۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۶۵۵۰۵۱
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مسؤولی که برای مردم دلسوزی نمی‌کند باید برکنار شود

مسؤولی که برای مردم دلسوزی نمی‌کند باید برکنار شود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید به مسؤولان گفت درست است که ظلم نکرده‌اید، اما، چون دلسوزانه عمل نکردید، زمینه ظلم‌های فراوانی فراهم شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در اولین نشست ملی مطالبه‌گران مردمی که با حضور فعّالان عرصه عدالتخواهی و از سوی قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، گفت: یکی از راه‌های اصلاح حکمرانی، عدالت‌خواهی است.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری باید به‌صورت شبکه‌ای انجام شود، گفت: عدالتخواهی وقتی فردی شد، هم امکان موفقیت آن کم‌تر است و هم خطای بیشتری به دنبال دارد. مطالبه ‌گری شبکه‌ای، قوام بیشتری نیز در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: مطالبه‌گریِ شبکه‌ای باعث می‌شود که مطالبه‌گری، دیگر ناله‌ای تک‌صدا نباشد، و تبدیل به جریانی گستره و ملی با پشتوانه مطالعاتی و امری مستمر شود نه مقطعی.

وی، حفظ عدالتخواهی از آسیب‌ها را موضوع مهمی دانست و گفت: مطالبه‌گری اگر از آسیب‌ها حفظ نشود به ضد خودش تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اتفاقی که در آمریکا در جریان است، این است که جریان‌های استکباری، مشغول تخریب جنبش ضد ستم هستند تا جنبش مردم را تبدیل به جنبشی کور و مضر برای جامعه کنند. این یک ترفند است. این یک ترفند است. به همین دلیل القا می‌کنند محبوبیت ترامپ بالا رفته، چراکه در مقابل هرج و مرج ایستاده است.

وی با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه‌السلام مبنی بر اینکه «النصیحة لائمة المسلمین» تصریح کرد: مفهوم نصیحت، سطح مطالبه‌گری را افزایش و سلامت مطالبه‌گری را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه نصیحت با پند و اندرز و حتی انتقاد، متفاوت است، گفت: نصیحت یعنی مخلصانه و دلسوزانه اقدام کردن. گاهی بهترین یاری‌رسانی را باید نصیحت بدانیم. ممکن است از انتقاد و پند و اندرز، نصحیت هم خارج شود، اما این‌ها یکی از مصادیق نصیحت هستند. 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: باید سطح موضوعات را از عدالت به سمت «نُصح‌» ببرید. اینکه بگوییم ما از مسئولین عدالت می‌خواهم، اینطور القا می‌شود که آن‌ها ظلم می‌کنند. من به صراحت می‌گویم که نباید از مسئول، عدالت بخواهیم، بلکه باید نُصح بخواهیم. باید بگوییم که آقا! تو دزدی نکرده‌ای اما تمام تلاش خود را هم برای حل مشکلات به کار نبرده‌ای.

وی با طرح این سوال که چند درصد مشکلات ما ناشی از فساد است و‌ چند درصد به بی‌عرضگی و چند درصد به عدم نُصح برمی‌گردد، گفت: شما می‌دانید که بسیاری از مدیران هستند که قطعاً باید عزل شوند ولی هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضا هم ندارند. شما با عنوان عدالتخواهی نمی‌توانید با این قبیل مدیران برخورد کنید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به حضور جمعی از نمایندگان تهران در غیزانیه خوزستان برای حل مشکل آب این منطقه گفت: سوال من از نمایندگان این است که چرا مسئولی که دلسوزی نکرده و درنتیجه آب مردم قطع شده را معرفی نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: در دوره‌ای موضوع این بود که مفسد را به دادگاه معرفی کنید، امّا امروز رهبری از جامعه تحول می‌خواهد، الان باید مسئول بی‌عرضه را مورد خطاب قرار داد. مسئولی که سالهاست در منطقه‌ای حضور دارد و نتوانسته آب را به غیزانیه برساند باید تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: مفهوم محوری که در جامعه اسلامی بیش از عدالت به کار برده شده، نُصح است. باید به مسئولان گفت درست است که ظلم نکرده‌اید، اما چون دلسوزانه عمل نکردید، زمینه ظلم‌های فراوانی فراهم شده است. باید ریشه مشکلات را دریابیم نه با مصادیقی که ناشی از آن ریشه هاست برخورد کنیم.

