۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۵۸۱۴۱
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

راه برون رفت از تنگنا‌های معیشتی اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی است

راه برون رفت از تنگنا‌های معیشتی اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی است
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیماری‌های اقتصادی کشور، خواستار اصلاح رفتار‌ها و سیاست‌های غلط مسؤولان در زمینه اقتصاد برای برون رفت از تنگا‌ها شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در ویژه برنامه رادیویی در ساحت حضور با بیان اینکه آراستگی به تقوا به مثابه آراستگی به علم و عمل است، گفت: انسان متقی کسی دانسته می شود که مبانی فکری و اعتقادی خود را بر اساس مبانی قرآنی بنیان کرده و در مقام عمل به این یافته ها متعهد است.

وی با اشاره به اینکه اقدام مبتنی بر دانایی و دانش دستاورد ویژگی ارزشمند تقوا است، ادامه داد: انسان در تراز قرآن کریم کسی است که از بالاترین مراتب سلامت برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر انسان در تزار قرآن کریم بالاترین مرحله اعتدال و نظم را دارا بوده و از هر نقص و عیبی پاکیزه و منزه است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان آیه شریفه «الله یدعوا الی دارالسلام» خاطرنشان کرد: مراد از دارالسلام داری است که پر از اعتدال، صفا، نظم و طهارت بوده و از هر عیب و نقصی خالی است؛ اگر در دنیا نیز بر اساس آموزه های وحیانی عمل کنیم، جامعه ای در اوج اعتدال، نظم، صفا، پاکی و طهارت خلق خواهیم کرد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه برنامه انبیای الهی خلق جامعه سالم بوده است، عنوان کرد: نماز بهترین آموزه برای خلق جامعه سالم است، خروجی مدرسه نماز انسان سالم بوده و میعادگاه نماز جمعه پایگاهی برای ارتقای فرد و جامعه محسوب می شود، زیرا کسی که ارتباطش با خداوند را اصلاح کند بدون شک سالم زندگی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز باید در جهت سلامت روح و جسم جامعه با همه وجود تلاش کنیم، افزود: در این بیماری که با آن مواجه هستیم، تلاش برای ارتقای سلامت جامعه مبتنی بر دانایی و دانش بسیار مهم است؛ یکی از علل این که ملت ایران در رویارویی با این مسأله مهم توانست قدم های قابل تحسینی را بردارد، اراده عمومی بود که در جهت رفتار مبتنی بر دانش شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اقشار مختلف جامعه را به پیوستن به پویش «من ماسک می زنم» توصیه کرد و با بیان اینکه ارتقای سلامت جامعه از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب و مدیران نظام است، بیان کرد: زمینه تولد فرزندان سالم و صالح را فراهم آوردن از وظایف اصلی والدین محسوب می شود، زیرا اگر آغاز زندگی با سلامت همراه باشد، مرگ نیز در سلامت رخ خواهد داد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نتیجه علم، حرکت و سلوک عالمانه است، ابراز کرد: جامعه ای به سلامت دست پیدا می کند که در مسیر تحصیل دانش و دانایی قدم بردارد و در طول حیات و عمر خویش آن را به کار بندد و در مقام عمل به آن متعهد باشد؛ اگر در همین بیماری منحوس اراده کنیم سلوک عالمانه داشته باشیم بدون تردید با سربلندی و افتخار و دستاوردهای ارزشمند این تهدید را به فرصت برای تعالی و رشد تبدیل خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز اگر سلوک عالمانه را در پیش گرفته و تصمیمات مبتنی بر دانش اخذ شود، بدون شک تهدیدها تبدیل به فرصت خواهد شد، اظهار داشت: امروز مردم در تنگناهای اقتصادی قرار دارند، از این رو قوای سه گانه باید با تصمیمات مبتنی بر دانشT رصد اولویت ها و الهام از سیاست های کلی ابلاغی رهبری راه را برای یک تحول بزرگ هموار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تأکید کرد: اقتصاد کلان کشور خود را با نرخ تورم، میزان تولید، نرخ رشد اقتصادی، ضریب جینی، نرخ فقر و نرخ بیکاری به نمایش می گذارد، بنابراین با توجه به زیرساخت های اقتصادی کشور که در دهه های گذشته شکل گرفته است با اصلاح رفتار می توان در جهت برون رفت از تنگناها قدم برداشت.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: اقتصاد کشور از نظام بودجه ریزی، نظام بانکی، شاخص درآمدهای نفتی، شاخص فضای کسب و کار و شاخص آزادی های اقتصادی تأثیر می پذیرد؛ به جز شاخص درآمدهای نفتی که متأثر از اقتصاد جهانی است، سایر موارد تحت کنترل سیاست گذاران اقتصادی بوده و مستقیماً از سیاست های دولت و مجلس تأثیر می پذیرد، از این رو ما می توانیم با تلاش برای اصلاح شاخص بودجه و سیاست های مالی دولت با الهام از سیاست های ابلاغی رهبری در میان مدت و احیاناً کوتاه مدت مرهمی بر زخم های جامعه بگذاریم.

 وی با بیان اینکه اصلاح ساختار نظام مالیاتی می تواند به حذف شکاف های طبقاتی و بی عدالتی ها منجر شود، افزود: در بودجه امسال باید در راستای اصلاح ساختار بودجه ریزی گام برداشته می شد و به سوی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد حرکت می کردیم، اما متأسفانه اقدام قابل بیانی در این زمینه از سوی مسؤولان صورت نگرفت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید راه را برای تحولات مهم در همه عرصه ها فراهم کند، گفت: اگر این سیاست ها مبدل به قانون شده و قانون نیز در مقام اجرا مورد توجه قرار گیرد، بدون تردید با ظرفیت های فراوانی که در دست ملت است، راه برای تحولات بزرگ فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد همچنین به پیش نویس سند همکاری های جامع راهبردی ایران و چین اشاره و اضافه کرد: ایران کشوری مقتدر و مستقل با ظرفیت های فراوان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و امروز می تواند راه را برای تعامل با کشورهایی که در طول چهار دهه گذشته در تعامل اقتصادی و سیاسی نشان داده اند که در سختی ها کنار ما هستند برقرار کند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در جهان بالاترین رشد اقتصادی را دارا هستند در آسیا قرار دارند، یادآور شد: ایران به عنوان کشوری مستقل و مقتدر می تواند تعامل سازنده با کشورهای قاره کهن را داشته باشد؛ چین تمایل دارد با کشوری مستقل که سیاست های او متأثر از نظام سلطه نیست رابطه منطقی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه گفت‌وگوی منطقی ایران، چین و روسیه ستون های کاخ سفید را به لرزه در آورده است، تأکید کرد: با این سند جامع، می توان نقشه راه همکاری های مبتنی بر منافع دو ملت را تعریف کرد و با تصویب و تأیید نمایندگان مردم در خانه ملت راه را برای همکاری بلند مدت هموار ساخت؛ با تعامل سازنده با کشورهای قاره کهن می توانیم اقتدار سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی را افزایش داده و با تأمین منافع ملت های منطقه، منافع نامشروع غرب در منطقه را مورد تهدید قرار دهیم./841/پ201/ق

ارسال نظرات