۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۵۵۳۵۶
از سوی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مطرح شد؛

احساس نیاز غرب به فلسفه تمدنی جدید / پیش‌بینی فرجام اعتراضات

احساس نیاز غرب به فلسفه تمدنی جدید / پیش‌بینی فرجام اعتراضات
سید مجید امامی گفت: مظلومان در غرب، از بی‌ثمر بودن تقلا‌های سیاسی و ایدئولوژیک به تنگ خواهند آمد و اضطرار و نیاز به یک فلسفه تمدنی دیگر را احساس می‌کنند.

دکتر سیدمجید امامی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، دربارۀ آینده اعتراض‌های مردم علیه نژادپرستی گفت: فرودستان و مظلومان در غرب، از بی‌ثمر بودن شورش‌ها و تقلا‌های سیاسی و ایدئولوژیک به تنگ خواهند آمد و اضطرار و نیاز به یک فلسفه تمدنی دیگر را احساس می‌کنند. این احساس اضطرار ممکن است اتفاق بیفتد ولی وقتی امکان مقایسه به‌وجود نیاید، تحول بنیادینی رخ نمی‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ارائه الگوی تمدن اسلامی را در فروپاشی غرب مؤثر دانست و اظهار داشت: اینکه ما تأکید می‌کنیم باید با رویکرد جهادی و شبانه روزی در چند دهه متراکم به یک الگوی بدیلی برای تمدن برسیم به همین دلیل است. انسان غربی که خسته و معترض به نژادپرستی است، در حال حاضر راهی جز تمدن موجود ندارد. پس شما انتظار یک انقلاب و یک حرکت بزرگ را نداشته باشید.

وی افزود: اگر این زمینه‌ها منجر به مقایسۀ ساختار لیبرال با یک ساختار غیرلیبرال تعیین یافته شود، یعنی هر موقع مجال این مقایسه فراهم شد، آن موقع باید منتظر ریزش کامل و سراسری فلسفه و تمدن غرب باشیم.

دکتر امامی ادامه داد: من آینده را در گروی حرکت تمدن‌های جایگزین و الگوهای رقیب تمدن لیبرال می‌دانم. اگر الگوهای رقیب توسط تمدن غرب سرکوب شوند همان‌طور که غرب در 100 سال گذشته یا 6-7 دهه گذشته، الگوهای دیگر را سرکوب می‌کرد تا تمدن برتر باقی بماند، آنگاه از چاله در می‌آیند و به چاه می‌افتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان با ابراز نگرانی برای تمدن اسلامی اظهار داشت: تمدن غرب تنها زمانی فرو می‌ریزد که بدیل حقیقی آن که سال‌ها سرکوب شده است و تمدن‌های جایگزین امکان عرض اندام پیدا کنند./882/ت302/ف

ارسال نظرات