۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۵۶۸۲۵
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

بسترهای رشد و توسعه ایران از زمان امام رضا آغاز شد

بسترهای رشد و توسعه ایران از زمان امام رضا آغاز شد
حجت الاسلام لونی با بیان اینکه سبک زندگی ایرانی سبب شد که امام رضا(ع) بتواند به اهداف خود دست پیدا کند، گفت:بسترهای رشد و توسعه ایران از زمان امام رضا(ع) آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین نقش مدیریتی، سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: باید نقش رهبری امامان نسبت به شرایط اجتماع و سیاسی جامعه در زمان خود بررسی شود و از این دیدگاه شیوه مدیریتی هر امامی با توجه به شرایط حکومتی، فرهنگی و انحرافات فکری و سطح اقتصادی در جامعه فرق دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی به تببین کارکرد سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) در کشور ایران پرداخت و گفت: عصر ایشان با حاکمیت مأمون همراه شد و وی شخصیتی باهوش و زیرک بود؛ اما از موقعیت های اجتماعی زیادی برخوردار نبود؛ از این رو مأمون برای اقناع مردم و مقبولیت حکومت خود و همچنین کنترل امام رضا(ع)، ایشان را به اجبار به ایران و خراسان دعوت کرد.

وی با بیان اینکه امام هشتم شیعیان از فرصت ولی‌عهدی برای پیشبرد اهداف سیاسی و افکار خود درجامعه بهره برد، گفت: امام رضا(ع) ولی‌عهدی مأمون را به زور پذیرفت؛ ولی ایشان تهدیدها را به فرصت های مناسبی برای بازسازی و تقویت جامعه تشیع و شیعیان تبدیل کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: مأمون برای زیر سؤال بردن علم امام رضا(ع)، مناظره های علمی با سران و بزرگان ادیان و مذاهب مختلف ترتیب داد و اگر امام هشتم در این مناظرات پیروز میدان علمی می‌شد، برای حکومت مأمون دستاورد بزرگی در بر می‌داشت و اگر این مناظرات به شکست علمی امام منجر می‌شد، جایگاه امامت شیعه در جامعه تضعیف و کاهش می‌یافت.

حجت الاسلام والمسلمین لونی بیان کرد: بیشتر مردم کشور ایران در آن زمان از اهل تسنن بودند؛ ولی امام رضا(ع) در جامعه ایرانی بروز و ظهور کرد و سبک زندگی ایرانی سبب شد که امام رضا(ع) بتواند به اهداف سیاسی و اجتماعی خود دست پیدا کند.

وی به تشریح ویژگی های و خصوصیات ایرانیان پرداخت و گفت: مردم ایران هیچ گاه بت پرست نبودند، یعنی تعلق به مادیات و ظواهر دنیوی ندارند، ایرانیان حقیقت جو و حقیقت یاب بوده و همچنین آنها دارای روحیه حساس و عاطفی پاک هستند و هر گاه حق را دریابند با کمال میل خواهند پذیرفت؛ از این رو وجود این ویژگی ها، عصر امام رضا(ع) را از دیگر عصرهای امامان متمایز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی بیان کرد: جامعه ایرانیان به سیره و مدیریت امام رضا(ع) گرایش پیدا کردند و همچنین ادیان و مذاهب دیگر به حقانیت ایشان پی بردند؛ از این رو حضرت توانست بر افکار و دل های مردم ایرانیان حاکم شود.

وی با بیان اینکه بسترهای رشد اجتماعی، سیاسی فرهنگی ایران از زمان ولی عهدی امام رضا(ع) آغاز شد، گفت: در این دوران مدارس علمی زیادی در خراسان به وجود آمد و در این عصر، ایرانیان به پیشرفت های زیادی در جهان دست پیدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی بیان کرد: آبادانی و توسعه کشور ایران از عصر امام رضا(ع) آغاز شد و اکنون نیز شاهد پیشرفت و دستاوردهای بزرگ داخلی هستیم./998/ت302/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات