۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۵۶۶۳۳
رضایی:

نسبت به تحولات آمریکا نمی‌توانیم بدون ایده باشیم

نسبت به تحولات آمریکا نمی‌توانیم بدون ایده باشیم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر اینکه مبارزه جمهوری اسلامی با آمریکا تمدنی و علمی است، گفت: برای این کار هم انگیزه و هدف داریم و هم به دنبال ارتقاء منافع ملی هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در جلسه هماهنگی همایش ملی افول آمریکا در مجتمع شهید اسداللهی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بعد از فروپاشی شرق یا نظام کمونیستی شوروی تنها نظامی بود که مسئله مبارزه با آمریکا را در دستور کار خود قرار داده و امروز هم نمی‌تواند نسبت به تحولات آمریکا بی‌تفاوت، بی‌حرف و ایده باشیم.

وی گفت: مبارزه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تمدنی و علمی است که درباره آن انگیزه و هدف داریم و هم به دنبال ارتقاء منافع ملی هستیم و می‌کوشیم با برپایی همایش افول آمریکا یک گام برای رسیدن به این منافع جلوتر برویم.

رضایی با تاکید بر اینکه آمریکا برای انقلاب اسلامی ایران شیطان بزرگ بوده و هست، افزود: پرچمدار این مبارزه رهبران انقلاب بوده و هستند و حتی تا دو سه سال اخیر رویارویی ایران و آمریکا به موضوعات نظامی و اقتصادی آمریکا بعد از خروج آمریکا از برجام رسیده و آنها با تمام توان علیه ما هستند.

**مبارزه ایران و آمریکا باید به جنبه‌های علمی و فکری کشیده شود

وی گفت: مبارزه ایران و آمریکا به جنبه‌های علمی و فکری هم باید کشیده شود که همایش بین‌المللی افول آمریکا می‌تواند به این مبارزه تمدنی کمک کند. و به همین دلیل باید رویارویی‌مان را با آنها به موضوعات علمی و فکری هم بکشانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: فکر نمی‌کنم کسی بگوید نظام فکری اندیشه‌ای، فلسفه‌ای و اقتصادی آمریکا از ایران بیرون رفته باشد چرا که پول، سبک زندگی، غذا، لباس و فرهنگی آمریکایی در70-80 سال اخیر در جهان سلطه ایجاد کرده که این فرهنگ به اقتصاد، بانک، موضوعات فرهنگی و بورس ایران هم وارد شده است.

رضایی گفت: ‌اقدامات مواجهه‌ای آمریکا علیه ایران را نمی‌توانیم بدون تعریف ببینیم به همین جهت باید جایگاه خود را در برابر نظام استکباری آمریکا در نظر بگیریم. 

وی با اشاره به اعتراضات مردم آمریکا در چند هفته اخیر علیه حاکمیت‌شان گفت: در این قضیه آمریکا تنها  نیست بلکه این اتفاق مهم از آمریکا تا فرانسه و در مجموع جوامع غرب را درنوردیده و انقلاب ما و روشنفکران ما نمی‌توانند نسبت به این تحولات بی‌توجه باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شناسایی تحولات اخیر در آمریکا برای جامعه‌مان بسیار مهم است و اگر تعریف دقیقی از این حوادث داشته باشیم کار صحیحی انجام داده‌ایم.

رضایی گفت: ‌این سؤال وجود دارد که مدل اصلاح گری آمریکا و غرب در برابر تحولات اخیر می‌تواند کارساز باشد یا اینکه آنها با برخی اصلاحات از کنار این قضیه و رویداد می‌گذرند و یا اینکه تحولات منجر تفاوت بنیادی با اعتراضات جنبشی قبل دارد؟ 

**نقش ایران برابر تحولات آمریکا بسیار مهم است

وی افزود:‌ نقش جمهوری اسلامی در برابر تحولات اخیر آمریکا و اقدامات ناشی از آن بسیار مهم است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: زمان برگزاری همایش بین‌المللی افول آمریکا بسیار ضروری است و ضمن اینکه نباید این کار را منحصر به نهاد خاصی کنیم لذا آغوش خود را برای همکاری همگان باز کرده‌ایم چرا که تنها جمهوری اسلامی در دنیا بوده که در قرن اخیر با آمریکا مبارزه جدی داشته است.

رضایی تصریح کرد: باید برای آینده دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم. و باید موضع خود را استدلالی و علمی به مردم دنیا بگوییم. این در حالی است که جمهوری اسلامی حوادث آمریکا را پیش‌بینی کرده بود ولی تلاش داریم با برپایی همایش بین‌المللی افول آمریکا حرف خود را برای نخبگان جامعه بزنیم که قطعا آنها هم با مردم سخن خواهند گفت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حرف‌های زیادی برای عرصه بین‌المللی دارد  که حتما باید منطق و استدلال و چارچوب‌های علمی را رعایت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به دنبال جلب مشارکت حداکثری نخبگان علمی کشورمان برای مشارکت در همایش بین‌المللی افول آمریکا هستیم.

رضایی در پایان گفت: ‌مباحث داخلی اخیر در آمریکا با کالبد شکافی علمی استخراج شده و تفاوت‌های جنبش اخیر را با جنبش‌های قبلی استحصال کرده‌ایم ضمن اینکه شعارهای مردم آمریکا و مطالبات آنها هم کاملا مشخص است.

در این نشست اساتید و نمایندگانی از مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، دانشگاه اصفهان، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات راهبردی، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، مباحث، نظرات و پیشنهادات خود را برای برپایی این همایش بیان کردند.

همایش بین‌المللی «افول آمریکا روند گذشته و تحولات آینده» قرار است 11 آبان برگزار شود./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات