۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۰۷۷
آیت الله علیدوست:

هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در دفاع از دین و انجام رسالات طلبگی نداریم

هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در دفاع از دین و انجام رسالات طلبگی نداریم
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر پاسخ دقیق و مستدل به شبهات گفت: هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در دفاع از دین و انجام رسالات طلبگی نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ابوالقاسم علی دوست؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محفل علمی «حفاظت از تراث رسالت عالمان معاصر» که در محل مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدس برگزار شد، گفت: در دوران امام باقر(ع)، بحث ظهور حضرت مهدی(عج) مطرح شد و جریاناتی مثل بنی الحسن و کیسانیه به این موضوع دامن می زدند.

وی افزود: در آن زمان نام و ظهور امام زمان(عج) چیزی نبود که فقط شیعیان معتقد باشند و یک باور اسلامی بود. حتی حرکاتی در آن زمان احساس می شد مانند فراوانی نام «مهدی». جابر بن یزید جعفی که شخصیتی ماجراجو بود در آن فضا خدمت امام باقر رسید و گفت: «متی یکون فرجکم؟« امام باقر فرمودند الآن رخ نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در این روایت می فرمایند «فرج ما پیشینه و زمینه ای دارد که شما شیعیان غربال می شوید تا سره از ناسره جدا شود. برگزیده بماند و آن کسی که اهل آلودگی و شک و شبهه است، برود. آن زمان فرج رخ می دهد.»

گسترش ناامنی، نشانه مهم ظهور امام زمان است

آیت الله علیدوست گفت: من در فرصتی به عهد عتیق و عهد جدید نگاه می کردم، می دیدم اتفاقا در انجیل سه گانه می گوید «وقتی فرزند انسان می خواهد ظهور کند، ناامنی همه جا را فراگرفته است.» به نظر می رسد این مسأله غربال شیعیان به معنای شیعه کشی باشد یا به معنای فشار اقتصادی شیعیان معنا شود؛ بلکه به معنای فراگیری امواج شبهه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز دقیقا چنین شرایطی رخ داده است. البته نمی خواهیم زمان ظهور تعیین کنیم؛ اما می توانیم این گزارش را بدهیم که امواج شبهه در مسائل مربوط به خدا، پیامبران، ائمه،‌ قرآن، روحانیت، متون حدیثی، جریان فقاهت و... برمی خیزد.

آیت الله علیدوست گفت: آقای شهریاری که از اعضای شورای عالی فضای مجازی هستند، روزی به جامعه مدرسین آمده بودند و نقل می کردند که در حدود سال های 90 و 91، اگر اطلاعات فضای مجازی را می خواستیم گردآوری کنیم، باید تهران را 4500 برابر بزرگ کنید و تمام آن را کتاب بچینید، با این اطلاعات پر می شود. بخش عظیمی از این اطلاعات، شبهات است.

شناخت شبهات و دفاع از دین؛ رسالت طلاب

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه اظهار کرد: شبهه افکنی ریز و درشت نمی شناسد و در کنار شبهه، حرف درست هم مطرح می کند. این یک سیاست است که با بیان برخی موارد مثبت، جا را برای تاخت و تاز می گشایند.

آیت الله علیدوست با بیان این که شبهه افکنان از کلام و روش های زیبا برای ترویج شبهات بهره می برند، گفت: آن ها به کار خود مطمئن هستند و من فکر می کنم حداقلی از تأثیرگذاری را مدنظر می گیرند. پس عصر ما عصر امواج شبهه هوشمندانه است. وظیفه ما در چنین موقعیتی چیست؟

وی خاطرنشان کرد: در طول زمان علمای ما در برابر شبهات به دفاع از اعتقادات شیعه برخاسته اند. روزی این شبهه مطرح شد که شیعه عالم ندارد؛ مرحوم سید محسن امین «اعیان الشیعه» را نوشت. شبهه دیگری درباره ولایت امیرمومنان(ع) ترویج یافت؛ مرحوم علامه امینی «الغدیر» را نوشت. آمدند گفتند شیعیان به روایات علاقه بیشتری نسبت به قرآن دارند؛ علامه طباطبایی «المیزان» را نوشت.

علمای شیعه در دفاع از تراث، حساس بودند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «إن الله تعالی غیور یحب کل غیور»، یادآور شد: نقل شده مرحوم آیت الله بروجردی در مجلسی نشسته بودند و سخنران نکته ای گفت که شائبه تجسم پروردگار را داشت. ایشان تأکید کردند که باید در همان جمع به صورت علنی و محترمانه به ایشان تذکر داد. علما اینقدر نسبت به بدعت حساس بودند.

آیت الله علیدوست اظهار کرد: ما در جامعه دینی مانند فرزندی هستیم که پولدار متولد شده است یعنی وارد ساحتی شده ایم که بزرگان آن را حفظ کرده بودند. گاهی در خارج از کشور یک حدیث ساده می خوانیم که علاقمندان را متعجب می کند. در سفری که به واتیکان داشتیم، من مسأله جهاد اکبر و جهاد اصغر را که یک روایت نبوی است، مطرح کردم و یکی از علمای آن ها از من بابت بیان این روایت تشکر فراوان کرد.

وی با تأکید بر تبیین راه های دفاع از دین، خاطرنشان کرد: آن کسانی که شبهه پراکنی می کنند که هیچ اما ما باید دین را خوب بفهمیم تا بتوانیم از آن دفاع کنیم. فهم دین سه مرحله دارد، اطلاع، تخصص و تمحض. این اولین کاری است که انسان می کند. باید سید محسن امین، علامه امینی و علامه طباطبایی شویم و ما در این مسیر هیچ بهانه ای نداریم. هیچ زمانی مثل امروز زمینه برای فضلا و طلاب فراهم نبوده است.

آیت الله علیدوست افزود: دین را باید به گونه ای عرضه کرد که نه برداشت بد صورت گیرد و نه بهانه. آیا ما مسؤول برداشت دیگران نیستیم؟ برخی از نکاتی که با سند ضعیف مطرح شده را نباید ترویج کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم  گفت: طلبه باید به یک مولد نور وصل شود که همان امام زمان(عج)‌ است. کلیدی که ما را به حضرت متصل می کند، دو رکعت نماز برای آن حضرت است./پ210/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات