۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۵۶۱۲۲
مدرس سطح عالی عالی حوزه علمیه:

شادی به ساز و دهل نیست / خدمت به خلق شادی مومنانه است

شادی به ساز و دهل نیست / خدمت به خلق شادی مومنانه است
حجت‌الاسلام مؤمنی گفت: ما شادی را اشتباه تعریف کرده‌ایم؛ شادی این نیست که ما به دنبال ساز و دهل برویم، کمک‌های مومنانه در ماه رمضان وجهی از شادی در جامعه بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جشن های دهه کرامت نه تنها فقط در ایران اسلامی برگزار نمی شود بلکه بسیاری از نقاط جهان میزبان برگزاری جشن های دهه کرامت هستند،ولی متاسفانه امسال به دلیل بحران کرونا،برگزاری این برنامه ها هم محدود و هم متفات تر از سال های گذشته شده است ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا نباید بن بستی برای گرامیداشت دهه کرامت باشد لذا در این خصوص با حجت الاسلام «سید حسین مومنی»، مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

فلسفه نامگذاری اول تا ۱۱ ذی القعده به عنوان دهه کرامت چیست؟

ماه ذی القعده منسوب به آقا علی ابن موسی الرضا (ع) است. اول این ماه تولد حضرت معصومه (س) (روز دختر) و دهم این ماه ولادت وجود مقدس حضرت امام رضا (ع) و اواخرش هم شهادت حضرت جواد الائمه (ع) است. روز اول این ماه به دلیل ولادت حضرت معصومه (س) روز دختر به نام دهه کرامت نامگذاری شده است، چون این بانوی بزرگوار کریم اهل بیت هستند و این کرامت را تمام و کمال در وجود ایشان شاهد بودیم؛ ضمن اینکه در این ایام، روزی به نام امامزادگان نام نهاده شده است، این اماکن قطب های فرهنگی جامعه و مأمن و پناهگاهی برای مردم ما به شمار می روند،امامزاده ها منشأ شکل گیری شیعه و فرهنگ تشیع در ایران بودند.

چه ویژگی هایی حضرت معصومه(س) را فاطمه ثانی کرده است؟

حضرت معصومه (س) دارای ویژگی ها و خصایصی هستند که ما در امامزاده های دیگر شاهد نیستیم، از جمله اینکه ایشان زیارت نامه مخصوص دارند که توسط حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) انشاء شده است. هرچند حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) زیارت نامه مخصوص دارند، اما زیارت نامه ایشان توسط برادر بزرگوارشان انشاء شده است؛ ضمن اینکه آداب ورود زیارت هم در این زیارت نامه بیان شده است. روایت است حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هر روز به این امامزاده می رفتند و می فرمودند:"یا فاطمه اشفعی لی فی الجنـه" یعنی ایشان دارای مقام شفاعت هستند، از او بخواهید که شما را شفاعت کند. طبق روایات حداقل سه امام معصوم در خصوص شأن و منزلت این بانوی بزرگوار روایت دارند. خداوند تبارک و تعالی سه ویژگی یعنی شأن ولایی و تکوینی، شأن تاریخی و شأن اجتماعی را برای حضرت معصومه (س) قرار داده اند، ایشان در شأن ولایی و تکوینی مقام شفاعت پیدا می کنند. در شأن تاریخی با حضور حضرت معصومه (س) در ایران و وجود امامزاده های دیگر ما شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ تشیع در ایران هستیم و از طرفی شأن اجتماعی ایشان را می بینیم که حضرت عنایت کردند و علم به واسطه شکل گیری حوزه علمیه حول محور فاطمه معصومه (س) صورت گرفته است، بنابراین در تکریم دختران همین بس که پیامبر اکرم (ص) به حضرت فاطمه (س) فرمودند: پدر به قربان تو باشد لذا خوب است که ما از این مطلب درس بگیریم و دختران خود را اکرام کنیم، چون این امر باعث رشد و شکوفایی دختران جامعه ما می شود.

اگر امام معصوم تاکید به زیارت امامزاده ای بفرمایند، کاشف از مقام والای آن امامزاده است، خاطرنشان ساخت: زیارت 3 تن از امامزاده ها همچون حضرت عباس علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام، و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تأکید بسیاری شده است؛ به طوریکه امام رضا علیه السلام زیارت نامه و آداب زیارت برای ایشان بیان کرده اند.بنابراین سعی کنید خودتان را مقید به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بنمایید؛ چراکه برکات و آثاری وصف ناپذیر در زیارت حضرت وجود دارد؛ با معرفت زیارت کنید؛ به گونه ای که گویا همه ی ائمه را زیارت می نمایید.

محوریت برنامه های امسال دهه کرامت ایجاد شادی و نشاط مومنانه با هدف معرفت زایی نام گذاری شده است. با توجه به اینکه ما در بحران کرونا قرار داریم برای اینکه مردم آن حس و حال سال های گذشته را از دست ندهند و شادی و نشاط مومنانه را حفظ کنند، شما چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

بهترین کار این است که هر فردی در منزل خود، اول بنده نسبت به دختران خودم، سپس نسبت به دخترانی که در فامیل وجود دارند،برنامه ای با رعایت پروتکل های بهداشتی برای تکریم و تجلیل از آنها تدارک ببینیم و همچنین مسئولان و مدیران هم می توانند در اداره جات از دختران کارمند زیرمجموعه خود تکریم و تجلیل کنند. اگر این اقدامات صورت بگیرد، ما شاهد این نشاط حتی بهتر از سال های گذشته در جامعه خواهیم بود.

