۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۵۸۶۸۸
قناد باشی:

کمیته صیانت از روابط ایران و عراق تشکیل شود

کمیته صیانت از روابط ایران و عراق تشکیل شود
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به هجمه‌ قدرت‌های خارجی به روابط ایران و عراق گفت: در برابر این هجمه باید ستاد صیانت از روابط دو کشور تشکیل شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران به‌عنوان اولین سفر خارجی وی گفت: سفر الکاظمی سبب شد بخش‌های دیگری از اهمیت روابط دو کشور و سودآوری این روابط برای مردم دو کشور آشکار بشود.سانه‌های ایران عراق روی اهمیت روابط دو کشور متمرکز شوند

وی ادامه داد: رسانه‌های ایران و عراق باید روی اهمیت روابط دو کشور متمرکز شوند و مردم و دولتمردان را به اهمیت این روابط و کوشش برای صیانت از این روابط ترغیب کنند.

قنادباشی با بیان اینکه اهمیت روابط ایران و عراق باعث شده تا همواره مورد هجمه‌ قدرت‌های خارجی قرار گیرد، گفت: در برابر این موضوع باید ستاد صیانت از روابط دو کشور تشکیل شود چرا که این روابط در معرض خرابکاری‌ها و چوب لای چرخ گذاشتن‌های عناصر نفوذی است.

روابط مردمی ایران و عراق در دنیا بی‌سابقه است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ایران و عراق دارای بیشترین اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ دو کشوری وجود ندارند که این همه اشتراکات داشته باشند، همچنین مناسباتی که بین دو کشور وجود دارد، مخصوصاً آنچه در قالب گردشگری زیارت مشاهده می‌شود، روابط بی‌بدیلی را بین دو کشور ایجاد کرده است. همچنین راهپیمایی اربعین را داریم که اثرات فرهنگی و سیاسی فراوانی داشته است.

قنادباشی ادامه داد: دو کشور ایران و عراق مقام دوم و سوم ذخایر نفت منطقه را دارند، این در شرایطی است که همه قدرت‌ها در موضوع انرژی روبه روی هم ایستاده‌اند. از طرفی منابع ایران و هم عراق بسیار غنی است و این می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و موضع‌گیری‌های مشترکی که دو کشور در عرصه اوپک و صف کشورهای صادرکننده نفت دارند، بسیار مؤثر باشد.

موضع‌ ایران و عراق می‌تواند موازنه قدرت را به نفع مردم منطقه تغییر دهد

وی با بیان اینکه موضع‌گیری‌های دو کشور می‌تواند موازنه قدرت را به نفع ملت‌های منطقه تغییر بدهد و امنیت آن‌ها را تأمین کند، گفت: وجود امنیت در ایران مساوی با وجود امنیت در عراق است و امنیت عراق امنیت ایران است و هرچه نزدیک‌تر شدن دو کشور، بازدارندگی در برابر تهاجمات را موجب می‌شود.

قنادباشی با بیان اینکه عراق محل تلاقی خواسته‌های قدرت‌های بین‌الملی شده است، اظهار داشت: غربی‌ها سعی می‌کنند تأثیراتی را در ساختار سیاسی عراق ایجاد بکنند و ساختار نوپای سیاسی عراق پس از صدام را از بین ببرند. همین باعث شده تا روابط دو کشور کمک کند که هم ما و هم عراق، مرزهای امنی داشته باشیم.

همکاری‌های ایران و عراق محور بسیاری از تحولات بعدی قرار می‌گیرد

وی افزود: در شرایطی که آمریکایی‌ها ناگزیر شده‌اند به تدریج منطقه را ترک کنند، طبیعتاً همکاری‌های دو کشور محور بسیاری از تحولات بعدی قرار می‌گیرد.

قنادباشی با بیان اینکه مردم عراق کاملاً به این اطمینان دست پیدا کرده‌اند که ایران می‌تواند بهترین یار و همکار آن‌ها در مقابله با حرکات تروریستی ــ تکفیری باشد که آمریکا و ارتجاع در صدد احیای آن است، اظهار داشت: در چنین شرایطی مخصوصاً در حالی که عراق به سمت انتخابات پیش می‌رود، این کشور می‌تواند محل توطئه‌های بزرگی باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: دشمنان مقاومت می‌خواهند انتخابات پیش روی عراق را به‌هم بزنند و در آن مداخله کنند. اینجا هم عراق و ایران به‌هم نیاز دارند تا نگذارند سیاست های غربی در راستای تغییر موازنه به نفع غرب در منطقه حرکت کند./841/د102/ق

ارسال نظرات