۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۵۹۰۹۳

تقدیم سؤال ۱۶ نماینده مجلس از وزیر دفاع به هیات رییسه

تقدیم سؤال ۱۶ نماینده مجلس از وزیر دفاع به هیات رییسه
نماینده مردم تهران در مجلس و ۱۵ نماینده دیگر، از امیر حاتمی وزیر دفاع درباره پیشرفت شگرف صنایع دفاعی و عدم سرریز این علوم به صنایع غیرنظامی سؤال کردند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و 15 نماینده دیگر،‌ از امیر حاتمی وزیر دفاع درباره پیشرفت شگرف صنایع دفاعی و عدم سرریز این علوم به صنایع غیرنظامی سؤال کردند.

متن این سؤال به شرح ذیل است:

صنایع دفاعی در کشور ما پیشرفته فناورانه شگرفی داشته، منتها این فناوری‌ها در اقتصاد و صنعت کشور سرریز نداشته و به خود کفایی در صنایع غیرنظامی هنوز اثرات چندانی نگذاشته است.

در کشورهای ماموریت گرایی مثل ما که صنایع نظامی باید مداوم رشد کرده و به روز شود،  سیاست «دومنظوره سازی» مدنظر قرار می‌گیرد تا توسعه ضروری صنایع نظامی ، بر بخش غیرنظامی نیز اثرات توسعه‌ای لازم را بگذارد. مثال ساده و با ارزش در صنعت خودرو است.

رهبری بارها بر این امر تصریح داشته و در قوانین نیز آمده است. از جمله ماده 42 قانون برنامه ششم که در بند الف بر استفاده از ظرفیت مازاد صنایع دفاعی در خودکفایی صنایع غیرنظامی آن هم با مشارکت بخش خصوصی تاکید دارد.

بنا داریم با راهبردهایی از جمله شکل‌دهی توسعه‌گرهای عمومی، مشارکت دهی شرکت‌های دانش‌بنیان، جذب سرمایه‌های مردمی در بازار بورس، و کاهش ضوابط دست و پا گیر مربوطه، انشاالله گام بلندی در مسیر دو منظوره سازی دفاعی برداشته شود.

در وهله اول، از وزیر دفاع خواستیم برای گزارش عملکرد این وزارت در این زمینه به مجلس پاسخ دهد. 15 نماینده این سؤال را امضا کرده و به هیأت رئیسه تقدیم شد./998/د102/ق

ارسال نظرات