۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۵۸۱۸۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پیشنهاد داد؛

راه اندازی جشنواره فیلم کوتاه پاسخ به شبهات

راه اندازی جشنواره فیلم کوتاه پاسخ به شبهات
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اهمیت ابزارهای ارائه پاسخ، خواستار تحول از شیوه های سنتی به سبک های جدیدتر و توجه به ابزارهایی همچون انیمیشن، موشن گرافی و ویدیو کلیپ شد.

به گزارش  سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از جدیدترین کتاب های مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و جمعی از مسئولان و کارشناسان این مرکز برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی، به صورت محدود و همراه با پخش زنده از شبکه های اجتماعی انجام شد، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه طی سخنانی از مجموعه محققان و کارشناسان این مرکز که دست اندرکار تهیه این کتاب ها بودند، تشکر کرد.

این استاد حوزه علمیه که خود از بانیان مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه است با اشاره به تاریخچه تشکیل این مرکز و اقدامات آن در دهه 80 و 90 که شبهات فراوانی از طریق نشریات و فضای مجازی در جامعه در حال القا شدن بود، برگزاری سلسله نشست های گفتمان دینی را خاطر نشان کرد و خواستار تداوم برگزاری چنین جلساتی پس از برطرف شدن بیماری کرونا شد.

وی در ادامه تفاوت گذاری میان «سوال» و «شبهه» را لازم دانسته و ضمن توجه به گسترش فرهنگ پرسشگری در جامعه افزود: «سوال طبق روایات منشا تکثیر علم است، یکی از توصیه های نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) این است که لسان سوالی داشته باشید یعنی پرسشگر باشید، نباید تا کسی سؤالی در حوزه معارف دینی مطرح کرد گفته شود او شبهه دارد، چون شبهه بار منفی دارد در حالی که سؤال چیز خوبی است، شاگردان ائمه اطهار (ع) هم زبان پرسشگری داشتند.»

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به شواهد متعددی که گویای پرسش‌گری اصحاب ائمه از ایشان است، هشدار داد: «اگر زمانی برسد که پرسشگری قطع شود، علامت خوبی نیست و خطرناک است. لذا ممکن است زمانی برسد که همه شبهات پاسخ داده شوند، اما نباید بگوییم همه پرسش ها را پاسخ داده ایم، به ویژه اینکه خیلی از پرسش ها جزء قضایای حقیقیه نیستند، بلکه جزء قضایای شخصیه هستند و در نتیجه ممکن است یک سؤال را دو نفر با دو بار معنایی مطرح کنند و نمی توان گفت جوابی که به یکی داده شده لزوما به درد دیگری هم خواهد خورد.»

وی در ادامه دو موضوع را در پاسخ به پرسش و شبهه حائز اهمیت دانست: نخست روش های فهم درست سؤال و شبهه به ویژه از جهت تبار شناسی مسئله، انگیزه های طراح سؤال و گفتمانی که سؤال و شبهه در آن مطرح شده است و دومی روش های پاسخ دهی.

استاد حوزه علمیه در تبیین روش های پاسخ دهی، روش استدلال عقلی رایج را خوب اما ناکافی دانسته و توصیه کرد از روش های دیگر هم استفاده شود به عنوان مثال در نهج البلاغه چندین روش مطرح شده است همچون روش الگوسازی، روش مراقبه و محاسبه، روش امتحان و آزمایش، روش محبت، روش یادآوری، روش عبرت گیری، روش موعظه و ... که در کتاب «جامعه علوی در نهج البلاغه» بدانها پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ابزارهای ارائه پاسخ را هم مهم دانسته و خواستار تحول از شیوه های سنتی به سبک های جدیدتر و توجه به ابزارهایی همچون انیمیشن، موشن گرافی و ویدیو کلیپ شد.

وی در انتها پیشنهاد کرد در حوزه علمیه جشنواره فیلم کوتاه پاسخ به شبهات راه اندازی شده و به نفرات برتر جایزه داده شود.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام پورامینی، ریاست مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه ضمن خیرمقدم به مدعوین به ویژه حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه که از مفاخر حوزه های علمیه و از بانیان این مرکز هستند یکی از وظایف خطیر حوزه های علمیه را در راستای هدایت گری امت، مواجهه با شبهات و پاسخ به آنها دانست.

وی افزود: اگر بنا بر استقبال شبهه رفتن باشد هم باید نقش دفع شبهات را ایفا کنیم و هم رفع شبهات.

حجت الاسلام پورامینی چند مسئله را در این راستا حائز اهمیت دانست از جمله توجه به خروجی های متعدد، مخاطب شناسی، پاسخ به هنگام و بخصوص هم خوانی پاسخ ها با خاستگاه شبهه.

وی عکس العمل مرکز مطالعات را در مواجهه با شبهات کرونایی خاطر نشان کرده و افزود: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات در قضیه کرونا که شبهات خاصی در حوزه الهیات مطرح شد زیبا درخشید.

حجت الاسلام پورامینی، در پایان از تلاش های حجت الاسلام رضایی مهر، ریاست سابق مرکز و همکاران ایشان که در پاسخگویی به شبهات این حوزه و تدوین کتاب بر اساس آنچه در همان مقطع در سایت ها و فضای مجازی منتشر شد نقش موثری داشت تقدیر و تشکر کرد.

شایان ذکر است در این جلسه از دو کتاب «پاسخ به شبهات کرونا» و «جنگ روانی کرونا» که به همت کارشناسان مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه تدوین شده و اخیرا به زیور طبع آراسته شده است رونمایی شد./1350/د101/ب1

ارسال نظرات