۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۵۶۵۶۲
کارگردان مستند «بهشتی برای ملت»:

می‌خواستیم ابهامات درباره شهید بهشتی را پاسخ دهیم

می‌خواستیم ابهامات درباره شهید بهشتی را پاسخ دهیم
هراتی گفت: شهید بهشتی در طول حیات سیاسی خود با هجمه‌هایی مواجه بود که تا روز شهادتش و حتی تا به امروز ادامه داشته و دارد. می‌خواستیم ترور شخصیتی شهید بهشتی را بررسی کنیم.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدرضا هراتی، کارگردان و پژوهشگر فیلم مستند «بهشتی برای ملت» هدف از تولید این مستند را ابهام‌زدایی از شخصیت آیت‌الله بهشتی عنوان کرد و گفت: شهید بهشتی در طول حیات سیاسی خود با ناملایمات و هجمه‌هایی مواجه بودند که این هجمه‌ها تا روز شهادتشان و حتی تا به امروز همچنان ادامه داشته است. در این مستند سعی کردیم ضمن پاسخ‌گویی به ابهامات موجود درباره شهید بهشتی، آن حملات و به‌اصطلاح ترور شخصیتی شهید بهشتی را هم طی یک روند بررسی کنیم.

کارگردان «بهشتی برای ملت» یادآور شد: این مستند در دهمین جشنواره مردمی فیلم آماده اکران بود، اما همزمانی اختتامیه آن جشنواره با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی موجب شد که در اکران عمومی مستند «بهشتی برای ملت» وقفه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بازه زمانی این مستند ۹۰ دقیقه‌ای دربرگیرنده حیات ۵۳ ساله شهید بهشتی است، عنوان کرد: هرچند ابعاد فرهنگی، علمی و اجتماعی حیات شهید بهشتی در این مستند مورد تبیین قرار گرفته، اما رویکرد اصلی مستند بررسی ابعاد سیاسی شخصیت شهید بهشتی است.

کارگردان و پژوهشگر مستند «بهشتی برای ملت» درباره منابع پژوهشی این مستند پرتره گفت: مصاحبه‌های آرشیوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بستگان و ملازمان شهید بهشتی، اسناد موجود درباره ایشان، مطبوعات و فایل‌های صوتی سخنرانی شهید، زیرساخت‌های پژوهشی این مستند را تشکیل می‌دهد.

به گفته هراتی، در این مستند از خاطرات افرادی، چون آیت‌الله خامنه‌ای، مسیح مهاجری، علی جنتی، محمد پیشگاهی‌فرد، روح‌الله حسینیان، محمد خامنه‌ای، هادی خامنه ای، سیدمحمود دعائی، محمد صدر، علیرضا و محمدرضا بهشتی و ... استفاده شده است.
 

وی درباره ویژگی‌های مستند «بهشتی برای ملت» گفت: از ویژگی‌های این مستند داستانی، بهره‌گیری از خاطرات و روایت‌های منتشرنشده درباره شهید بهشتی و پرهیز از نگاه مغرضانه به سیر وقایع است.

کارگردان «بهشتی برای ملت» افزود: گروه پژوهشی این اثر، با دقت اکثر تولیدات مکتوب و سمعی بصری مرتبط با شهید بهشتی را بررسی کردند و کوشیدند فارغ از سوگیری سیاسی، شخصیت شهید بهشتی را مورد واکاوی قرار دهند.

هراتی که پیش از این، مستند «سازمان» را نیز کارگردانی کرده بود، افزود: مستند «بهشتی برای ملت» با بررسی وقایع و رخداد‌های خرداد ۱۳۶۰، مواضع شهید بهشتی در مواجهه با جریان بنی‌صدر و سازمان مجاهدین خلق را موشکافی می‌کند./د102/ق
منبع: تسنیم
ارسال نظرات