۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۵۵۱۶۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

جهادسازندگی الگوی تربیت مدیر انقلابی است

جهادسازندگی الگوی تربیت مدیر انقلابی است
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: نهاد انسان ساز، جهادسازندگی با بی‌توجهی دولت وقت به هشدار‌های رهبر انقلاب در ۲۱ سالگی جوان مرگ شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم با بیان اینکه الگوهای مدیریت جهادی نیاز امروز و فردای کشور است، اظهار داشت: 27 خرداد سال 58 امام انقلاب برای تثبیت و تقویت آرمان‌ها و عینیت‌بخشی به شعارهای انقلاب فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر کرد؛ فرمان مبارکی که برکات بی‌شماری و ماندگار انسانی، تربیتی، فرهنگی و عمرانی برای کشور و انقلاب داشت.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه اکنون رسم جهاد مهم‌تر از اسم جهاد است، اضافه کرد: تجربه گران‌سنگی که در دل و جان جهادگران به‌جاست؛ باید استخراج شده و الگوسازی شود.

وی با بیان اینکه سوگمندانه باید گفت، این نهاد انسان‌ساز در سال 79 و در 21 سالگی جوان مرگ شد، یادآور شد: دولت وقت به هشدارهای رهبر انقلاب توجهی نکرد و با انحلال این نهاد انقلابی به فرموده مقام معظم رهبری؛ خسارت بزرگ و ضرری متراکم را به کشور و نظام و انقلاب وارد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان، جهادسازندگی را برادر سپاه پاسداران انقلاب دانست و ادامه داد: شاید در عظمت خدمات انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس هیچ نهادی به دو نهاد جهادسازندگی و سپاه نرسد، از نهادهای جوشیده از انقلاب که دوقلوی انقلاب بودند که مظهر ایمان انقلابی، روحیه و مدیریت جهادی و سازندگی و معنوی شدند.

جهادسازندگی الگوی تربیت مدیر انقلابی است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جهادسازندگی الگوی تربیت مدیر انقلابی است، گفت: نوجوانان و جوانان نسل انقلاب طعم خوش خدمت به محرومان و عمران و سازندگی را در برنامه‌های جهادسازندگی در روستاها یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم بیان داشت: در طول 40 سال گذشته بسیاری از مدیران تراز اول نظام در سطوح عالی و در سطوح میانی از تربیت‌شدگان جهادسازندگی هستند.

وی با بیان اینکه بررسی و جدی در این عرصه نشان خواهد داد که جهادسازندگی چه سهم عظیمی را در تربیت انقلاب و نیروهای انقلابی و جهادی نسل دوم انقلاب اسلامی ایفا کرده است، ادامه داد: حسن این نوع تربیت، تربیت در کار و تلاش و عمل بود؛ از نوجوانان نوپایی که در سنین 14 و 15 سالگی برای درو کردن گندم به روستاها می‌رفتند، تا جوانانی که جان بر کف در کوه، در کویر، در دل خطر اقصی نقاط تهدیدها، در کردستان و سیستان و بلوچستان رفتند و به شهادت رسیدند و دانش‌آموزانی که به‌عنوان سنگرسازان بی‌سنگر به میدان جنگ شتافتند و الگوهای عینی از تربیت عالی انسانی را جلوه‌گر ساختند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: این تربیت‌گری جهادی به میدان عمران و جنگ محدود نشد و هر جا امداد اجتماعی و جای کار فرهنگی بود، جهاد در آنجا حضور داشت و مجموعه الگویی و تاریخی روایت فتح، اثر جاودانه جهادگر شهید سید مرتضی آوینی ره‌آورد گروه جهاد صدا و سیما به حمایت جهاد سازندگی است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: جهاد سازندگی الگوی عمران و آبادی جهادی از تابستان 57 تا تابستان 78 در یک دوره 20 ساله روستاهای ایران تبدیل به کارگاه بزرگ عمران و سازندگی شدند و در اولین فرصت از زیرساخت‌های اولیه و ضروری بهره‌مند شد و این الگوی سازندگی جهادسازندگی و جهادی مایه اعجاب دیگران شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه جهادسازندگی از این حیث نگاه جهانیان را به قدرت انقلاب تغییر داد، یادآور شد: میزان ساخت و سازهایی مانند راه، حمام، مدرسه، مسجد، کتابخانه،کانال آب، ورزشگاه و درمانگاه، تراز انقلاب را در جهان ارتقا داد و مسیر نوینی را برای پیشرفت و توسعه جهانیان ترسیم کرد که اگر به‌روزرسانی می‌شد امروز گره‌گشای بسیاری از مشکلات ما در عرصه اقتصادی و اجتماعی بود.

وی خاطرنشان کرد: جهادگران در دوران دفاع مقدس همیشه پیشقدم بودند و حتی از رزمندگان جلوتر بودند، سنگر و خاک‌ریز درست می‌کردند و جاده می‌زدند؛ حکایت رزم‌آوران و جهادگران جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس قصه جداگانه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه از نزدیک شاهد خدمات جهادسازندگی جهادگران آذربایجانی در مناطق عملیاتی بودم، گفت: از مظلومیت، گمنامی، پرکاری و خلاقیت انقلابی و ابتکار جهادی، جهادگران در جنگ باید 100 جلد کتاب و 10ها فیلم و مستند فاخر ساخته شود.

