۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۵۵۶۰۵

طلبه جوانی که زمینه ساخت ۷۸۹ واحد مسکونی را فراهم کرد

طلبه جوانی که زمینه ساخت ۷۸۹ واحد مسکونی را فراهم کرد
حجت الاسلام حیدری سراجی، روحانی روحانی جوان بندرعباسی با دستان خالی زمینه ساخت ۷۸۹ واحد مسکونی را فراهم کرد.

اشاره ـ امروزه یکی از مشکلات اساسی و چالش برانگیز خانواده‌ها و به خصوص زوج‌های جوان تامین مسکن و سرپناه است. مسکنی که در حال حاضر از قیمت‌های افسار گسیخته و حضور دلالان به شدت رنج می‌برد و خانواده‌ها هم در این بین به کلافی سردرگم گرفتار شده‌اند و‌ کم کم تهیه مسکن دارد به رویای دست یافت نشدنی محقق می‌شود.

در این بین، وقتی که به تهیه مسکن در سال های های قبل مرور می‌کنیم با "طرح مسکن مهر" روبه‌رو می‌شویم. طرحی که در سال ۸۶ از سوی دولت وقت و با مشار‌‌کت شرکت‌های تعاونی محلات کلید خورد و به مرحله اجرا در آمد و چراغ امید را در دل خانواده‌های فاقد مسکن جهت خانه دار شدن روشن کرد و سرانجام این کار با تمام کم و کاستی‌هایی که این داشت، خیلی از خانواده‌ها را به آروزی دیرینه خود که تهیه مسکن بود رساند.

بعد از اینکه دولت وقت، طرح "مسکن مهر" را تصویب و به سراسر کشور جهت اجرا، این مصوبه را ابلاغ کرد کار شوراهای محل و هیئت امنای مساجد هم پر رنگ تر و تاثیر گذار تر  شد. این طرح در محله درخت سبز بندرعباس حال و هوا و شوق و ذوق دیگری برای اجرایی کردن این طرح به همراه داشت. 

روحانی جوانی به نام حجت الاسلام "عبدالرضا حیدری سراجی" که در آن موقع ۲۸ سال سن داشت و مورد اعتماد و امین مردم در مسجد صاحب الزمان محله و به عنوان امام جماعت، مسؤول عقیدتی پایگاه مقاومت بسیج و مسؤول کانون فرهنگی مسجد حضور داشت و مشغول کارهای فرهنگی و مذهبی بود، اما ساکنان، ریش سفیدان و هیئت امنای مسجد محله از این روحانی جوان و خوش فکر انتظاری فراتر از کارهای فرهنگی و مذهبی داشتند. انتظاری از جنس تاسیس و قبول مدیر عاملی شرکت تعاونی مسکن مهر محله.

سرانجام طرح مسکن مهر در محله، ساخت ۷۸۹ واحد مسکن با مدیرعاملی این روحانی جوان در شرکت تعاونی محله درخت سبز بندرعباس شد. 

خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، درخصوص ساخت این تعداد مسکن و بهره‌مندی ساکنان از این طرح، با مدیرعامل جوان و روحانی شرکت تعاونی مسکن درخت سبز بندرعباس گفت‌وگویی انجام داده که تقدیم خوانندگان می شود:

رسا ـ لطفاً بیوگرافی خود را برای مخاطبین ما شرح دهید.

اینجانب عبدالرضا حیدری سراجی متاهل و متولد ۱۳۵۸ از شهرستان حاجی آباد هرمزگان و بخش احمدی روستای جلالی هستم. بنده در خانواده مذهبی که پدرم خادم و پیرغلام ابا عبدالله الحسین علیه السلام بود به دنیا آمدم. دوران دبستان خود را در مدرسه شهید بهرام حیدری و مقطع راهنمایی را در مدرسه شبانه روزی احمدی و دوران دبیرستان را در نظام جدید پروانه شهدای احمدی گذراندم و برای ادامه تحصیلاتم به بندرعباس عزیمت کردم و در پیش دانشگاهی جابربن حیان در مدرسه ابن سینا و هم زمان و از آنجایی که در خانواده مذهبی رشد کرده بودم علاقه‌ای که به درس علوم دینی داشتم و با تشویق خانواده طی انجام مراحل و پذیرش در حوزه علمیه باقرالعلوم تهران قبول شدم و برای تحصیل دراین رشته در محضر اساتید برجسته توفیق کسب علم برایم فراهم شد و بعد از گذراندن ادبیات عرب و بعد از آن در حوزه علمیه مدرسه النبی بندرعباس هم به تحصیل و تدریس در دانشگاه و مدارس مختلف شهرستان و به برنامه های فرهنگی پرداختم و در کنار این برنامه ها در محله درخت سبز بندرعباس به عنوان امام جماعت و فعالیت‌های فرهنگی مشغول بودم.

رسا ـ ساخت ۷۸۹ واحد مسکن مهر چگونه و از کجا آغاز شد؟

در‌ شهریور سال ۸۶ بود که دولت وقت استارت طرح مسکن مهر را کلید زد‌ و در همان موقع یک روز هیئت امنای مسجد و شورای محله بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جلسه برگزار کردند و قرار شد یک تعاونی مسکن مهر در محله شکل بگیرد تا خانواده ها طبق ضوابط اعلام شده در این طرح ثبت نام کنند و در همان جلسه و با توجه به شناختی از روحیه بنده داشتند و نقش امام جماعت تاثیرگذار و حیاتی برای پیشبرد این موضوع قلمداد می‌کردند و بنده پیشنهاد مشارکت در تشکیل شرکت تعاونی محله را دادند و بنده هم چند روز مشورت با صاحب نظران این پیشنهاد را با دید و نگاه باز قبول کردم.

رسا ـ شرکت تعاونی چگونه شکل گرفت و چگونه به مدیر عاملی این شر‌کت انتخاب شدید؟ 

بنده بعد از قبول کردن همکاری در تشکیل شرکت، بعد از انجام مراحل قانونی برای رسمیت یافتن ثبت شرکت تعاونی در اداره ثبت، با حضور ۱۱ نفر تعاونی شکل گرفت و سرانجام اعضای هیئت مدیره تعاونی بنده را به عنوان مدیر عامل انتخاب کردند و از آنجایی که بنده قصد و نیتم فقط و فقط همکاری در شکل گیری این تعاونی بود و نه عضو شدن در هیئت مدیره و مدیر عاملی و بنده هیچ گونه تخصصی در کار عمران هم نداشتم و توکل به خداوند، با اصرار هیئت مدیره و با نیت رفع شدن مشکلات ساکنان محله در حوزه مسکن این مسؤولیت را با ذکر یک شرط به اعضای هیئت مدیره که گفتم شما هم باید تا آخر در کنارم باشید قبول کردم.

رسا ـ بعد از شکل گیری تعاونی و انتخاب شما به عنوان مدیر عاملی چه اقداماتی انجام دادید؟

بعد از اینکه شرکت تعاونی رسمیت قانونی یافت و برای کاهش هزینه‌های شرکت یک دفتر در مسجد صاحب الزمان محله برای آغاز روند عضو گیری و ثبت نام متقاضیان آماده کردیم و در محله فراخوان ثبت نام با هزینه ‌آورده اولیه ۳۰ هزار تومان دادیم و هزار نفر از ساکنان در این طرح نام نویسی کردند و بعد شروع به پالایش افرادی که ثبت نام کردند پرداختیم تا منطبق بر شرایط و ضوابط اعلام شده در این طرح باشد و بعد از پالایش حدود ۸۰۰ نفر واجد شرایط لازم را دارا شدند و ۲۰۰ نفر هم به دلیل عدم شرایط حذف شدند و بعد از پالایش افراد برای تایید باید پرونده ها به شهرداری و شورای اسلامی می‌رفت و بعد اداره تعاون و مسکن و شهرسازی و سرانجام پروسه عضو گیری و پالایش و تایید این افراد از ارگان ها به اتمام رسید.

رسا ـ بعد از اخذ تائیدیه افراد از ارگان ها سرانجام کار چه شد؟

بعد از تاییدیه افراد، مسکن و شهرسازی مجوز ساخت ۷۸۹ واحد به متراژ ۵۴ هزار متر مربع زمین در سه فاز در شهرک پیامبر اعظم (ص) به شرکت داد‌ تا ما روند ساخت این تعداد واحد ها را آغاز کنیم.

رسا ـ شما فرموده بودید که در زمینه کار عمران هیچ تخصصی ندارید پس چگونه استارت و  ساخت این تعداد واحدها را انجام دادید؟

یک مومن همیشه باید زیر‌ک باشد و با دید باز باید تصمیم بگیرد و بی محابا کاری را آغاز نکند، مخصوصا کار سخت و نفس گیر ساخت و ساز. بعد از تحویل با مشورت هیئت مدیره تصمیم شد که در کنار کار خود از یک مشاور مجرب و متخصص در قالب عضو شرکت استفاده کنیم تا هزینه ای برای شرکت تحمیل نشود و در باتلاق مشکلات عمرانی گرفتار نشویم و بعد از این تصمیم به سراغ مهندسی که در همان محله ساکن بود رفتیم.

رسا ـ بعد از انتخاب مشاور چه ‌کارهایی را انجام دادید؟

بعد نوبت به طراحی بلوک ها و واحدها رسید و مهندس به ما مشاوره داد که از شر‌کتی در زمینه طراحی و نظارت استفاده کنیم و بعد از جست و جو کردن با شرکتی قرارداد طراحی با حداقل هزینه منعقد شد و کار آغاز گردید و بعد از طراحی به مرحله انتخاب پیمانکار (مجری طرح) رسیدیم، مرحله ای که سراسر از استرس و اضطراب بود که چه پیمانکاری انتخاب کنیم که کار را به نحوه احسن انجام دهد و در وسط کار پروژه را به دلایل مختلف رها نکند و در این زمینه احساسی عمل نکردیم و از آن طرف هم برای پیمانکار دچار نگرانی شده بود که با توجه به اینکه اعضای تعاونی اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند خدای نکرده نشود بعد از اتمام کار به حق الزحمه خود دست پیدا نکنم؟ و بعد پروژه را جهت انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشتیم و تنها یک شرکت در این مناقصه شرکت کرده بود و بعد از جست و جو و کردن پیشینه این شرکت با این شرکت بر حسب پیشرفت کار با حداقل مبلغ قرارداد منعقد و وارد فاز اجرایی تسطیح، گود برداری و خاک برداری شدیم.

رسا ـ چگونه با آورده اولیه ۳۰ هزار تومانی مردم عملیات کار تسطیح، گود برداری و خاک برداری را آغاز و اتمام ‌کردید؟

از آنجایی که ما از مشکل ساکنان خبر داشتیم و دولت هم برای عملیات تسطیح، گود برداری و خاک برداری مبلغ یک میلیون تومان برای هر عضو تسهیلات پرداخت می کرد و نمی خواستیم به مردم فشار مالی تحمیل شود با پیمانکار رایزنی کردیم و گفتم ظرف مدت سه ماه این کار را انجام دهید و بعد پول‌تان را دریافت کنید و پیمانکار هم طبق برنامه کار را تحویل داد و از محل دریافت تسهیلات توانستیم هزینه اجرای این کار را تامین و به پیمانکار پرداخت کنیم.

رسا ـ اجرای قسمت های دیگر ساختمان شامل ـ فنداسیون، اسکلت، مرحله سفت کاری و نازک کاری و غیره چگونه انجام گرفت و بار مالی اش چگونه تامین کردید؟

ما قراردادی که با پیمانکار برای اجرای این کار منعقد کرده بودیم بر حسب پیشرفت کار بود، یعنی قسمت به قسمت و بعد از اتمام هر بخش هزینه اش را پرداخت کنیم و نه به صورت کامل و این خود کمک شایانی برای شرکت جهت تامین هزینه‌ها می کرد و برای اجرای فنداسیون دولت ۳۰ درصد وام ۱۵ تومانی و برای اجرای اسکلت ۴۰ درصد وام را برای هر یک از اعضا پرداخت می کرد که در نهایت مبلغ در سال های بعد به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت و بخش دیگر هزینه ها از محل آورده کم مردم تامین می کردیم و در این بین بانک ها برای پرداخت تسهیلات خیلی کارشکنی می کردند.

رسا ـ چگونه بانک‌ ها باعث کارشکنی و مانع از پرداخت تسهیلات می شدند دقیق تر و شفاف تر برایمان توضیح دهید؟

یادم می آید وقتی که ما برای اجرای فنداسیون و اسکلت هیچ پولی نداشتیم و با پیمانکار صحبت کردیم که باید این کارها انجام شود و پیمانکار هم قبول کرد همان موقع ۶۰ کامیون میلگرد را از اصفهان به صورت نسیه و چند ماهه برای اجرای فنداسیون و غیره آورده بود و چک داده بود و همیشه پیمانکار هم برای ما گوشزد می کرد، چون چک دادم و اگر چکم پاس نشود آبرویم در خطر است و بعد از اتمام کار توسط پیمانکار قرار بود بانک برای انجام این کار تسهیلات پرداخت کند، ولی متاسفانه بانک ها خیلی کارشکنی می کردند و برای همین موضوع راهی وزارتخانه در تهران شدم و دو روز در تهران ماندم تا موفق شدم وزیر مسکن و شهرسازی وقت مهندس نیکزاد را در نماز خانه ملاقات کنم و از عدم همکاری و کارشکنی بانک ها گلایه کنم و همان جا بود که وزیر مسکن و راه و شهرسازی با مدیر کل راه و شهرسازی استان تماس گرفت و جویای مشکل بنده شد و همین که از این موضوع مطلع شد با مدیریت بانک مربوطه تماس گرفت و گفت ـ "اگر تسهیلات این تعاونی را ظرف ۲۴ ساعت پرداخت نکردید خودتان و مدیرتان برکنار خواهید شد" و این اولتیماتوم وزیر باعث شد تسهیلات را برای فاز یک و دو دریافت کنیم و اما باز هم شاهد کارشکنی بانک مربوط در تقسیط تسهیلات اخذ شده شدیم، چون طبق قانون قرار بود مبلغ ۳۰ میلیون تومان با باز پرداخت ۱۵ساله برای ساکنان قسط بندی شود، اما باز زیر بار نمی رفت و ۱۰ ساله می خواستند قسط بندی کنند و با توجه به اینکه مردم توان پرداخت اقساط در مدت زمان ۱۰ سال را نداشتند و بانک هم قبول نمی کرد دوباره عازم تهران شدم و در نهایت موفق شدم این کار را هم انجام دهم. 

رسا ـ در ابتدا گفته بودید سه فاز قرار بود انجام گیرد چطور شد برای دو فاز تسهیلات اخذ کردید؟ 

بله. قرار بود در سه فاز ۷۸۹ واحد انجام شود ولی با انصراف بعضی از اعضا و اینکه دولت در وسط راه اعلام کرد اول فاز یک و دو را که شامل ۵۸۰ واحد بود تمام کنید و بعد وارد فاز سه شوید البته در فاز سه عملیات تسطیح، گود برداری و خاک برداری انجام گرفته بود.

 رسا ـ اتمام فاز یک و دو در چه سالی به اتمام رسید و قیمت تمام شده بابت هر واحد و متراژ آنها برای هر یک از اعضا چقدر شد؟

در سال ۹۲ مراحل ساخت این دو فاز که شامل ۵۸۰ واحد بود به اتمام رسید و هزینه هر یک از اعضا با احتساب پارکینگ و انباری و محوطه و .. جمعا تا ۱۸ میلیون تومان شد و تسهیلات اخذ شده هم ۳۰ میلیون تومان با ماهانه قسطی ۳۴۵ هزار تومان و ۱۵ ساله که جمعا ۴۸ میلیون تومان شد و متراژ این واحد ها هم ۷۵ متری و دو خواب هستند.

رسا ـ پس موضوع فاز سه به حال خود رها شد؟

نه. بعد از اتمام کار ساخت فاز یک و دو و عضو گیری مجدد برای فاز سه روند ساخت این فاز در دستور کار قرار گرفت. اما با  اتمام عمر دولت وقت و با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۹۲ که اعتقادی به مسکن مهر دولت قبل نداشت کار به شدت پیچیده شد.

رسا ـ چطور پیچیده شد، بیشتر توضیح دهید؟

ما روی اخذ تسهیلات ساخت حساب ویژه ای باز کرده بودیم ولی چون در دولت جدید وزارت مسکن و شهرسازی هیچ اعتقادی به طرح دولت قبل نداشت بانک ها تسهیلات برای مان پرداخت نمی کردند و دولت هم پشتیبان مان نبود که از ما حمایت کند و بانک ها را مجاب به پرداخت تسهیلات کند و کار در برهه از زمان خیلی برای مان مشکل شد.

