۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۵۴۵۹۰
آیت الله اراکی:

توجه به نقش زنان از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی بود

توجه به نقش زنان از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی بود
آیت الله اراکی بر ضرورت بررسی بعد اجتماعی شخصیت امام خمینی(ره) در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: توجه به نقش زنان از ویژگی‌های شخصیتی بنیانگذار انقلاب بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در مراسمی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: رهبران الهی و انبیا بزرگ مانند رسول اکرم، بُعد اجتماعی شخصیتشان برای جوامع، بُعدی نافذ، اثرگذاو تحول آفرین است. در قرآن کریم نیز بر بعد اجتماعی رسول اکرم تاکید زیادی شده است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین افزود: خاستگاه و جایگاه نبوت رسول اکرم(ص) برخاسته از جایگاه فردی ایشان نیست، فراخوان پیروی از رسول اکرم یا همان نبوت، فراخوان پیروی از بعد اجتماعی ایشان به عنوان رهبرجامعه اسلامی است.

وی با تأکید بر پیروی از هویت اجتماعی پیامبر و ائمه اظهار داشت: تنها خود مردم می توانند به هویت اجتماعی ائمه کمک کنند، به طور مثال اگر پیروان امام علی(ع) فراخوان ایشان را خوب پاسخ می دادند، شخصیت اجتماعی امام علی(ع) به خوبی در بطن جامعه آشکار می شد و اگر این اتفاق نیفتاده است، نشانه این است که ما به این فراخوان پاسخ درستی ندادیم.

آیت الله اراکی تصریح کرد: تنها با شناخت بُعد اجتماعی امام زمان خویش، می توان جایگاه ایشان را به خوبی درک کرد و سپس به وظایف خویش عمل و در مسیر مورد نظر ایشان حرکت کرد.

در ادامه عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین به مهم ترین ویژگی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: از مهم ترین ویژگی های حضرت امام خمینی(ره)، تبیین بعد اجتماعی امامت و رهبری الهی و تجلی بخشی به این بعد اجتماعی امامت و رهبری امام است، و منظور از زنده کردن بعد اجتماعی امامت، تشکیل حکومت اسلامی است.

وی افزود: بعد اجتماعی امام است که امامت را شکل می دهد و معنای ولایت را زنده نگه می دارد، امام یعنی راهبر و یعنی کسی که خداوند متعال او را برای رساندن جامعه به خود خدا فرستاده است و یکی از برجستگی های اندیشه امام(ره) این تجلی بخشی به بعد اجتماعی امامت و ولایت است.

در ادامه آیت الله اراکی به تبیین نقش امام در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: اسلام و امامت چیزی جزء مسئله حکومت خداوند روی زمین نیست، نقش امام نیز تنها نقش فردی به عنوان مبلغ و پیام رسان نیست بلکه امام، حاکم و مجری حکم خداوند روی زمین است و پیام تمامی پیامبران الهی و بزرگ خداوند این است که از من به حکم خداوند از من اطاعت کنید و این همان بعد اجتماعی شخصیت رسول اکرم(ص) است.

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین تصریح کرد: زمانی که رسول خداوند حکومت برقرار می کند، به وظیفه خود عمل کرده است و اگر حکومت می کند و می جنگد، تمامی اینکار ها را به عنوان رسول خداوند انجام می دهد، همچنین اگر ائمه اطهار وارد امور سیاسی شدند، به خاطر شرایط خاص قومی یا قبیله ای نبوده  بلکه وظیفه بعد اجتماعی ایشان اینگونه ایجاب کرده است .

وی در ادامه به مقایسه شرایط اسلام در قبل و بعد انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: اسلام قبل از انقلاب اسلامی تنها به صورت فردی و در نهایت نماز و حج بود، اما فرد در جامعه باید از قانون طاغوت در تمامی عرصه ها پیروی می کرد و زندگی همه الهی و مبتنی بر اسلام نبود.

عضو هیئت رئیسه جامع مدرسین در ادامه افزود: متأسفانه بعد از گذشت سال ها، هنوز در بعد اجتماعی سیره امام خمینی(ره) مطالعات لازم صورت نگرفته است و در ارتباط با رفتار امام در زمینه های مختلف مانند ارتباط با مردم، سیاسی، تربیتی، مدیریتی و سیاست خارجه دانش بسیار زیادی برای تبیین وجود دارد که می توان چندین جلد کتاب از آن استخراج کرد و این کار حوزه های علمیه است که به ابعاد اجتماعی امام خمینی(ره) بپردازند.

آیت الله اراکی در پایان سخنان خود اظهار داشت: یکی از ابعاد اجتماعی شخصیت امام خمینی(ره) توجه ویژه ایشان به نقش زن در جامعه است که می فرمایند:« زنان رهبران انقلابند». این سخن حاصل یک تفکر فردی یا استنباط شخصی نیست و با بررسی متوجه می شویم که این سخن برخاسته از متن قران کریم است. طبق همین استنباط، اگر زن خانواده صالح شود، خانواده صالح می شود و خانواده صالح نیز موجب جامعه صالح می شود.

همچنین در ابتدای این مراسم  خانم کوثر حسن العماد از طلاب خارجی و فعال اجتماعی اهل یمن به سخنرانی پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، در یمن هیچ حرکت اسلامی انجام نمی شد و هر حرکتی به شدت سرکوب می شد، با آغاز انقلاب اسلامی که آن را انفجار نور می نامند، دشمنان یمن تمامی تلاش خود را کردند تا آوازه این انقلاب به گوش مردم نرسد.

وی افزود: آنان سعی کردند تا افکار مردم را از همه جهات محاصره کنند و فشار رسانه ای بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفت و در دانشگاه ها و مدارس ارزش های انقلاب اسلامی مورد تخریب قرار می گرفت، اما مردم از این ماجرا ساده نگذشتند و با الگو گیری از امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و مردم ایران، تمام تلاش خود را برای پیروی از انقلاب اسلامی کردند و انقلاب اسلامی ایران محدود به مرزهای این کشور نماند./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات