمک کرده است.

نکته دیگر مربوط به دشمن شناسی در داخل جامعه اسلامی است به عبارت دیگر دشمن شناسی گاهی مربوط به زمان پیش از تشکیل نظام اسلامی است که شامل مشرکان می شود و گاهی مربوط به پس از تشکیل نظام اسلامی است زیرا علاوه بر دشمنان بیرونی مشکل درونی نیز ایجاد می شود که همان نفاق است.

نفاق بیماری و آسیبی است که پس از شکل گیری دولت دینی و اسلامی رخ می دهد چنانچه در آیات مکی بحثی در زمینه منافقان مطرح نمی شود زیرا در آن زمان مسلمان شدن هزینه دارد اما پس از هجرت پیامبراکرم(ص) به مدینه با گروهی مواجه می شویم که خداوند به عنوان منافق از آنها یاد کرده است که گفته می شود خطر آنها بیش از کافران است و در سخنان امام خمینی(ره) به ویژه فرمایشات ایشان پس از انقلاب اسلامی این موراد مشاهده می شود./1324/پ202/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
ایشان تفكراتش بروز و مردم نهاد است.
0
0