۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۶۵۸۹۹۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

نگاهی بر مهم‌ترین آسیب‌های عرصه پژوهش

نگاهی بر مهم‌ترین آسیب‌های عرصه پژوهش
حجت الاسلام ذاکری بر لزوم ساماندهی پژوهش‌های حوزوی تاکید کرد و گفت: نیاز است مرکزی پژوهش‌های حوزوی را ساماندهی کند تا از بروز تکرار در پژوهش‌ها جلوگیری به‌عمل آورد.

حجت الاسلام علی اکبر ذاکری عضو هیأت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در  گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به نقد و ارزیابی وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: در مجموع وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه رو به پیشرفت است.

وی یکی از مشکلات عرصه پژوهش را پژوهش های تکراری عنوان کرد و اظهار کرد: نیاز است مرکزی تاسیس شود تا موضوعات و تحقیقات را ساماندهی کند و از تکرار پژوهش در موضوعات جلوگیری کند. پژوهش های تکراری سبب هدر رفت منابع مالی و زمانی پژوهشگران است.

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین مشکل در این عرصه را نبود راهنما در روند پژوهش ها بیان کرد و افزود: از ظرفیت اساتید مجرب در این امر استفاده شود تا نتایج فقط گردآوری از تحقیقات دیگران نباشد.

وی آخرین مشکل در عرصه پژوهش را عدم انتشار پژوهش ها برشمرد و گفت: امروزه تحقیقات بسیاری انجام می شود اما منتشر نمی شود. نیاز است ارگان های ذی صلاح جدیت لازم به خرج دهند و تحقیقات ارزشمند را منتشر کنند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم نیمی از تحقیقات و پژوهش های حوزوی را غیرکاربردی خواند و بیان کرد: برخی از پژوهش ها ممکن است ارتباط مستیقم با جامعه نداشته باشد و فقط جنبه تاریخچه ای دارد، برخی نیز به علت طولانی بودن روند تحقیقات سبب می شود زمانی به پایان برسد که دیگر آن موضوع دغدغه جامعه نباشد.

وی در پایان به امتیازات هر یک از پژوهش های حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در پژوهش های حوزوی مطالب و موضوعات به صورت عمیق از منابع بررسی می شود و دارای بینه و محققانه است. پژوهش های دانشگاهی توجه شان به مسائل اجتاعی و بین المللی بیشتر می باشد./ت302/ف   

ارسال نظرات