امام جمعه تبریز بیان داشت: حکایت بدن‌های آبکش شده در پشت دستگاه‌های مهندسی و ساختن جان‌پناه برای رزمندگان در عملیات‌های مختلف یک الگوی تمار عیار عینی و شگفت‌آور از ایثار و جهاد و شهادت‌طلبی سلحشورانه است.

وی با بیان اینکه البته هنر جهادگران در حرکت خلاقانه به سمت و سوی خودکفایی و استقلال هم ستودنی است و تجربه بی‌بیدل را فراروی نسل امروز و آینده قرار می‌دهد، تاکید کرد: بدون تردید این بخش از جهادگران سازندگی و جهادشان طلایی‌ترین بخش است.

جهادسازندگی در واقع دکترین جمهوری اسلامی در آبادانی کشور بود

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به اینکه جهادسازندگی در واقع دکترین جمهوری اسلامی در آبادانی کشور بود، ادامه داد: کار تحقیقی، پژوهشی، میدانی و گسترده‌ای لازم است که مولفه‌های حرکت و مدیریت در جهادسازندگی در دو دهه فعالیت درخشان آن بر صفحه کاغذ بیاید و جستجوگرانه گزاره‌های راهبردی و اصلی در تربیت نیروی جهادی، تعمیق روحیه جهادی، گسترش فرهنگ جهادی، استخراج و پیاده‌سازی و ساختاربندی ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: محصول این کار دکترین نظام اسلامی در عمران، آبادی و سازندگی در گام دوم انقلاب خواهد شد، کاری که چندان توجهی به آن نشده است.

امام جمعه تبریز جهاد سازندگی را الگوی بسیج سازندگی دانست و خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در سال های گذشته زمانی که جهاد با وزارت جهاد کشاوری ادغام شد؛ رهبر معظم انقلاب برای حفظ عنوان جهاد دستور تشکیل بسیج سازندگی به سپاه پاسداران را صادر فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه بدون تردید بسیج سازندگی نمونه کلان و روزآمد جهادسازندگی و گروه های جهادی است، گفت: بسیج سازندگی قطعات خرد و تکثیر شده ای است از جهاد در دو دهه اول انقلاب و برکات امروز جریان زلال بسیج سازندگی در سپاه و گروه های جهادی یادآور همان روحیه، فرهنگ و همان مدیریت سبکبال و کم معونه و سرشار از معونه های مادی و معنوی است.

با جهادسازندگی رایحه خدمت جهادی در فضای کشور پیچید

وی با تاکید بر اینکه با جهاد سازندگی پیام انقلاب به عمق روستاها و اقصی نقاط کشور رفت، گفت: با جهادسازندگی رایحه خدمت جهادی در فضای کشور پیچید، پیام انسانی و اسلامی انقلاب در میان مردم محروم عمق یافت، خدمت مجاهدانه بدون مزر، در سوریه در لبنان در آفریقا معنا یافت، اردوهای جهادی و تربیتی و تشکیلاتی در چارچوب نگاه انقلابی شکل گرفت، امنیت نرم، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی در جای جای میهن عزیزمان تثبیت و تقویت شد، فرهنگ انقلابی، کار فرهنگی، کار جهادی، فرهنگ کتاب خوانی، با کتابخانه های روستایی توسط جهادسازندگی رشد یافت، هنر و ادبیات انقلاب با جهادگران فرهنگی این نهاد مقدس به روستاها و مناطق محروم رفت و نیروهای بزرگی تربیت کرد و سرانجام اینکه جهاد سازندگی الگوی بدیع و نو در حکمرانی الهی و خدمتگزارانه به خلق خدا و ترکیبی بی بدیل از مدیریت انقلابی و مدیریت نهاد ایمانی، روزآمد و پیشتاز رو ارائه کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر بجای تصمیم عجولانه و مبهم آن سال، جهاد سازندگی به وزارت خانه تبدیل نمی شد و با ادغام آن انبوهی از تجربه های راهبردی محو نمی شد، و به جای آن به اصلاح و ترمیم آسیب ها و تقویت قوت ها پرداخته می شد، قطعاً وضعیت کشاورزی و باغداری، دامداری، منابع طبیعی و محیط زیست وضعیت دیگری داشت.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اکنون ممکن است دیگر احیای آن نهاد به هر جهت ممکن نباشد، گفت: این موضوع البته در جای خودش جای بررسی دارد، اما اسناد برجا مانده و مهمتر از آن انسان های مخلص و گمنام و بازماندگان جهاد سازندگی در دهه 60 و 70 هنوز در میان ما هستند و می شود از سینه ستبر آنان و خاطرات و تجربیات متنوع آنان گوهرهای ناب مدیریت جهادی را درآورد./1350/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علي اصغر كريمي
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
قانون برنامه بودجه موجب تعطيلي جهاد سازندگي شد.
2
0
علی اصغر کریمی
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
شیوه جهادی = مردمی = دانش بنیان - نیازضروری در عرصه های مختلف کشور از جمله اقتصاد است. شیوه جهادی تدوین و در قانون رسمیت و ترویج شود.. ان شاءالله
1
0