۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۵۷۲۴۵
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم:

وظیفه مجلس خبرگان صیانت از اصل ولایت فقیه است

وظیفه مجلس خبرگان صیانت از اصل ولایت فقیه است
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم رکن اصلی و رأس نظام را رهبری کشور دانست و گفت: وظیفه اصلی مجلس خبرگان صیانت از اصل ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین نقش و جایگاه مجلس خبرگان در نظام اسلامی کشور پرداخت و گفت: مجلس خبرگان رهبری وظیفه تعیین رهبری کشور به نمایندگی از سوی ملت را بر عهده دارد و همچنین بر دوام شرایط رهبر منتخب، نظارت دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، رکن اصلی و رأس نظام را رهبری کشور دانست و افزود: قوای سه گانه و تمام نهادها، حول محور رهبری می گردد؛ از این رو مجلس خبرگان برای حفظ صیانت از جایگاه رهبری و اصل ولایت فقیه به وجود آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم بیان کرد: اهمیت کار مجلس خبرگان این است که در لحظه سرنوشت ساز و روز مبادا بتواند وظیفه الهی و مردمی و اجتماعی خود را در انتخاب رهبری داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: مجلس خبرگان رهبری دارای کمیته ها و کمیسیون های اختصاصی است که گزارشات خود را در جلسات سالانه ارائه می دهند و در پایان این جلسات با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت.

وی انتخاب رهبر دینی در نظام اسلامی ایران را بر دو پایه مشروعیت عنوان کرد و گفت: نخست اینکه در روایات و سخنان ائمه اطهار(ع) شرائط حاکمان جامعه اسلامی بیان شده است؛ کسانی که صلاحیت مدیریت مردم و مسلمانان را داشته باشند، همچنین مردم نیز باید به فردی رجوع کنند که شایستگی های لازم برای رهبری دینی را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه رجوع و انتخاب مردم از دو طریق مستقیم و بی واسطه و غیرمستقیم و با واسطه صورت می گیرد؛ ابراز کرد: مردم از رهنمودهای بنیانگذار انقلاب در سرنگونی رژیم شاهنشاهی استقبال کردند و ملت ایران حمایت خود را با برگزاری راهپیمایی و اجرای فرامین ایشان اعلام کردند و ملت، امام خمینی(ره) را برای مدیریت و رهبری انقلاب و نظام به طور مستقیم انتخاب کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به سابقه تاریخی انتخاب مردم در انتخاب ولی شرعی اشاره کرد و افزود: مردم در گذشته برای تعیین مرجع به علمای بلاد رجوع داشتند و علمای بلاد نیز با توجه به آشنایی و شناختشان، فقیهی شایسته را به مردم معرفی می کردند و آنها برای امورات شرعیه خود به آن فقیه مراجعه داشتند؛ از این رو آن فقیه مورد رجوع مردم قرار می‎گرفت که در نظام اسلامی نیز از همین روش برای انتخاب رهبری الگوبرداری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی انتخاب رهبر انقلاب بر عهده منتخبان ملت نهاده شده است، گفت: اعضای خبرگان رهبری توسط مردم، انتخاب خواهند شد و این نمایندگان در موقع ضرورت و در صورت لزوم، جلسه ای را تشکیل می دهند تا رهبر و مدیر نظام را با شرایط مذکور در شرع و قانون اساسی انتخاب کنند./998/ت302/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات