۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۵۷۹۱۷
آیت‌الله میرباقری:

شیطان موفقیت‌های دیگران را به رخ شما می‌کشد

شیطان موفقیت‌های دیگران را به رخ شما می‌کشد
آیت‌الله میرباقری گفت: خدا متناسب با شخص و ظرفیّتِ هرکس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست. شیطان می‌فهمد کجا خیر هست؛ لذا تلاش می‌‌کند آن را سد کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، شاید برای خیلی از مردان و زنان مؤمن پیش آمده باشد که گاهی اوقات تصمیم به انجام کار خیری می‌گیرند، اما بنا به هر دلیلی موفق به انجام آن نمی‌شوند؛ مثلاً تصمیم می‌گیرند نیمه شب‌ها وقتی هم خوابند از خلوتی شب برای راز و نیاز با خدای خود و خواندن نماز شب بیدار شوند، اما نمی‌توانند یا می‌خواهند از کسی دستگیری کنند، به او نزدیک هم می‌شوند اما موفق به انجام آن نمی‌شوند، انگار کسی مانع می‌شود. وقتی جلوی کار خیری که می‌دانیم مورد رضای خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام است، گرفته می‌شود، باید شیطنت ابلیس را نتیجه را بگیریم و نه تنها در ادامۀ حرکت خود سست و ناامید نشویم، بلکه با توکل به خدا و نصرت اهل‌بیت(ع) با عزمی بیشتر به سوی امورات خیر بشتابیم.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در این باره گفت: یکی از اساتید می‌‌گفت اگر انسان زیرک، جنس قیمتی داشته باشد، در ویترین مغازه‌اش می‌‌گذارد؛ اگر دید عتیقه‌فروش‌ها به مغازه‌اش می‌‌آیند و می‌گویند «این چند است؟» می‌فهمد این جنس یک چیز خیلی ارزشمندی است و پنهانش می‌کند و در صندوقچه می‌‌گذارد. مؤمن هم این‌طور است؛ وقتی می‌‌بیند شیطان مدام دورَش آمده، می‌‌فهمد یک خبری هست.

وی افزود: این قاعدۀ کلی در مورد شیطان هست که هر وقت دیدید هجوم شیطان سنگین شد بدانید یک خبری است! هر وقت دیدید شب‌ها برای نماز شب راحت بلند می‌‌شوید، آن شبی که می‌‌بینید که هر قدر تلاش می‌کنید بلند شوید نمی‌توانید و شیطان شما را گرفته است، بدانید امشب یک خبری است. اگر بلند شدید چیزی گیرتان می‌آید. 

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: دیده‌اید خیلی ‌وقت‌ها آدم راحت غیبت نمی‌‌کند، اما یک‌ جایی می‌‌خواهد یک جمله نگوید جانش به حلقش می‌‌رسد؛ بدانید خیر همانجاست و اگر مقاومت کنید و از این معبر عبور کنید، آن‌وقت درها به رویتان باز می‌‌شود.

«خیلی وقت‌ها آدم می‌‌خواهد چشمش را نگه دارد، راحت نگه می‌‌دارد؛ اما جایی که دیدید نگاه نکردن سخت شد، در همان‌جا تمرکز کنید؛ بدانید شیطان آنجا تمرکز کرده و یک چیزی پُشتش هست. این ملعون می‌فهمد کجا خیر هست و همانجا تلاش می‌‌کند که آن را سد کند.»

* شیطان موفقیت‌های دیگران را به رخ شما می‌کشد

آیت‌الله میرباقری خاطرنشان کرد: اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف می‌آید، بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم می‌زند اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچ‌کُجا نمی‌رسد.

به گفتۀ وی، خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هرکس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست؛ برای مثال، انسانی که مادری مریض دارد، می‌فهمد که باید وقتش را برای او بگذارد؛ اما اگر برود کار دیگری انجام دهد، رشدش در آن کار نیست.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: تمام تلاش شیطان این است انسان را از آن نقطهٔ حرکت، به مسیر دیگری بکشاند. ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد؛ اما شیطان ما را فریب می‌دهد و می‌گوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو! [مثلاً] رشد حضرت یوسف علیه‌السلام در یک امتحان خاصی است و رشد حضرت موسی علیه‌السلام در امتحان دیگری است. نمی‌شود که حضرت موسی رشد خودش را در امتحان حضرت یوسف دنبال کند. حضرت موسی باید از امتحان خودش موفق بیرون بیاید. رشد حضرت موسی در زندان‌رفتن نیست.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات