۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۷۳۵۰
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

امام خمینی بر پایه فقه اصیل، نظام و انقلاب را پایه گذاری کرد

امام خمینی بر پایه فقه اصیل، نظام و انقلاب را پایه گذاری کرد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز شبهاتی وارد می‌شود تا ثابت کنند دین کارایی ندارد و فقه کارآمد نیست و وظیفه اصلی امروز ما پاک سازی ذهن جوانان از این شبهات است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در دیدار با  رییس  دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و علمای حاضر در جلسه اظهار داشت: حجت الاسلام والمسلمین نواب خدمات بزرگ  وماندگاری برای حوزه انجام دادند، مجموعه مرکز خدمات، خانه سازی برای طلاب و همچنین دانشگاه ادیان و مذاهب از ثمرات فکری ایشان محسوب می‌ شود و ایشان از انگیزه قوی برای تقویت دین و مذهب و مکتب برخوردار هستند.

رییس  مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: نکته مهم آن است که ما امروز در جامعه خودمان بعد از 40 سال فقط مواجه با شبهات فقهی یا فلسفی و کلامی محض نیستیم بلکه شبهات بسیار عمیق تری راجع به خود مجموعه دین و ادیان سماوی در حوزه و دانشگاه مطرح می‌ شود.

وی در ادامه عنوان کرد: الان نتیجه این شبهاتی که برای چند دهه گذشته است به بار می‌ نشیند و متأسفانه برخی از حوزویان را نیز گرفتار کرده است، نمی دانیم که دانشگاه ادیان در این بخش گرایشی دارد یا خیر؟ چون می‌ دانید آخرین شبهه ای که خیلی از افراد با سطح علمی پایین را متزلزل کرده این است که باید دین عقلانی شود، یعنی برخی می‌ گویند دین را باید عقلانی کنیم و در غیر این صورت احکام فقهی آن هم به درد نمی خورد یا دین را عرفی کنیم و هرچه عرف می‌ پسندد را از دین قبول کنیم.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که وقتی چنین فکری مطرح می‌ شود جایی برای مقارنه بین قرآن و سایر کتب آسمانی باقی نمی ماند، گفت: این شبهات خیلی ریشه ای است و پیامدهای زیادی دارد؛ وقتی ما خاتمیت را به معنای عقلانی بدانیم باید بگوییم بشر به جایی رسیده که می‌ تواند مصالح ومفاسد خودش را به تنها تشخیص بدهید یعنی همه کتب آسمانی باید کنار برود.

وی بیان داشت: به همین دلیل است که امروز برخی در همین دانشگاه ها در ایران به اعلامیه جهانی حقوق بشر روی آورده اند و برخی از غیر شیعیان چند دهه است که در این دام افتاده اند و تحت عنوان مقاصد شریعت از متون دینی فاصله گرفته اند، حتی برخی اساتید دانشگاه مروج این فکر هستند و یک پیامد آن مسأله همین است که دیگر جایی برای مقارنه بین قرآن و دیگر کتب و همچنین شیعه شناسی و اسلام شناسی نمی ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی حتی می‌ گویند دین تاریخی است و مخاطب آن مردم صدر اسلام بوده اند و امروز از قرآن نه برای شریعت و نه برای طریقت نمی توانیم استناد کنیم.

وی با بیان این که حتی برخی تصریح می‌ کنند که به آیات قرآن نمی توان استدلال کرد، گفت: تا این اندازه فکر باطل خود را ریشه دار می‌ کنند که نسل امروز حوزوی و دانشگاهی در برابر این شبهات قرار دارد و هیچ وظیفه ای بالاتر از این نیست که این شبهات رصد شود و ما می توانیم با تعاملی که با یکدیگر داشته باشیم، چند مورد از این شبهات را هرساله جمع آوری کرده و پاسخ های دقیقی ارائه بدهیم.

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: عنوانی تحت ناکارآمدی فقه مطرح کرده اند چون گفته اند احکام برای جامعه اعراب بوده و جزائیات و حتی عبادیات و حتی نماز دیگر برای ما نیست، دوم این که احکام و موضوعات فقهی قابل تطبیق نیست بنابراین اصل این مطلب که جمعی به دنبال اثبات ضعف در فقه هستند، مسأله ای مهم و نیازمند کار جدی برای مقابله با آن است.

