۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۶۵۶۷۰۹
حجت الاسلام موسوی مقدم:

فضای مجازی در حال نفوذ موریانه ای به فرهنگ و اعتقادات مردم است

فضای مجازی در حال نفوذ موریانه ای به فرهنگ و اعتقادات مردم است
قائم مقام صدا و سیما با انتقاد از توسعه افسارگسیخته فضای مجازی، گفت: فضای مجازی در حال نابود کردن پایه های تربیتی و هویتی نهاد خانواده و اعتقادات مردم به ویژه جوانان است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم قائم مقام رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در بیست و نهمین جلسه از هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا(ع)، گفت: صدا و سیما به عنوان یک رسانه بزرگ و یک ابر رسانه در سطح جهانی و بین المللی مطرح است.

وی با بیان اینکه امروز 165 شبکه صوتی و تصویری با بیش از 30 زبان محلی و ملی در حال اجرای برنامه هستند، اظهار داشت: این که یک کشور و مکتب دارای یک رسانه با این حجم از تنوع باشد، در دنیا بسیار کم نظیر است؛ امروز در محاصره کامل رسانه ای دشمنان هستیم و رسانه ملی به تنهایی در حال شمشیر زدن و مبارزه کردن با آنها است.

حجت الاسلام موسوی مقدم با تأکید بر اینکه ما در یک جنگ کامل رسانه ای با دشمن قرار داریم، ابراز کرد: رسانه ما به لحاظ مأموریت هایی که دارد با همه رسانه های دنیا متفاوت است؛ رسانه ما در حال رقابت با رسانه های موجود در دنیا نیست، زیرا از لحاظ مبنا با دشمنان مشکل داریم، بنابراین در دو جبهه مختلف رو به روی همدیگر قرار داریم؛ امروز تعداد زیادی از شبکه های ماهواره ای با زبان فارسی علیه ما در حال کار کردن هستند.

قائم مقام رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما باید برای انواع سلیقه های ایرانی برنامه تولید کنیم،  خاطرنشان کرد: امروز یک تنه در مقابل همه ماهواره ها ایستادگی می کنیم و اگر از پشتوانه هویتی برخوردار نبودیم تا کنون پایمال می شدیم.

وی با بیان اینکه امروز دشمن با استفاده از تاکتیک های رسانه ای، یک موضوع بسیار کوچک را با استفاده از رسانه های بسیاری که دارد بزرگنمایی می کند، گفت: امروز رسانه ملی باید علاوه بر مقابله با هجمه های دشمن، هدایت افکار عمومی در عرصه های مختلف و مدیریت فرهنگی را بر عهده داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با انتقاد از توسعه فضای مجازی افسارگسیخته در کشور عنوان کرد: امروز توسعه فضای مجازی به منزله درست کردن اتوبان بزرگی برای جولان دادن دشمن در کشور است؛ فضای مجازی همانند موریانه به فرهنگ ما نفوذ کرده و در حال نابود کردن پایه های تربیتی و هویتی نهاد خانواده و اعتقادات مردم به ویژه جوانان است.

قائم مقام رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در حوزه تولید در آثار نمایشی موفقیت های بسیاری داشته ایم، تأکید کرد: امروز بالاترین مرجع و منبع کسب اخبار از ناحیه 80 درصد مردم صدا و سیما است؛ امروز بالای 90 درصد مردم به صدا و سیما اعتماد داشته و بالای 80 درصد از آن رضایت دارند.

وی اضافه کرد: رسانه رسالت هایی همچون اطلاع رسانی، بیان تاریخ، سرگرمی، مدیریت فرهنگی و هدایت افکار عمومی را بر عهده دارد و باید دانست که انجام همه این موارد کار بسیار سختی است و تدابیر بسیاری می خواهد.

حجت الاسلام موسوی مقدم با بیان اینکه امروز رسانه ملی در زمینه زیرساخت های ارتباطی تقریباً به خودکفایی رسیده است، یادآور شد: اگر استقلال در مسائل سیاسی و اقتصادی معنا دارد و مهم است، استقلال در عرصه رسانه مهم تر قلمداد می شود، زیرا بدون استقلال رسانه نمی توان پیشرفت ها و افتخارات را به گوش مردم رساند.

قائم مقام رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در زمینه زیرساخت های محتوایی رسانه به نقطه مطلوب نرسیده ایم و با مشکلات فراوانی مواجه هستیم، ابراز کرد: نتوانسته ایم تئوری های رسانه ای ارائه دهیم که متناسب با فقه و دین و مبانی اسلامی باشد؛ محتواهایی که در حال حاضر وجود دارد، از منابع غربی گرفته شده است و ما باید منابع و محتوای خود را از متن مبانی دینی استخراج کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه های علمیه باید رشته های مدیریت رسانه و علوم ارتباطات و رسانه وجود داشته باشد، افزود: اگر زیرساخت های محتوایی را اصلاح نکنیم در دنیای رسانه و قدرت رسانه ای غرب هضم شده و ضربه فنی خواهیم شد./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
اگر صدا و سیما کارش را درست انجام می داد ، فضای مجازی قدرت عرض اندام نداشت
0
0
انحطاط ، ارتقاء نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
«قائم مقام رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما باید برای انواع سلیقه های ایرانی برنامه تولید کنیم»

سلیقه متدینان در ابراز شادی هنگام موالید و دیگر مناسبتهای مفرح دینی ، مدیحه عاری از کف زدن بوده است
یعنی به تبعیت از ائمه معصوم علیهم الصلاة و السلام ، کف زدن را جزوی از شادمانی مومنانه نمی دانستند
صدا و سیما با برداشت سطحی از تجویز آمده در استفتائات مراجع معظم ، آمده و این شیوه ی ردیئ و پست شادمانی را ، در ویژه ترین رسانه هایش مثل رادیو معارف آورده است ! و مدام تشدید هم کرده است !
مرجعیت بزرگوار در تجویزها کف و پایین ترین حد را بیان می فرمایند ، نه اوج را .
چرا شما در رسانه ای که دانشگاه است ، و در دانشگاه می بایست افراد سیر تعالی را ادامه دهند ، نه تنزل ؛ تنزل را تعالی معرفی کرده اید ؟!
این تذهبون ؟!

در همین تجویز هم بالاشاره فرمودند که مناسب مجالس اهل بیت علیهم السلام نیست ، اما ... !
0
0
نظر امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در مورد موسیقی در صدا و سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
«موسیقی را حذف کنید. نترسید از اینکه به شما بگویند که ما موسیقی را که حذف کردیم، کهنه‌پرست شدیم! باشد ما کهنه‌پرستیم! از این نترسید. همین کلمات، نقشه است برای اینکه شماها را از کار جدی عقب بزنند».
صحیفه امام ج ۹ ص ۲۰۵ .
0
0
طرح شبهه توسط امام (ره) و پاسخ معظم له
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
مسئولان آن روزِ صدا و سیما گویا معتقد بودند که موسیقی اگر از رسانة ملی حذف شود، مردم به رسانه‌های غیر قانونی و غیر معمول رو می‌آورند.
امام در پاسخ می‌گویند:
«اینکه می‌گویند که اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می‌روند از جای دیگر می‌گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر؛
شما عجالتاً آلوده نباشید. آنها هم کم‌کم برمی‌گردند به اینجا.
این عذر نیست که اگر موسیقی در رادیو نباشد، آنها می‌روند از جای دیگر موسیقی می‌گیرند.
حالا اگر از جای دیگر موسیقی بگیرند ما باید به آنها موسیقی بدهیم؛ ما باید خیانت بکنیم؟
این خیانت است به یک مملکتی.
خیانت است به جوان‌های ما».
صحیفه امام رضوان اللّٰه تعالی علیه ج ۹ ص ۲۰۵ .
0
0
تمایز مصطلحات
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
گاه در صدا و سیما عنوان شده است که قرآن هم مثلا موسیقی دارد
بنا بر این موسیقی قابل حذف نیست

غافل از آن که موسیقی دو اصطلاح دارد
یک . اصلاح فقهاء
دو . اصلاح موسیقی دانان

موسیقی در اصلاح فقهاء ، صرفا به اصوات تولیدی آلات موسیقی گفته می شود
اما موسیقی مصطلح موسیقی دان ها ، اعم از اصوات تولیدی آلات موسیقی و آواز می باشد
بنا بر این وقتی کسی مثل امام راحل رضوان الله تعالی علیه ، سخن از حذف موسیقی می رانند ، بر اساس مصطلح فقهی سخن می گویند ، که فقط صداهای برخاسته از ابزار موسیقی را شامل می شود ، و نه فراتر از آن .
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
قابل توجه آن که ، رویکرد مردم به «جاهای دیگر» جهت گوش دادن به موسیقی ــ در صورت حذف موسیقی از رسانه ملی ــ نشانگر این واقعیت هم هست که ، مردم به شدت معتاد موسیقی‌اند .
اما آیا این عادت قابل تغییر است ؟
امام به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهند ، بنگرید :
« کم‌کم مردم را و جوان‌های ما را عادت به آموزندگی بدهید . از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید .
اینکه می‌بینید که جوان‌ها اگر این نبود ، می‌روند سراغ موسیقی دیگر ، برای اینکه عادت کردند ، این شاهد بر این است که جوان‌های ما فاسد شدند . الان ما موظفیم که این نسلی که فاسد شده ، برگردانیم به صلاح و نگذاریم این کوچک‌های ما فاسد بشوند . اینها را جلویش را بگیریم » .
صحیفه امام (ره) ج ۹ ص ۲۰۴ و ۲۰۵ .
0
0
ناشناس
|
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
البته الآن کوچک ها را هم با برنامه های متنوع رقص آور کودک حسابی رشد می دهند !
عدم رعایت سطح معلومات مخاطب !
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
«کی ببینم چهرهٔ زیبای دوست؟
کی ببویم لعل شکرخای دوست؟
کی درآویزم به دام زلف یار؟
کی نهم یک لحظه سر بر پای دوست؟
کی برافشانم به روی دوست جان؟
کی بگیرم زلف مشک‌آسای دوست؟» چند درصد جامعه فهم عرفانی چنین شعری دارد ؟ اکثریتی که چنان ادراک و احساسی ندارند ، از واژه هایی همانند دوست و چهره زیبا ، لعل شکرخای و زلف مشک آسای وی ، چه تصوری ممکن است برایشان حاصل شود ؟ این شعر در برنامه پرسمان اعتقادی همین امروز پخش شد . چنین پرسمانی در پی درمان شبهه زدگان اعتقادی است ، کسی که در الفبای اعتقاداتیش دچار مشکل است ، آیا می شود از او توقع فهم اشعار عرفانی داشت ؟ امروزه که وضعیت بدحجابی در جامعه هویداست ، چنین اشعاری بدان کمک نمی کند ؟ و لا تعاونوا علی الإثم ، به گناه کمک نکنید .
0
0
هنوز !
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
قبل از تاسیس رادیو معارف ، تصور دست اندرکاران صدا و سیما آن بود که ، با توجه به نبود موسیقی در این رسانه ، این رادیو چندان توفیقی برای جذب مخاطب کسب نخواهد کرد
اما بعد از موفقیت این رادیو ، هماره ابراز تعجب این اهالی آشکار می شود ، و گویا با وجود تجربه ملموس هنوز باور ... !
بکارگیری آهنگ تلفن در برنامه هایی مثل زمزم احکام نشانگر همین است
دین اسلام حق است و فطری
و فطرتهای پاک را جذب خود می کند
بجای ریتمهای لهوی برای صلوات و ادعیه و اذکار ، آنها را با وقار و طمئنینه بخوانیم و به اجراء بدهیم ، و از صوت قرآن بیشتر استفاده کنیم ، و به عنوان میان برنامه ی مفرح مورد بهره برداری قرار دهیم .
0
0
موسیقی چه مخاطره مهمی دارد ؟
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
عنه (صلى الله عليه وآله): أربع يفسدن القلب وينبتن النفاق في القلب كما ينبت الماء الشجر: استماع اللهو، والبذاء، وإتيان باب السلطان، وطلب الصيد . الخصال: 227 / 63 .
همان طور که مشاهده می شود ، آلات لهو و موسیقی باعث رویش شجره خبیثه نفاق در دل می شود .
و جامعه بیشترین ضررهای و ضرباتش را از نفاق و منافقان دیده است .
0
0