۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۵۵۹۸۶
آیت الله صدیقی تبیین کرد؛

شؤون شکل گیری عصمت در انسان

شؤون شکل گیری عصمت در انسان
آیت الله صدیقی شؤون شکل گیری عصمت در انسان را تشریح کرد و علم حضوری و محبت به خداوند را از شؤون شکل گیری عصمت دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله صدیقی در مراسم ختم سیدمصطفی مرتضوی که عصر سه شنبه در مجتمع حوزه صدر(مشکات) واقع در بلوار جمهوری اسلامی برگزار شد با اشاره به روایات در شأن حضرت معصومه(س) اظهار کرد: قم حرم اهل بیت(ع) و اداره آن به حضرت معصومه(س) سپرده شده است که لقب معصومه را امام رضا(ع) به ایشان اعطا کرده است.

تولیت مدرسه امام خمینی(ره) با اشاره به معنای کرامت اظهار کرد: کرامت به معنای ارزش است یعنی انسان دارای ارزش و استعدادی است که آن را متفاوت از سایر موجودات نشان می دهد و می تواند از ملائکه جلو زده و مظهر جمال پروردگار و صفات تعالی باشد و رنگ خدایی گیرد.

وی ادامه داد: خداوند کرامت اهل بیت(ع) و انبیا را متفاوت آفریده است چنانچه در جامعه کبیره خوانده می شود، خداوند شما را عرشی قرار داده است و حال این که دستتان به دست ما رسیده، این خاک شما را آلوده نکرده است، بلکه آمده اید ما را عرشی کنید و این ارتباط موجب می شود خلقت ما مطهر و نقص ما طهارت پیدا کند و موجب تزکیه ما می شود.

آیت الله صدیقی در ادامه به چگونگی شکل گیری عصمت در وجود حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: چنانچه در سوره یوسف آمده است، حضرت یوسف چیزی را می دید که زلیخا نمی دید، هرکه خدا را ببیند نمی تواند آلوده شود و این علم شهودی، باطنی و حضوری که ائمه(ع) از آن بهره گرفته اند موجب می شود انگیزه گناه نیز پیش نیاید و حضرت فاطمه معصومه(س) نیز دارای چنین علمی بود.

وی محبت به خداوند را منشأ ایجاد عصمت دانست و افزود: فردی که به خداوند دل بسته باشد، خداوند دل داری است که دل را به غیر و اگذار نمی کند بنابراین اگر خداوند در دل کسی باشد غیر را راه نمی دهد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: فردی که قلبش، قبله حق است و حق را مشاهده کرده، باطل در او راه پیدا نمی کند به عبارت دیگر فردی که عصمت نصیبش شده شر در او راه پیدا نمی کند از سوی دیگر فردی که به یاد خدا باشد خداوند به یاد او است و خداوند او را مذکور قرار می دهد یعنی ذکر،ذاکر و مذکور یکی می شوند./1324/پ202/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات