۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۵۷۴۲۷
یادداشت؛

صدای چکمه‌های رضاخان؛ صدای استبداد یا ترقی؟!

صدای چکمه‌های رضاخان؛ صدای استبداد یا ترقی؟!
با نگاهی گذرا در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه تلاش بی‌وقفه‌ای برای بزک کردن چهره خاندان پهلوی مشاهده می‌شود. رضاخانی که مردم او را به بی‌سوادی و استبداد می‌شناختند امروز به عنوان روشنفکر و آزادی‌خواه معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، 21 تیرماه در تاریخ ایران سالروز فاجعه مسجد گوهرشاد است. در این روز مردم معترض به سیاست های رضاشاه در مسجد گوهرشاد متحصن شدند و به دنبال خواسته های بر حق خود بودند اما توسط عوامل رژیم به خاک و خون کشیده شدند به طوری که بر اساس اسناد تاریخی قریب هزار و ششصد تن به شهادت رسیدند.

این فاجعه تنها برگی از قتل عام های رضاخان است. فردی مستبد و دیکتاتور که با یک مسافرت و یا گفت‌وگو تغییر رأی می داد و از فردای آن روز دستور می داد تا فرامین و آرزوهای وی را نوکران و چاکران دستگاه اش در کشور اجرا کنند بدون آن که مردم و یا نخبگان و علما در این تصمیمات دخالتی داشته باشند.

اساسا تمامی دیکتاتورها شیوه حکمرانی شان دستوری است به گونه ای که می خواهند یک شبه راه رفته کشورهای دیگر را طی کنند و هیچ‌گونه رأی ملت را در تعیین سرنوشت کشورشان جویا نمی شوند.

با مطالعه صفحات تاریخ، پژوهشگر در می یابد که مشاهیر و تأثیرگذاران تاریخ بر خلاف باور عمومی، سفید مطلق و یا سیاه مطلق نیستند و هر کدام به زعم خود تلاش کرده اند مسیر پیشرفت را بروند و همواره در باب پیشرفت و آینده ای روشن سخن گفته اند اما آنچه مورد مداقه است درستی تصمیمات، تلاش، پاکدستی و مشروعیت و مستبد نبودن آنان است.

رضاخان نیز از این قاعده مستثنی نیست و اقدامات وی از تأسیس دانشگاه تهران تا کشتار مردم معترض را می توان به دادگاه اذهان عمومی برد و برای آن حکم صادر نمود.

شاید در آن روزگار تلاش مستبدانه وی نسبت به فرنگی کردن ظاهر ایران و اقدامات دیکتاتوری او همچون قدرت طلبی بی حد و حصر، مصادره اراضی کشور در جهت منافع شخصی، کشتار معترضان و حذف منتخبان ملت برای مردم محل مناقشه نبود تا آن جا که به تعبیر امام خمینی(ره) مردم به محض اطلاع از بردن رضاشاه به خارج کشور، خوشحالی کردند.

اما امروز با گذشت قریب به هشتاد سال از اخراج رضاخان، نسبت به مرور تاریخ برای نسل نو احساس نیاز می شود چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب جبهه مقابل نظام اسلامی در تلاش است تا سلطنت پهلوی را تطهیر کنند. کافی است برای مشاهده دست این جریان مروری ساده در فضای مجازی انجام دهیم که با صفحات بی‌شماری با عنوان خدمات رضاشاه مواجه می شویم.

این تلاش تا آنجا ادامه یافت که در سال 96 همراه با اعتراضات معیشتی کارگران در کشور عده ای سعی نمودند با موج سواری بر این اعتراضات شعار رضاشاه روحت شاد را فریاد بزنند.

اما امروز یادآوری مطالبه رهبر معظم انقلاب از فرهیختگان و اهالی رسانه نسبت به تلاش برای مقابله با بزک کردن خاندان پهلوی ضروری است تا جبهه ضد نظام موفق به تحریف تاریخ نشود و افرادی که تا دیروز به گواه اسناد و مدارک منفور ملت بودند و مردم آنان را دور انداختند امروز تطهیر شوند و نوادگان آنان با سرمایه ای که از کشور به تاراج بردند نقش منجی را بازی کنند./1370/ت200/ف

محمدفاضل مبهوتی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
از قلم ایشان استفاده کردیم.
0
0