۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۵۴۹۹۲
آیت الله تحریری:

مؤمن از ابتلائات و گرفتاری‌ها بهترین بهره را می‌برد

مؤمن از ابتلائات و گرفتاری‌ها بهترین بهره را می‌برد
تولیت مدرسه علمیه مروی بلا را پایه رشد انسان دانست و گفت: اگر انسان در مسیر ایمان باشد می‌تواند از ابتلائات و گرفتاری‌ها بهترین استفاده را ببرد و به‌سوی کمال حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برای طلاب این مدرسه برگزار شد، گفت: انسان در زندگانی دنیا با یک سری مشکلات مواجه می‌شود.

وی افزود: خداوند زمینه‌های رسیدن به کمالات معنوی و دنیوی را در وجود آدم و عالم قرار داده است و کسی که باید این زمینه‌ها را به فعلیت برساند انسان است.

آیت‌الله تحریری با استناد به آیات الهی جنگ را به بلا تعبیر کرد و ادامه داد: در جوامع بشری برخی اهل طغیان هستند و می‌خواهند دیگران را استثمار کرده و از آنان بهره‌وری مجانی ببرند بر این اساس با پشتوانه‌های خیالی اقدام به طغیان می‌کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: این طغیان را می‌توان به‌صورت آشکار در جنگ جبهه حق علیه جبهه باطل مشاهده کرد، خدای متعال در آیات سوره توبه می‌فرماید شما الم و‌ درد می‌بینید همان‌گونه که آنان می‌بینند اما شما امید به چیزی دارید که آنان ندارند، این فرق بین مؤمن و کافر است.

وی با اشاره به اینکه انسان به گونه‌های مختلف در عالم دنیا امتحان می‌شود، اظهار داشت: امتحان انسان کافر برای آن است که اگر در مواجهه با بلا متنبه شد ایمان می‌آورد و اگر تنبه پیدا نکرد عذابش افزوده می‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه خداوند متعال انسان‌ها را به‌اندازه ظرفیت‌شان امتحان می‌کند، ابراز کرد: انبیاء و اولیای الهی نیز امتحان می‌شوند تا به مقامات بالاتر دست یابند.

تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: خداوند همه انسان‌ها را در مقاصدی که دارند کمک می‌کند و مقدار این کمک بستگی به اراده، تلاش و مصلحت آنان دارد برای مثال کافران با رسیدن به مقاصدشان در اصل عذاب‌شان افزوده می‌شود.

وی ابتلا و بلا را از لوازم زندگی دنیا بیان و خاطرنشان کرد: گاهی این ابتلائات به خاطر جهل است که نمی‌تواند از امکانات دنیوی درست استفاده کند لذا مبتلا به مرض می‌شود و گاهی نیز به خاطر خواسته‌های نفسانی این بلاها رخ می‌دهد که اگر انسان در مسیر ایمان باشد می‌تواند از ابتلائات و گرفتاری‌ها بهترین استفاده را ببرد و به‌سوی کمال و سعادت حرکت کند./813/ت202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات