۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۵۷۸۴۱
حجت الاسلام نعیمیان در گفت و گو با رسا:

شورای نگهبان باید بر عملکرد نمایندگان نظارت قانونی داشته باشد

شورای نگهبان باید بر عملکرد نمایندگان نظارت قانونی داشته باشد
پژوهشگر عرصه فقه حکومتی گفت: متأسفانه شورای نگهبان، نظارت قانونی بر نمایندگان در دوران نمایندگی ندارد و نیاز است که نظارت شورای نگهبان شامل دوره نمایندگی هم بشود.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره نقش نظارتی شورای نگهبان گفت: وظیفه نظارت بر قوه مقننه بر عهده شورای نگهبان است و هر نماینده ای برای ورود به مجلس شورای اسلامی باید از طریق شورای نگهبان تأیید صلاحیت تأیید شود.

وی درباره میزان نظارت شورای نگهبان ابراز داشت: متأسفانه شورای نگهبان، نظارت قانونی بر نمایندگان در دوران نمایندگی  ندارد و نیاز است که نظارت شورای نگهبان شامل دوره نمایندگی هم بشود.

حجت الاسلام نعیمیان افزود: یک نماینده ممکن است وظیفه قانون گذاری خود را به نحو احسن انجام ندهد یا وظیفه نظارتی خود را تبدیل به بستری برای سوء استفاده شخصی و جناحی کند، بنابراین باید نهاد نظارتی بر نمایندگان مجلس در دوره نمایندگی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر قانونی رقم بخورد که نظارت بر فعالیت مجلس شورای اسلامی و حسن عملکرد نمایندگان بر عهده نهاد شورای نگهبان گذاشته شود؛ بخش نظارتی شورای نگهبان دیگر محدود به ورود نمایندگان به مجلس نیست؛ بلکه این شورا موظف می شود در حین نمایندگی نیز صلاحیت خویش را حفظ کند.

محقق و پژوهشگر عرصه فقه حکومتی، نظارت بر عملکرد نمایندگان در حین نمایندگی را ضعیف خواند و گفت: باید بخشی از نظارت بر دوش شورای نگهبان و بخشی هم بر عهده قوه قضائیه گذاشته شود و همچنین نیازمند هستیم؛ قانون جامعی درباره نظارت بر نمایندگان تدوین شود.

وی با اشاره به عدم نظارت شورای نگهبان بر اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: باید نظارت نسبت به عملکرد دیگر نهادهای حکومتی در اجرای مصوبات مجلس با تقسیم کار مناسب میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رخ دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر نظارت بر عملکرد نمایندگان صورت گیرد، نمایندگان مجبور می شوند که به درستی وظیفه خود را انجام دهند؛ بنابراین نقش شورای نگهبان را می توان در دو عنوان خلاصه کرد، یکی حفظ مشروعیت قوانین مصوب مجلس و خروجی محتوایی قوه مقننه و دوم بخش نظارتی و حفظ سلامت در ویژگی ها و شرایط نمایندگان و همین طور در سایر موارد مانند ریاست جمهوری که باید به صلاحیت شورای نگهبان برسند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی، درباره علت حمله دشمنان به شورای نگهبان ابراز داشت: تضعیف نقش شورای نگهبان و جایگاه این شورا در اذهان عمومی ضربه بزرگی به جمهوری اسلامی می زند؛ زیرا این شورا اثر مستقیم در بسیاری از فعالیت های نظام اسلامی دارد؛ چون نیمی از شورای نگهبان منصوب ولی امر هستند و تضعیف این جایگاه به صورت غیر مستقیم به رهبری و الگوی ولایت فقیه ضربه وارد می کند.

وی درباره جرم انگاری تضعیف شورای نگهبان گفت: در ادوار مختلف اگر قانونی در این باره وضع شده باشد؛ این اشکال وجود دارد که در اذهان عمومی پر رنگ نشده است و بلکه باید گفت قوانین چندان مناسبی وجود ندارد.

حجت الاسلام نعیمیان اضافه کرد: باید مرز انتقاد با ضوابط دقیق معلوم و در قانون گذاری این ضوابط شفاف مطرح شود؛ بایستی مراقب عملکرد عمومی رسانه ها بود، چنان که برخی رسانه‎های داخلی با همکاری غیرمستقیم رسانه‎های بیگانه به نظام ضربه می‎زنند./990/ت302/ق

ارسال نظرات