۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۵۸۲۸۲
مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه هرمزگان:

قرارداد ۲۵ ساله با چین نباید دستاویز تسویه‌حساب‌های سیاسی شود

قرارداد ۲۵ ساله با چین نباید دستاویز تسویه‌حساب‌های سیاسی شود
حجت‌الاسلام حسن زاده گفت: نباید شرایط کنونی، تفاهم‌نامه ۲۵ ساله چین و ایران به سمت و سویی هدایت شود که دستاویز تسویه حساب‌های سیاسی باشد.

حجت‌الاسلام داریوش حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به همکاری جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: درخصوص این نوع همکاری، جای هیچ نگرانی نیست و هر آنچه در فضای رسانه‌ای حاکم است علاوه بر فضاسازی علیه این سند، تسویه‌حساب‌های سیاسی نیز صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید شرایط کنونی، تفاهم‌نامه 25 ساله چین و ایران به سمت سویی هدایت شود که دستاویز تسویه حساب‌های سیاسی باشد و ضرر و زیان آن گریبانگیر مردم گردد، باید دقت کرد که چرا آمریکا از همکاری چین با ایران بسیار نگران است و دنبال این است که این قرارداد را همچون ترکمنچای سازد.

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه استان هرمزگان ادامه داد: ده ها قرارداد فی مابین آمریکا و چین در سنوات گذشته منعقد شده درحالی که به هیچ کدام از آنها ایرادی وارد نشده است، درحالی که علیه قرارداد همکاری چین با ایران فضاسازی منفی صورت گرفته که بدون شک نتیجه مطالعه نکردن و عدم آگاهی مخاطبین است و چنین متصور شده اند که قرار است قطعه ای از میهن عزیزمان به اجنبی‌ها واگذار شود. 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه عده ای با شایعه پراکنی در داخل و خارج در حال  تلاش برای انحراف افکار عمومی نظیر فروش جزیره کیش هستند، گفت: در صورتی که قانون اساسی اجازه چنین واگذاری را  نمی‌دهد و این اختیار را به هیچ دولتی نداده و نخواهد داد.

وی تاکید کرد: لازم است به اصل 4، 6، 125 قانون اساسی دقت داشته باشیم که همه مصوبات هیأت وزرا به تایید مجلس و شورای نگهبان باید برسد که قطعا مجلس اخیر و شورای نگهبان چنین اجازه ای را نخواهد داد.

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه استان هرمزگان با بیان اینکه چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است و با عقد این قرارداد همکاری، عملاً ضربه سنگین به سیاست‌های ضدایرانی رئیس جمهور آمریکا وارد خواهد شد، گفت: روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند این قراداد 25 ساله را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به اینکه این رزمایش مشترک بین ایران و چین حول چهار محور است، ابراز داشت: در صورت تحقق سرمایه‌گذاری و انتقال دانش چین در ایران، تحریم‌ها بی‌فایده خواهد بود. 

وی با بیان اینکه هیچ واگذاری در این سند تعریف نشده و در بُعد اقتصادی، امنیتی و سیاسی ایران و چین قراردادی تنظیم کردند که با هم مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: این سند به صورت یک تفاهم نامه بوده و هیچ ارقام و اعدادی در آن تعریف نشده و تقریبا یک راهبرد و چشم انداز بلند مدت است.

مسؤول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه استان هرمزگان تاکید کرد: در قرارداد همکاری بین چین و ایران، هیچ ضمانت اجرایی بین طرفین نیست و هدفگذاری‌های تعیین شده در این قرارداد، می‌تواند از سوی طرفین نقض شود.

حجت الاسلام حسن زاده در پایان گفت: ایران و چین می‌توانند مکمل یکدیگر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و عرصه‌های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و... باشند و این سند همکاری و مشارکت، سند محرمانه‌ای نیست و باید به تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برگرفته از آرای ملت هستند برسد./851/ت302/ب1

ارسال نظرات