۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۵۷۷۲۰
گزارش؛

انتظارات اساتید حوزه علمیه از اعضای جدید شورای عالی

انتظارات اساتید حوزه علمیه از اعضای جدید شورای عالی
حفظ و تقویت روحیه و تفکر انقلابی، پیگیری ایجاد تحول در حوزه علمیه و رسیدگی جدی به مشکل معیشت و مسکن طلاب از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی اعضا، در دوره هشتم شورای عالی است.

اشاره: با انتخاب اعضا شورای عالی حوزه علمیه، دوره هشتم این شورا برای یک دوره چهار ساله آغاز به کار کرد؛ اعضای شورای عالی حوزه های علمیه را در دوره هشتم آیات: سید هاشم حسینی بوشهری، مهدی شب زنده دار، جواد مروی، سیداحمد خاتمی، علیرضا اعرافی، محسن اراکی و محمود رجبی تشکیل می دهند.

ترکیب شورای عالی حوزه های علمیه در دوره جدید نسبت به دوره قبل سه تغییر پیدا کرده است؛ آیات: رضا استادی، مرتضی مقتدایی و سید محمد غروی در دوره جدید شورا حضور ندارند و به جای آنان آیات شب زنده دار، اراکی و رجبی به عضویت شورا درآمده اند.

اولویت‌های دوره هشتم شورای عالی از نگاه اساتید حوزه علمیه

در اولین جلسه شورای عالی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به اتفاق آراء اعضا به عنوان دبیر اول شورای عالی و آیت الله علیرضا اعرافی نیز برای یک دوره دیگر به عنوان مدیر حوزه های علمیه در سمتش ابقا شد.

تصمیمات شورای عالی حوزه علمیه که در حقیقت بالاترین نهاد سیاست گذاری در حوزه علمیه است، از اهمیت فراوانی در ارتقا و بالندگی حوزه های علمیه برخوردار است.

حفظ و تقویت روحیه و تفکر انقلابی، پیگیری ایجاد تحول در حوزه علمیه و رسیدگی جدی به مشکل معیشت و مسکن طلاب از مهم ترین اولویت های پیش روی اعضا در دوره هشتم شورای عالی است.

خبرگزاری رسا در راستای ایجاد ارتباط میان شورای عالی و نخبگان حوزوی و انتقال مطالبات طلاب به این شورا، اقدام به جمع آوری نظرات اساتید حوزه علمیه کرده است که در ادامه گزیده ای از آن ها را می خوانیم:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

نیاز به ویرایش دارد/////////

حضرت آیت الله مکارم شیرازی مسأله معیشت و مسکن و مشکل درمان حوزویان و خانواده های آنان را جدی خواند و بر لزوم تدبیر و چاره اندیشی لازم برای حل این مسائل تأکید صریح داشت.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری

نیاز به ویرایش دارد/////////

ما نظرات، پیشنهادات و انتقادات طلاب و فضلا را شنیده و آن را حمل بر دلسوزی می کنیم؛ برخی از طلاب و فضلا در کانال ها و گروه های خود انتقاداتی را نسبت به مسؤولان حوزه داشته و شاید سخنانی تیز از آنان شنیده شود؛ اما تاکنون عکس العملی نشان نداده و قرار هم نیست عکس العملی داشته باشیم؛ چراکه خواهان فضایی هستیم تا تمام سخنان شنیده شود و از آن بهره ببریم.

آنچه که برای شورای عالی حوزه های علمیه حائز اهمیت است، همین دغدغه هایی است که امروز نسبت به طلاب و فضلا وجود داشته و برای حل آن تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر حسینی نژاد؛ رییس مجمع نمایندگان طلاب 

نیاز به ویرایش دارد/////////

مسأله مسکن را یکی از مشکلات اساسی طلاب است و مهاجرت طلاب سطح مقدمات به شهرهای خود به دلیل عدم توانایی برای پرداخت هزینه اجاره مسکن زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

یکی از راه حل های رفع مشکل مسکن برخی از طلاب را در تعمیر خانه های خالی شهرک است؛ مجمع نمایندگان طلاب برای همکاری با شورای عالی را در این زمینه آمادگی آمادگی کامل دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم نیازی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری

نیاز به ویرایش دارد/////////

پاسخ‌گویی به مطالبات نظام در اولویت شورای عالی باشد؛ مسأله حفظ اهداف و حمایت از انقلاب و نظام باید در اولویت شورای عالی حوزه های علمیه قرار گیرد؛ شورای عالی حوزه های علمیه باید بسترهای لازم را برای طلاب ایجاد کند تا با روی کار آمدن نسل جوان در حوزه علمیه بتوان نیازهای آینده نظام و نیازهای امروزی را به خوبی پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند؛ استاد حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

حوزه علمیه به واسطه این که نظام خودش را از منظر آموزش، تعریف کرده نسبت به این که نیروی آموزش دیده، پس از کسب توانمندی چه استفاده ای باید از آنها شود، از خودش رفع مسؤولیت کرده و بر عهده خود طلاب گرامی می گذارد که خودشان باید متناسب با توان به دست آورده، بازار عرضه و مصرف برای خود پیدا کنند.

به واسطه این نقیصه شاهد هستیم حجم قابل توجهی از نیروهایی که سرمایه زیادی برای آنها صرف شده و خودشان نیز سرمایه گذاری زیادی کرده اند و در شرایط سخت خود را در حوزه علمیه نگه داشته اند اما امروزه سردرگم هستند، بنابراین استفاده و بهره مندی باید محور و اولویت دوم باشد؛ این گروه را به عنوان خروجی از حوزه بیان کردم به این معنا که توانمندی برای حل مسائل فرهنگی اجتماعی جامعه را به دست آورده ند نه این که از حوزه علمیه اخراج شده باشند.

حجت الاسلام سیدفرید حاج سیدجوادی؛ استاد حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

شورای عالی حوزه های علمیه نیاز است فاصله خود را با مسائل اجرائی مشخص کند و از ورود در جزئیات اجرائی و عملیاتی پرهیز کند و نقش هدایت گرانه خود را پررنگ کند.

روحانیت در جامعه نقش اجتماعی و سیاسی دارد و این جایگاه در ذیل مرکز مدیریت نمی گنجد و لازم است ساختاری ورای مرکز مدیریت تأسیس شود تا این حوزه را مدیریت کند.

حجت الاسلام حسن غفاری فر؛ استاد حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

شجاعت شرط لازم برای ایجاد تحول در حوزه است؛ ما برای تحقق این مهم در حوزه به شهید مطهری ها و شهید سلیمانی ها نیاز داریم و قطعا برای این کار باید به افراد و نیروهای انقلاب و فعال بها داده شود.

تحول در حوزه در گرو رونق کرسی های آزاد اندیشی است؛ مسأله ای که بیش از 20 سال مورد مطالبه رهبری معظم انقلاب بوده و هست؛ البته برگزاری کرسی های آزاد اندیشی به معنای پرداختن و تخطئه مسلمات جهان تشیع مانند(عصمت اهل بیت(ع)، علم لدنی ائمه ع یا ضرورت حکومت اسلامی) نیست، بلکه باید نیازهای روز در این کرسی ها مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

نیاز به ویرایش دارد/////////

شورای عالی باید مراقب دست های مرموز پنهان و آشکاری که به بهانه های مختلف و سوء استفاده از عناوین ارزشمندی همچون "استقلال حوزه"، "حفظ تراث" و دفاع شکلی و حساسیت برانگیز از جایگاه مرجعیت عظیم القدر، به تفسیر و تأویل این عناوین، منطبق با هواهای نفسانی خود و اندیشه جریان های انحرافی سیاسی و اجتماعی موجود در کشور می پردازند، باشد.