وی یادآور شد: ما در مرکز فقهی شبهات و کتاب های مربوط به آن را جمع آوری کرده ایم ولی امروز مواجهیم با این که در مورد اصل دین داری شبهه ایجاد می‌ کنند که به زعم خودشان شبهه علمی است و مثل شبهات سیاسی صدر انقلاب نیست که صرفا بگویند دین افیون ملت ها است، بلکه امروز به زعم خودشان شبهات علمی دقیقی می‌ گیرند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که آنها بین دین و برداشت از دین تفکیک قائل شده اند، گفت: آنها  می‌گویند: فقها، فلاسفه و علمای دیگر هرکدام از دین برداشتی دارند که نمی توانیم آن را به دین نسبت بدهیم پس دین اصلا قابل اثبات و معرفی نیست چون چاشنی آن فهم بشر است و فهم بشر هم ممکن است اشتباه یا درست باشد؛ این مغالطه خطرناکی است چون دینی که شارع برای ما قرار داده، اجتهاد را کلید فهم اصل دین قرار داده است است.

وی تصریح کرد: تا کسی مجتهد نباشد، دین شناس نیست و نمی توانیم دین شناسی را جدای از اجتهاد مطرح کنیم وکسی که می‌ خواهد د رمورد شیعه شناسی کتاب  قوی و کارآمد بنویسد باید مجتهد باشد.

آیت الله فاضل‌لنکرانی عنوان کرد: باید کارهای عمیقی انجام شود و این نیاز اصلی حوزه است که می‌تواند در مراکزی مثل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یا دانشگاه ادیان به آن رسیدگی شود؛ وجود این دانشگاه ها واقعا ضرورت دارد و یکی از کارهایی که در حوزه انجام شده همین دانشگاه است که فرمودید توانسته با دانشگاه ها و مراکز علمی جهان ارتباط برقرار کند ولی مهم آن است که نیروی دانشجوی عمیق و قوی در حوزه های مختلف تربیت کنیم.

وی با بیان این که ما زیر چتر اسلام هستیم، گفت: باید بالاخره دنبال تحکیم اسلام و تحکیم مذهب اهل بیت(ع) باشیم و غیر از این که خدا دستور داده ما معتقدیم که اسلام با سایر ادیان و مذاهب قابل مقایسه نیست مثلا ما چیزی مثل ولایت داریم که در آنها نیست و اصلا ویژگی دین اسلام همین است که به برکت این دین مسأله حکومت مطرح شده است.

رییس  مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: امام خمینی(ره) نیز به برکت همین اندیشه، انقلاب و نظام اسلامی را بنیان گذاشت بنابراین ما با صدای بلند می‌ گوییم که حکومت واقعی الهی فقط در مذهب شیعه وجود دارد و این شیعه است که وضعیت حکومت را تا زمان ظهور امام زمان(عج) تبیین کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: باید به دنبال تحکیم مذهب باشیم و این که به مراکز خارجی راه پیدا کنیم فی نفسه موضوعیتی ندارد بلکه اگر توانستیم فکر عمیق دینی اجتهادی صحیح را هم در داخل و هم در خارج کشور تحکیم کنیم ارزش دارد، چون مدعی هستیم امروز تنها اسلام است که می‌ تواند بشر را به سعادت برساند.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که برخی برای نسل امروز فاتحه دین را خوانده اند، گفت: وظیفه ما در این شرایط سنگین است و ما نیز آمادگی داریم با اساتید مجموعه دانشگاه ادیان جلساتی داشته باشیم و این شبهات را به میدان بیاوریم و شما نیز تلاش کنید تا دانشگاه های علوم انسانی را با حوزه بیشتر مرتبط کنید تا کارهایی که از نظر فقهی و کلامی و تفسیری انجام شده است در معرض دید و اندیشه آنها نیز قرار بگیرد.

وی بیان داشت: ما این آمادگی را داریم و در رسانه ها نیز اعلام می‌ کنیم که بحث عقلانی کردن دین را قبول نداریم و می توانیم با ادله محکم و قوی به آنها جواب بدهیم تا فکر جوانان به راه های غیر صحیح کشیده نشود./998/د102/ق

میثم صدیقیان
ارسال نظرات