۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۵۷۵۳۸
آتش به اختیار (۱۵)

مروری بر دغدغه‌های فرهنگی رهبری / چرا فرمان «آتش به اختیار» صادر شد؟

مروری بر دغدغه‌های فرهنگی رهبری / چرا فرمان «آتش به اختیار» صادر شد؟
عضو هیأت علمی گروه مدیریت مؤسسه امام گفت: رهبر انقلاب ضمن هشدار نسبت به جهالت، غفلت و اختلال به وجود آمده در مراکز فرماندهی فرهنگی، دستور آتش به اختیار را صادر فرمودند.
حجت الاسلام دکتر سید ابوالفضل حسنی، عضو هیأت علمی گروه مدیریت مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به سه واژه تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری این واژه‌ها را در دهه هفتاد مکرراً تذکر و در خصوص آثار زیان‌بار آن هشدار می‌دادند، ولی در همان زمان به خاطر دارم، بعضی از مسؤولانی که پست‌های کلیدی در اختیار داشتند، می‌گفتند ما خطری به عنوان تهاجم فرهنگی احساس نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: با کمال تأسف مشاهده شد که مسؤولان، دستگاه‌ها و مراکزی که رسالت آن‌ها مبارزۀ با تهاجم فرهنگی بود به نوعی دچار اختلال و غفلت شدند، در چنین فضایی حضرت آقا ضمن اینکه به این جهالت، غفلت و اختلال به وجود آمده در مراکز فرماندهی فرهنگی هشدار دادند، دستور آتش به اختیار را صادر فرمودند.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت مؤسسه امام خمینی(ره) به تلاش‌های دشمن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان داشت: دشمنان ما تلاش‌های گسترده‌ای کردند تا از طریق کودتا، اغتشاشات، غائله‌های داخلی، ترور‌ها و سرانجام تهاجم نظامی تلاش کردند نظام مقدس جمهوری اسلامی را نابود کنند.

وی افزود: دشمن به این نتیجه رسید که نظام مقدس جمهوری اسلامی از راه‌های نظامی و سخت‌افزاری قابل براندازی نیست؛ از این رو از طریق نرم‌افزاری، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی به صورت گسترده متمرکز شدند. آن‌ها در این حوزه برنامه‌ریزی‌های دقیق و هزینه‌های فراوانی کردند تا استحالۀ فرهنگی و تضعیف بنیه‌های اعتقادی، ارزشی، سیاسی و اخلاقی مسؤولان و آحاد افراد جامعه صورت بگیرد.
 
حجت الاسلام حسنی پیرامون علت صدور این فرمان گفت: در مراکز فرماندهی فرهنگی کشور اختلال به وجود آمد و برخی دچار خواب غفلت شدند در چنین وضعیت و شرایطی عقلانی و صحیح نیست که دست روی دست گذاشت تا شاهد تضعیف و زوال فرهنگ ناب اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی که حاصل خون صد‌ها هزار شهید است باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در چنین شرایطی با فرمان آتش به اختیار همۀ نیرو‌های ارزشی دلسوز، صاحبان خرد، اندیشه و معرفت و همۀ هسته‌های فکری، معرفتی و جهادی را مورد خطاب خودشان قرار دادند و مسؤولیت سنگینی را از طریق همین فرمان بر دوش آن‌ها گذاشتند.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت امام خمینی(ره) در پایان با تذکر نسبت به تفسیر اشتباه از فرمان آتش به اختیار تصریح کرد: این فرمان حضرت آقا به معنای اقدامات خودسرانه، خارج از قانون، خارج از چارچوب‌های شرعی و حرکت‌های تخریبی نبوده، نیست و نخواهد بود؛ چراکه کسی اگر اندک آشنایی با معظم له داشته باشد و با منظومۀ فکری و معرفتی ایشان آشنا باشد می‌داند که ایشان شخصیتی بسیار نظم‌گرا و قانون‌گراست و نظر مبارک ایشان آن است که فعالیت‌های فرهنگی در چارچوب‌های صحیح و منطقی به اجرا دربیاید؛ بنابراین آتش به اختیار همان‌گونه که فرمودند به معنای حرکت‌های فرهنگی خودجوش و تمیز برای صیانت فرهنگی جامعه و کشور است./882/ت302/ف
ارسال نظرات