دهه کرامت دهه شادی های مومنانه است ولی امروز جامعه ما با بحران کرونا مواجه است و با توجه به این بحران مردم نیاز به این شادی دارند به نظر شما چگونه و با چه برنامه هایی می توان این خلأ را پر کرد؟

ابتدا عرض کنم که بحران کرونا باعث از بین رفتن شادی و نشاط از جامعه ما نشده است. مشکل اینجاست که ما شادی را اشتباه تعریف کردیم؛ شادی این نیست که ما به دنبال ساز و دقل برویم ، همین کمک های مومنانه در ماه مبارک رمضان وجوهی از شادی در جامعه ما بود، اینکه لبخندی بر لبان یک دختر نیازمند بنشانیم، اینکه آبروی یک خانواده را با کمک های مومنانه بخریم. همه اینها جزو شادی مومنانه محسوب می شوند. ما در ماه مبارک رمضان با وجود بحران کرونا، نشاط خوبی در جامعه ایجاد کردیم، هرچند بحران کرونا یک تهدید بود اما ما آن را تبدیل به یک فرصت کردیم و در اوج مشکلات و سختی روزه گرفتن در این ایام ما شاهد شادی و نشاط در جامعه بودیم؛ بنابراین بحران کرونا باعث از بین رفتن شادی و نشاط در جامعه ما نشده است، اتفاقا ما با وجود ویروس کرونا به سمت نشاط حقیقی که همان کمک مومنانه و دستگیری از نیازمندان بود، رفتیم لذا انجام چنین اقدامات خدا پسندانه ای موجب نشاط حقیقی در جامعه ما می شود.

زیارت یکی از وجوه شادی در دهه کرامت بوده است، چگونه می توان امسال با وجود بحران کرونا این خلأ را پر کرد آیا جایگزینی در آموزه های دینی برای پر کردن این خلأ وجود دارد؟

حتی زیارت را هم برای ما اشتباه و به غلط معنا کرده اند،تعریف زیارت یعنی "حضور الزائرعند المزور و الحضور علی الغیب" زائر یعنی ما و مزئور یعنی زیارت شونده (یعنی انسان ذهن خود را از غیر پاک کند) این حضور ممکن است به مستند روایات به سه صورت محقق شود اول اینکه آن معصوم زنده است و انسان او را زیارت می کند، دوم اینکه از دنیا رفته در حرمش حاضر می شوید و زیارتش می کنید و سوم اینکه از دور زیارت می کنید، هر دو در تحقق عنوان زیارت صحیح است، اما مهم اتصال و ارتباط دلی و معنوی انسان با این حضرات معصومین(ع) است. اگر انسان بتواند حضور پیدا کند که حضور و اگر نتوانست از همان دور هم مورد قبول می باشد.

امام باقر (ع) به فردی فرمودند: هر روز کربلا می روید؟ عرض کردند، فاصله من تا کربلا زیاد است، فرمودند، اگر هر روز صبح یک نگاه به آسمان کنید، یک نگاه به دست راست و یک نگاه به دست چپ و یک سلام به امام حسین (ع) بدهید، شما زائر ابا عبدالله الحسین (ع) می شوید، بنابراین زیارت ممکن است از دور باشد و هیچ مانعی هم ندارد. ما افرادی را داریم که از دور زیارت می کنند، اگر امکان حضور داشت، حضور و اگر نداشت در فها و اگر نبود هر چه که از منازل خود ارتباط بگیرید این عنوان زیارت محقق می شود.

توسل به اهل بیت(ع) چقدر در برطرف شدن مشکلات و عبور از بحران اثر دارد؟

توسل به حضرات معصومین(ع) را فراموش نکنید؛ والدین اگر نگران عاقبت به خیری و آینده فرزندانتان هستید، از حضرت درخواست کنید، جوانهایتان را به ایشان بسپارید و از این بانو بخواهید محبت اهل بیت علیهم السلام و توفیق زیارت ایشان از شما گرفته نشود.نگویید به درب بسته خورده ایم و به جوانان اکیدا توصیه می کنم برای اینکه در زندگی دنیا و آخرت به موفقیت برسید دل در گرو محبت خانم حضرت معصومه(س) قرار دهند، توسل به حضرت را فراموش نکنید. مطلب مهم دیگر اینکه که دشمن نتوانست با بحران کرونا نه به اقتصاد نه به فرهنگ و نه به اعتقاد ما ضربه بزند. اتفاقا این کرونا باعث شد ما فرصت هایمان را بیشتر بشناسیم و از ظرفیت های عظیمی که در جامعه داریم، بیشتر استفاده کنیم. امیدواریم همان طوری که ما منتقل این معنا شدیم، مسئولان هم قدردان و شاکر این نعمت./د102/ف

ارسال نظرات