۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۵۷۳۹۳
حجت الاسلام بی آزار تهرانی:

عدالت‌خواهان واقعی در سوت‌زنی طلایه‌دار شوند

عدالت‌خواهان واقعی در سوت‌زنی طلایه‌دار شوند
حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی با بیان اینکه رأس منکرات در حاکمیت اسلامی، خطا و فساد یک مسؤول است، گفت: عدالت‌خواهان واقعی در سوت‌زنی طلایه‌دار شوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، کارشناس و سخنران مذهبی و فعال جهادی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که سوت‌زنی و گزارش‌گری فساد از سوی مردم بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارای چه جایگاهی است، اظهار داشت: در حاکمیت اسلامی رأس منکرات، زمانی است که مسئولین و کارگزاران مرتکب منکر و فسادی می‌شوند که در روایتی از امام صادق (ع) نیز داریم که بد، بد است، اما از مریدان، محبین و دوستان ما بدتر است و اگر کسی در این کسوت و جایگاه، خطایی کند، دو منکر برای او نوشته می‌شود. یکی به واسطه خطایی که کرده است و دیگری به دلیل آن آبرویی که از ما برده و لطمه‌ای که زده است.

خطای مسؤولان در ایران اسلامی، زشت است

وی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی، پرچم امیرالمومنین علی (ع) را برافراشته و مسیر حقه‌ و شیعی را طی می‌کند تا به حاکمیت جهانی برسد، گفت: اگر در این مملکت مسئولی خطایی انجام دهد، بسیار زشت است لذا امر به معروف و نهی از منکر برای مسؤولان امری واجب است.

قاعده عیب‌پوشی از دیگران برای مردم عادی است؛ نه مسؤولان

بی‌آزار تهرانی با اشاره به اینکه قاعده اصلی در اسلام بر کتمان خطا و گناه دیگران است، تصریح کرد: در شعر حافظ هم داریم که «به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات/ بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن» اما این رویه برای عموم مردم نسبت به یکدیگر است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: فردی نزد امام کاظم (ع) آمد و گفت: جمعی پیرامون شخصی مسائلی را مطرح می‌کنند اما خود او انکار می‌کند. ایشان فرمودند: «اگر روزی خودت هم دیدی، چشم‌پوشی کن» یعنی انسان باید به خود بگوید اشتباه دیده و یا شنیده است. در دین قاعده این است که اصل بر برائت است؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود، اما این در خصوص شرایط عادی و برای عموم مردم است که نباید پرده‌دری کرد و باید سرّ و راز دیگران را پوشاند.

ضربه‌ عدالت‌خواهان نمایشی به مبارزه با فساد

وی گفت: در خصوص مسؤولان که از عنوان نیز مشخص است و باید در معرض سوال باشند، شرایط متفاوت است اما به این روند متاسفانه ضربه وارد شده است و افراد صرفاً اخبار بد را منعکس می‌کنند و از نقل اتفاقات خوب و اقدام بعدی دستگاه‌های قضایی در بازپس‌گیری اموال و برگشت به بیت‌المال حرفی نمی‌زنند.

افرادی به اسم عدالت‌خواهی، دشمن شادکن شده‌اند

بی‌آزار تهرانی با اشاره به اینکه سازوکار سوت‌زنی خبرگزاری فارس روند خوبی است که پیوند با حاکمیت نیز دارد، گفت: متاسفانه در این ایام، افرادی به اسم عدالت‌خواهی دانسته یا ندانسته در چاه سیاه‌نمایی افتاده‌اند و به اعتماد مردم ضربه زدند؛ در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند تقوا در کنش‌های سیاسی آن است که از اقدام دشمن شادکن پرهیز کنیم.

لزوم برخورداری از قول سدید در زمان انتشار فساد

این سخنران مذهبی افزود: بسیاری از اقدامات این جریان عدالت‌خواه، تعدی و از مرز خارج شدن است. مرز باریکی میان کتمان و انتشار وجود دارد و ضروری است که در زمان انتشار، قول سدید داشته باشیم و محکم و مستند صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد سامانه سوت‌زنی دو اثر در جامعه دارد، تصریح کرد: اولا منهاج و مسیر درست برای امر گزارش‌گری فساد است و دوم اگر تقویت شود و با استقبال حاکمیت همراه شود، دکان عدالت‌خواهی نمایشی برخی برای رسیدن به قدرت و صندلی و یا هوس و هیجان دیده شدن، خامی و جوانی را جمع خواهد کرد.

عدالت‌خواهان واقعی در سوت‌زنی طلایه‌دار شوند

بی‌آزار تهرانی افزود: البته در این میان نیز افرادی عدالت‌خواه واقعی هستند و در این مسیر سینه سپر کردند و از آبرو و جان خود گذشته‌اند که برخی از کارهای آنان نیز به نتیجه رسیده است. این افراد باید در این سامانه جذب و به آنان میدان داده شود تا پیشقراول و طلایه‌دار باشند؛ بلکه مبارزه با فساد جدی‌تر شود.

این سخنران مذهبی با اشاره به فرهنگ ایجاد شده ناشی از نظارت همگانی بر فعالیت مسؤولان و نهادها گفت: تصور کنید چندین هزار تماشاچی، بازیکنان، مربیان و ... در ورزشگاه به صدای سوت داور احاطه دارند و با نواخته شدن آن پیامی دریافت می‌کنند و توجه‌شان جلب می‌شود. لذا اگر این سوت‌زنی در مسیر اصلی خود قرار گیرد واقعا می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت و دیگر نهادها وظیفه دارند از آمران به معروف و ناهیان منکر حمایت کنند که در این صورت میدان باز می‌شود و همگان وارد عرصه خواند شد./841/د102/ف

حسین ثالث موید
ارسال نظرات