این جریان ها و دست های مرموز قصد دارند از این رهگذر بتوانند ارتباط وثیق و کارآمد حوزه و نظام را با موانعی مواجه کرده و حتی به فرض محال اگر بتوانند حوزه را در برابر نظام مبتنی بر ولایت فقیه قرار دهند یا دست کم بین حوزه و نظام ایجاد فاصله و جدایی کنند؛ به همین دلیل شورای عالی باید در این خصوص مراقبت بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی؛ استاد حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

وضعیت معیشتی طلاب را در حد فاجعه است؛ ایستادگی طلاب در تورم و گرانی موجود شاهکاری است که با وجود نامهربانی های فراوان صورت می گیرد.

با ادامه شرایط معیشتی کنونی، طلاب مجبور به تعریف شغل دوم هستند؛ چرا نباید به صورت نظام مند از امکانات موجود برای طلاب که از بهترین جوانان کشور هستند، استفاده کرد؟

اجرای سیره معیشتی علمای سلف در شرایط کنونی به صورت کامل امکان پذیر نیست؛ اکثریت طلاب ساده زیست هستند اما برای پرورش عالمان دین باید به وضعیت اقتصادی طلاب رسیدگی شود.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام

نیاز به ویرایش دارد/////////

برخی مشکلات اداره حوزه به قوانین مصوب در ادوار گذشته باز می گردد که امروزه باید پالایش و بازنگری شوند تا بتواند دست مدیران را در اجرا باز و در پویایی مدیریت نقشی اساسی ایفا کند بسیاری از مشکلات حوزه علمیه را قوانین گذشته حوزه علمیه است؛ قوانین حوزه از سوی شورای عالی بازبینی شود.

حجت الاسلام حسین نقوی؛ عضو مجمع نمایندگان طلاب

نیاز به ویرایش دارد/////////

وضعیت معیشتی طلاب هیچ تناسبی با تورم ندارد و در شرایطی که طلاب تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی هستند نمی‌توان به آنها گفت مانند علمای سلف با امکانات حداقلی زندگی کنند.

شورای عالی حوزه های علمیه باید به دنبال ایجاد سازوکار جدید برای درآمدزایی حوزه علمیه باشد؛ در غیر این صورت طلاب مجبور به تعریف شغل دوم برای گذران زندگی خود هستند. حوزه علمیه نباید تنها به درآمدهای حاصل از اوقاف بسنده کند، بلکه باید به دنبال راه چاره ای برای حل مشکلات اقتصادی باشد.

حجت الاسلام احمد مبهوتی؛ نماینده مجمع نمایندگان طلاب

نیاز به ویرایش دارد/////////

گرچه طلاب، نمایندگان مجمع طلاب را انتخاب می کنند اما این مجمع فقط بازوی مشورتی شورای عالی است و تصمیمات آن الزاماتی در پی ندارد؛ بنابراین طلاب در مدیریت و تصمیم گیری کلان حوزه تأثیری ندارند.

حل مشکل تمرکز طلاب در قم نیازمند سیاست گذاری های جدیدی است و برنامه ریزی های مالی و تبلیغی مناسب می تواند زمینه بازگشت طلاب به بلاد را تسهیل کند.

حجت الاسلام مهدی کریم خانی؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

امروزه نمرات و شیوه های ممتحنین سلیقه ای است و روال واحدی را نمی بینیم و گاه تفاوت فاحشی را در ارزیابی طلاب توسط ممتحنین شاهد هستیم؛ سامان دهی به برگزاری امتحانات شفاهی و جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای ممتحنین را از الویت های شورای عالی در دوره جدید است.

حجت الاسلام احمد زادهوش؛ استاد حوزه علمیه 

نیاز به ویرایش دارد/////////

ارتباط حوزه های علمیه با دانشگاه ها و نهادهای علمی جهان را منقطع است؛ شورای عالی حوزه های علمیه باید تعامل میان حوزه علمیه و دانشگاه های جهان را برقرار و سازوکار تعامل با دانشگاه های معتبر علوم انسانی را طراحی و مهیا سازد تا ذخایر دانشی و نظریات علمی مجال حضور در فضای نخبگانی جهان را پیدا کنند.

حجت الاسلام توکل اکبرنژاد؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

نیاز به ویرایش دارد/////////

معیار سکونت در شهرک مهدیه باید احتیاج طلاب به مسکن باشد؛ طلاب از حضور افراد با نفوذ با ماشین های مدل بالا و عدم تخلیه مسکن در شهرک مهدیه شکایت و گلایه دارند.

حجت الاسلام سید محمد حسینیان؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

عکس های تکراری حذف شود/////

شورای عالی باید سیستم اطلاع رسانی خود را تقویت کند؛ طلاب و اساتید اطلاع دقیقی از عملکرد شورای عالی ندارند؛ شورای عالی باید بیشتر از گذشته از نظرات اساتید و خبرگان استفاده کند.

حجت الاسلام سید علی حسینی آملی؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

نیاز به ویرایش دارد/////////

وضعیت معیشتی طلاب بسیار نابسامان است اما تلاش محسوسی برای پایان دادن به وضعیت دشوار معیشتی طلاب مشاهده نمی شود؛ در کمیسیون های تخصصی وضعیت معیشتی و مسکن طلاب مورد بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری؛ استاد حوزه علمیه

نیاز به ویرایش دارد/////////

شورای عالی در رصد و بی اثر کردن توطئه بیش ترین مسؤولیت را دارد و باید با کمک بزرگان حوزه در ابعاد اجتماعی و مردمی وارد صحنه شده و موجب عزت اسلام شود.

شکستن حرمت مقدسات حوزه علمیه، مراجع و بزرگان حوزه را از دیگر توطئه ها در حوزه، القای مسأله ولایت مردمی به جای ولایت الهی، تبلیغ اخباری گری، تخریب وحدت حوزه در پوشش های علمی و مذهبی و ایجاد دو قطبی های انحرافی مانند جریان احمد الحسن، شبهه افکنی ها علیه حوزه علمیه در فضای مجازی، تحقیر طلاب و اساتید انقلابی با اتهام بی‌سوادی به هدف تضعیف تفکر انقلاب از جمله توطئه های برنامه ریزی شده است.

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

نیاز به ویرایش دارد/////////

سیاست گذاری و تصمیم‌گیری های شورای عالی ناظر به نیازهای نظام باشد؛ بیانات رهبر انقلاب مهم ترین اولویت اعضای شورای عالی در دوره جدید باشد؛ با تمامی اقدامات صورت گرفته فاصله زیادی تا عمل به منویات رهبر انقلاب و مبانی منشور روحانیت وجود دارد.

حجت الاسلام اکبر خادم الذاکرین؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین 

نیاز به ویرایش دارد/////////

در صورت نبود برنامه ریزی لازم، استعدادهای جذب شده به حوزه علمیه دچار سرخوردگی خواهند شد؛ طلاب پس از اتمام سطح مقدمات، دچار سردرگمی می شوند؛ با فعالیت گسترده مراکز مشاوره تحصیلی باید از استعدادهای حوزه علمیه حراست شود.

در بسیاری از موارد، موفقیت‌های طلاب از طریق تلاش های فردی به دست آمده و سیستم حوزه علمیه نقش چندانی در آن نداشته است.

حجت الاسلام علی قربانی؛ عضو مجمع نمایندگان طلاب

عکس های تکراری حذف شود/////

با تعیین سخنگو، طلاب و اساتید در جریان اقدامات شورای عالی قرار گیرند؛ در این صورت اقدامات شورای عالی به اطلاع عموم طلاب خواهد رسید و قضاوت ها نسبت به عملکرد این شورا دقیق‌تر خواهد شد.

حوزه علمیه از طریق رایزنی با دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشتی طلاب به دنبال افزایش اعتبارات باشد.

حجت الاسلام بارانی؛ عضو مجمع نمایندگان طلاب

عکس های تکراری حذف شود/////

شورای عالی برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات، نیاز به کمک سایر نهادها دارد؛ مجمع نمایندگان طلاب را بازوان کمکی شورای عالی است؛ مجمع نمایندگان باید نقش مشورتی برای شورای عالی داشته باشد و هر چه بیشتر از ظرفیت این مجمع استفاده شود.

حجت الاسلام محمودی؛ استاد حوزه علمیه قم

نیاز به ویرایش دارد/////////

شورای عالی حوزه های علمیه باید نقشه راهی را که مقام معظم رهبری برای این شورا ترسیم کردند، ملاک عمل قرار دهند.

تحول در حوزه زوایای مختلفی دارد که نباید به بهانه های مختلف نادیده گرفته شود؛ البته عملکردها نیز نباید موجب مکدر شدن بزرگان حوزه شود.

حجت الاسلام رجبعلی مقیسه؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین

نیاز به ویرایش دارد/////////

اطلاع رسانی سیاست‌ گذاری های شورای عالی حوزه علمیه به طلاب و اساتید حوزه ضعیف است و عموم حوزویان از برنامه ریزی‌ها و تصمیمات این شورا، آگاهی کافی را ندارند؛ اگر عملکرد شورای عالی حوزه به صورت مناسب اطلاع رسانی شود آسیب شناسی ها دقیق تر و نقدها نسبت به اقدامات این شورا منصفانه تر خواهد بود.

حجت الاسلام مجمود مقدمی؛ دبیر شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه

نیاز به ویرایش دارد/////////

تحول آفرینی در حوزه، تکلیف اجتناب ناپذیر شورای عالی است؛ اعضای شورای عالی باید برای تحول در حوزه علمیه سیاست گذاری کنند.

کمبود بودجه، عدم همراهی بزرگان حوزه علمیه و فراهم نبودن شرایط از جمله مشکلات شورای عالی است اما با این حال ایجاد تحول ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

برخی خواسته های رهبر معظم انقلاب مانند جلوگیری از نفوذ و هشدار ایشان درباره تضعیف تفکر و روحیه انقلابی در حوزه علمیه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام عبدالرسول هاجری؛ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه

نیاز به ویرایش دارد/////////

ایجاد مرکز آمار و مطالعات وضعیت موجود در حوزه علمیه ضروری است و تنها با شناخت دقیق و مستمر از وضع موجود می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد و به عبارت دیگر برنامه ریزی برای آینده بدون شناخت دقیق مستمر از بخش های مختلف میسر نخواهد بود./1350/ت302/ف

تهیه و تنظیم ابوالفضل شهبازی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
گردآوری نظرات اساتید حوزه در یک خبر کار ارزشمندیه .
دست شما درد نکنه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
اولاً اشکالات و راه حل برون رفت از آن، زیاد هست اما اینکه گوش شنوا و مرد عمل باشد محل تردید است.
ثانیاً بنده به عنوان استاد سطح سه با داشتن مدرک سطح چهار حوزه و سابقه ۱۵ ساله تدریس که برای تدریس به شهرستان رفتم، هیچگونه (هیچگونه یعنی هیچگونه) حمایتی مادی و معنوی نشده و این بی حرمتی، اختصاص به بنده ندارد.
ثالثا چرا باید دوره‌ها و رشته‌های تخصصی، فقط در قم باشد بلکه اصلأ نباید در قم باشد و باید به شهرستان ها منتقل شوند تا تمرکز زدایی در بستر مناسب و عادلانه قرار گیرد.
رابعاً اصلأ چرا باید اعضای شورای عالی از طرف جامع مدرسین معرفی شوند؟! جامعه مدرسین بخش کوچکی از حوزویان است نه همه حوزویان
1
0