۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۶۵۴۹۷۳
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد؛

ایستادگی در مسیر تحول، آری / حرکت‌های ناگهانی و احساسی، نه

ایستادگی در مسیر تحول، آری / حرکت‌های ناگهانی و احساسی، نه
حجت الاسلام باطنی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون تحول‌خواهی، گفت: بنابر دیدگاه رهبر انقلاب تحول‌خواهی یک امر زمان‌بر و نیازمند بسترسازی است.

حجت الاسلام علیرضا باطنی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت ملکوتی امام خمینی، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب به یکی از زوایای بسیار مهم زندگی امام خمینی و ابعاد تأثیرگذار شخصیت ایشان، یعنی تحول خواهی و تحول‌گرایی امام خمینی پرداختند باید مورد توجه ویژه ما قرار بگیرد، چراکه این مسأله به لحاظ فقهی و آراء و نظرات امام خمینی تعریف جدیدی در فقه پیدا کرد.

برخی از تحول‌خواهی استفاده احساسی و هیجانی می‌کنند

وی در ادامه افزود: امام خمینی مسأله تحول‌خواهی و تحول‌گرایی را در ابعاد فقهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب این موضوع را با هوشمندی و دقت کامل ارائه کردند، یکی از سخنرانی‌های کلیدی رهبر معظم انقلاب که می‌تواند چراغ راه اقشار مختلف کشور به ویژه حوزه‌های علمیه و روحانیت باشد را باید همین سخنرانی در نظر گرفت.

حجت الاسلام باطنی با اشاره به اهمیت تحول خواهی و تحول گرایی ذیل آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیدگاه‌ها امام خمینی، اظهار کرد: از نکات حائز اهمیت در دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب این است که به مقوله تحول‌خواهی از دید احساسی نگاه نکردند، خیلی‌ها در کشور استفاده احساسی و هیجانی از تحول‌خواهی می‌کنند و این موضوع انطباق با دیدگاه رهبر انقلاب ندارند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه برخی افراد با برخورد احساسی نسبت به تحول‌خواهی می‌خواهند در یک اقدام ناگهانی چرخش 180 درجه‌ای در امور مختلف کشور و جامعه ایجاد کنند، تصریح کرد: دیدگاه رهبر معظم انقلاب اما نشان از این دارد که بدون تفکر و نگاه به راه رفته و اقدامات صورت گرفته و تجربه‌های گذشته امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنابر دیدگاه رهبر معظم انقلاب تحول بدون پیش بینی اهداف بلند و قله‌های پیش رو اساسا نمی‌تواند آن تأثیرات عمیق و ژرف را ایجاد کند، به همین جهت امام خامنه‌ای تحول ناگهانی برای موضوعات اساسی را نمی‌پذیرند و اینکه در ریل گذاری مسیر تغییر و تحول یک مسیر روبه رشد و زمان بر است را مورد تأکید قرار دادند.

برای تحول‌خواهی باید بستر سازی کرد

حجت الاسلام باطنی با تأکید بر ضرورت الگوبرداری از دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب پیرامون تحول‌خواهی و تحول‌گرایی، اظهار کرد: تصور اینکه تغییرات و تحولات باید یک شبه و ناگهانی باشد اشتباه است، بسیاری از مسائل نیاز به زمان و نیاز به بسترسازی و تمهیدات مقدماتی و فرهنگ‌سازی لازم دارد و همه باید به این موضوع دقت کنیم که تحول‌خواهی باید بر اساس این مبنا پیش برود.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به مطالبه‌گری رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول‌گرایی و تحول‌خواهی، خاطرنشان کرد: ایشان در زمینه تحول حوزه علمیه در عرصه‌های آموزشی، تربیتی، شیوه‌های آموزشی، ساختار و سازمان حوزه‌های علمیه و متون درسی مطالباتی مطرح کرده بودند، اقداماتی صورت گرفته و برخی منتج به نتیجه شده است، ایستادگی در این مسیری که شروع شده، منتهی به تحول خواهد شد.

وی بر ضرورت بررسی ابعاد گسترده فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون تحول‌خواهی در حوزه‌های علمیه و مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی تأکید کرد و گفت: باید اقدامات ما منطبق با فرمایشات ایشان باشد، آنچه ایشان در خصوص تحول خواهی فرمودند ناظر به حوزه‌های علمیه، اقشار مختلف جامعه و دستگاه‌ها و مسؤولان و مدیران کشور است و همه باید به بررسی و واکاوی دیدگاه‌های ایشان بپردازند تا در عرصه تحول‌خواهی بر همین مبنا حرکت کنند./1304/ت302/ف

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
گر صبر کنی ..
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کم گویی و گزیده گویی از مختصات علمای شیعه بوده است که لازم است در فضای اخبار حوزوی رسا مد نظر خبرنگاران و دبیران این خبرگزاری انقلابی قرار گیرد.
1
0