وی افزود: جریان عدالت‌خواهی باید به سمتی برود که اگر مسئولی دلسوزانه عمل نکرد، کنار برود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: شما مطالبه‌گران باید طوری عمل کنید که بگویید ما کمک کردیم تا فلان مسئول کار خودش را درست انجام دهد. اینطور نیست که خراب کردن یک‌ مسئول کار ما باشد و کاری به حمایت از مسئول خوب نداشته باشیم. 

وی با تأکید بر اهمیت حفظ مطالبه‌گری از آسیب‌ها گفت: بخشی از کامنت‌هایی که در شبکه‌های مجازی برای داغ کردن مطالبات، درج می‌شود، از طرف همان رانت خواران و جریانات حامی فساد است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: گاهی به من پیام می‌دهند که تو حزب‌اللهی هستی و اسم خودت را عدالتخواه گذاشته‌ای؟ با این سخنان می‌خواهند ما را تحریک کنند. ما در مقطعی آمار این کامنت‌ها را گرفتیم و متوجه شدیم که اکثر این‌دست پیام‌ها از خارج از کشور است، آن هم همان جایی که منافقین جمع شده‌اند و لشکر سایبری خود را در راستای منافع آمریکا و اسراییل به کار گرفته‌اند.

استاد حوزه ادامه داد: جالب است؛ کسانی که به قول خودشان می‌خواستند رژیم آخوندی را سرنگون کنند، در همین پیام‌هایی که منشاء خارجی دارند، طوری ادبیات عدالتخواهانه به کار می‌برند که ضدآمریکایی‌تر از ما جلوه می‌کنند.

 وی با بیان اینکه این یک طرح تاریخی است و در زمان ائمه هم مشاهده شده، خاطرنشان کرد: کسانی که اطراف معاویه بودند، خوارج را هم داغ می‌کردند و نگذاشتند که امام علی کار معاویه را تمام کند و گفتند ابتدا باید تکلیف خوارج روشن شود. به همین سبب توان لشکر امام برای نبرد با معاویه، تحلیل رفت.

استاد حوزه، ایجاد شبکه مطالبه‌گران را یک ضرورت دانست و گفت: این یک ضرورت است و مثل دسر غذا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تعبیر مطالبه‌گری از عدالتخواهی بهتر است، گفت: وقتی از عدالتخواهی می‌گوییم، طرف فکر می‌کند حتماً ظلم و فسادی مرتکب شده است. اما مطالبه‌گری به معنای طلب اقدامات بیشتر و دلسوزی بیشتر برای حل مسائل است و این یک عنوان پیش‌برنده برای مفهوم عدالتخواهی است. البته نمی‌خواهم مفهوم عدالتخواهی را نفی کنم.

وی ادامه داد: اگر مطالبه‌گری و نصیحت، نوعی دلسوزی است، یکی از این دلسوزی‌ها باید دلسوزی برای رهبر معظم انقلاب باشد و به‌تعبیری، ما دلسوز مطالبات رهبری باشیم و مطالبات رهبری را با افتخار بر روی دست بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اگرچه مشکلات مردم همان مطالبات رهبری است، اما برخی از مطالبات رهبری وجود دارد که ممکن است مردم خیلی درگیر آن نباشند، اما اگر از سوی گروه‌های مطالبه‌گر پیگیری نشود، ضربات جبران‌ناپذیر را به کشور وارد می‌کند. به‌عنوان مثال ایشان دستور آمایش سرزمینی داده‌اند. خب مردم که درگیر زندگی خودشان هستند، این مطالبه را چه کسی باید پیگیری کند؟

رییس حوزه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه امیدواریم قوه قضاییه کاری کند که اگر کسی درست سیاست‌گذاری نکرد یا به سیاست‌گذاری عمل نکرد محاکمه شود، گفت: البته همه موضوعات را نباید به قوه قضاییه سپرد و مردم نیز باید نقش خود را ایفا کنند./998/د102/ف

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
اگر روزی برگشتیم به شعارهای اول انقلاب که مسئولین در میان مردم و در جنوب شهرها کنار مردم زیستند آنوقت همه چیز ارزان خواهد شد ولی صد حیف که این مسئولین شمال شهر نشین هستند و بودند؟؟؟
0
0