رسا ـ سرانجام اخذ تسهیلات برای فاز سه چه شد؟

از سال ۹۳ نزدیک به دوسال و نیم پیگیر اخذ تسهیلات برای این فاز بودم و عزمی برای پرداخت نبود و بارها و بارها به بانک عامل مراجعه کردم، اما هر بار از این موضوع سرباز می زد و حتی راهی تهران شدم به وزارتخانه و دفتر نمایندگان هرمزگان هم مراجعه کردم و نامه نگاری هایی از طریق این مراجع انجام شد، اما جوابگو نبود و حاضر بودیم فقط به هر یک از اعضا مبلغ ۲۰ میلیون تومان با باز پرداخت پنج ساله و سه ساله که ۱۵ درصد وام هم پیش خودشان نگه دارند حتی این کار را هم نکردند و حتی پیشنهاد دادیم که ما وام مسکن نمی خواهیم و مانند افراد عادی به هر یک از اعضا با یک ضامن وام دهید اما این کار را هم نکردند.

رسا ـ یعنی فاز سه به دلیل عدم پرداخت تسهیلات به حال خود رها شد؟ 

نه. چون پای حفظ آبرو در میان بود و بنده هم فقط با خدای خود معامله کرده بودم و توکلم به او بود ناامید نشدم و طی جلساتی که با هیئت مدیره و اعضا برای چگونگی اتمام این گرفتیم و شرایط سخت را برای اعضا شرح دادم و در نهایت تصمیماتی برای اتمام با مشورت هیئت مدیره گرفته شد.

رسا ـ شما که هیچ سرمایه ای نداشتید و تسهیلاتی هم به شما پرداخت نشده بود؟

بله. درسته. از یک رو تسهیلات پرداخت نکردند و از روی دیگر اعضا توان پرداخت هزینه‌های زیاد را نداشتند و ما حذف اعضا را در دستور کارمان  قرار ندادیم و ما برای کمک به اعضا سه راهکار پیش پای اعضا گذاشتیم و با پیمانکار هم برای حل این مشکل رایزنی کردیم و پیمانکار هم قبول کرد و شروع به کار کردند.

رسا ـ چه راهکاری؟

اولین این بود که هر یک از اعضا اگر توان پرداخت دارند هزینه‌های خود را پرداخت کنند و دوم قسمتی از اعضا اجاره نشین بودند و گفتیم پول پیش خانه را آزاد کنید و به تعاونی پرداخت کنید و ماهانه پولی که بابت اجاره پرداخت می‌کردید به تعاونی پرداخت کنید و سوم آن دسته از اعضا که هیچ گونه پولی نداشتند گفتیم وقتی که واحد آماده شد سریع رهن دهید و پولش را به تعاونی پرداخت کنید تا به پیمانکار پرداخت شود تا این فاز هم با توکل به خداوند به سرانجام رسد و در نهایت با همین شیوه و راهکارها در سال ۹۸ به اتمام رسید و همه اعضا با وجود مشکلات و پیچیدگی ها خانه دار شدند.

رسا ـ قیمت هر واحد چقدر تمام شد؟ 

برای اینکه حدود دو سال و نیم بانک ها جوابگوی دادن تسهیلات به تعاونی نبودند و در سال ۹۷ یکباره تمام هزینه‌ها سر به فلک کشید و هزینه تمام شده برای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان شد.

رسا ـ در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟

شاید یکی از دلایل تعجب و سوال برانگیز همین جایگاه طلبه بودن من باشد که در کنار فعالیت‌های دینی و فرهنگی به کار عمرانی برای رضای خداوند و رفع شدن مشکلات ساکنان محله باشد شاید کسانی فکر کنند بنده وابسته به دولت بوده ام و برای کسب شهرت و مال اندوزی دست به چنین کاری زدم و شاید یک کار تشریفاتی بوده که به اسم بنده تمام شود اما با توکل به خداوند منان و بدون هیچ چشم داشتی و تخصصی این را آغاز کردم و به سرانجام رساندم. جا دارد از مسؤولان آب‌، برق، اداره تعاون، مسکن و شهرسازی، استانداری و نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر کنم که ما را در اتمام این پروژه‌ها یاری رساندند./851/گ403/ب1

ارسال نظرات