۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۵۹۳۳۷
آتش به اختیار (۲۷)

مطالبه بسیجیان از حوزه / زمینه استفاده از طلاب فراهم شود

مطالبه بسیجیان از حوزه / زمینه استفاده از طلاب فراهم شود
برخی فرماندهان پایگاه بسیج خواستار استفاده از ظرفیت تبلیغی طلاب برای اداره حلقه‌های صالحین، ‌جلسات بصیرت افزایی و طرح مطالعاتی شهید مطهری هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در بخش اول از گزارشی که به وضعیت فرهنگی در پایگاه‌های برتر کشوری و استانی زیر مجموعه سپاه امام علی ابن ابیطالب(ع) قم پرداختیم به سراغ دو پایگاه قمر بنی هاشم و حکیمه خاتون رفتیم و به بررسی وضعیت فرهنگی آن‌ها پرداختیم. در این بخش نیز به ادامه بیان وضعیت فرهنگی پایگاه مقاومت بسیج حکیمه خاتون و پایگاه مقاومت بسیج پیامبر اعظم می‌پردازیم.

پایگاه مقاومت بسیج حکیمه خاتون

فرماندهٔ پایگاه حکیمه خاتون در بیان نقاط قوت با اشاره به وجود ۸ مجتمع طلبه نشین در محدودهٔ پایگاه عنوان کرد: «ما از نظر وجود اساتید مختلف در نقطهٔ قوت هستیم. وجود بوستان «نخبگان» که به دلیل زیبایی و وسعت پذیرای مسافران از شهر‌های مختلف است و همچنین تعامل هیأت امنا با بسیج در این پایگاه از نقاط قوت ما است.»

ابتدای ورودم هیچ چیز خاصی در بوستان توجه مرا جلب نکرد؛ اما در میانه بحث وقتی محمدی یکی از نقاط ضعف مهم را نبودن نمادی بر روی مزار شهید گمنام عنوان کرد، تازه متوجه شدم که در آن‌جا شهیدی گمنام مدفون است!

نقطهٔ ضعف دیگری که محمدی آن را مهم خواند، عدم وجود فضای کافی برای آموزش بود. وی تأکید کرد این موضوع را پیش‌تر با سردار شاه‌چراغی در میان گذاشته است تا فضایی که در کنار مسجد آماده شده را در اختیار پایگاه بسیج قرار بدهند.

فرمانده پایگاه حکیمه خاتون در پایان به برگزاری طرح مطالعاتی کتاب‌های شهید مطهری به صورت مجازی نیز اشاره کرد و گفت: «در این ایام از استادی خواستیم که کتاب‌های شهید مطهری را برای ما در فضای مجازی تدریس کند. الآن این طرح آن قدر گسترده شده است که بیشتر پایگاه‌های خواهران را وارد این طرح کرده‌ایم و گروهی ۲۷۰ نفره داریم. شاید کف میدان ۵۰ نفر باشند که دقیق پیش می‌روند، ولی این تقویت اعتقاد باید زودتر از این‌ها شروع می‌شد، ولی یکی از برکات تهدید کرونا، همین فرصت آموزش مجازی بود که دارد بسیار گسترده‌تر می‌شود و خود بنده نیز پای این آموزش‌ها نشسته‌ام.»

به طور کلی فعالیت‌های پایگاه حکیمه خاتون مثبت ارزیابی می‌شود؛ دغدغه‌های خوبی که توسط فرمانده این پایگاه دنبال می‌شد از جمله برگزاری دورهٔ «خاکریز امنیت» در این پایگاه، بیان‌گر استفاده صحیح از نعمت حضور طلاب و اساتید حوزه در محدودهٔ پایگاه است.


پایگاه مقاومت بسیج پیامبر اعظم

آخرین پایگاهی که برای بررسی به آنجا رفتیم، پایگاه مقاومت بسیج پیامبر اعظم بود. این پایگاه در یکی از محله‌های حاشیه شهر قم قرار دارد که از نظر اوضاع فرهنگی چندان به سامان نیست. از مسأله عدم رسیدگی به بهداشت محله که بگذریم، یکی از مناطقی که در آن معضلات مختلف اجتماعی بسیار چشم‌گیر است همین محله است.

در ابتدای امر برای خود من تعجب برانگیز بود چطور پایگاهی در این منطقه توانسته به پایگاه برتر تبدیل شود؛ چراکه چند لوح تقدیر کشوری و استانی بر دیوار پایگاه نصب شده بود. به همین خاطر با هزار فکر و خیال مختلف در پایگاه حضور یافتم؛ اما وقتی پای دغدغه‌های فرمانده پایگاه نشستم متوجه شدم چندان نگاه فرهنگی خوبی به آن پایگاه و محله وجود ندارد.

یکی از فعالان فرهنگی پایگاه پیرامون حضور مربیان حلقه در درس اخلاق اظهار داشت: «اعضای شورای پایگاه‌ ما که نیرو‌های سرشاخه هستند در درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی حاضر می‌شوند و سپس در حلقه‌های صالحین همان مطالب را به متربیان ارائه می‌دهند.»

لوح‌های تقدیر کشوری و استانی از پایگاه مقاومت بسیج پیامبر اعظم

آقای سلیم، فرمانده پایگاه درباره کار مطالعاتی پایگاه حکیمه خاتون که پیش‌تر بیان شد نیز گفت: «من به‌عنوان کسی که ۱۲ سال در بسیج کار مدیریتی کرده است، می گویم اگر چنین پتانسیلی در یک مجموعه باشد که بیش از ۲۰۰ نفر کتاب شهید مطهری را آموزش می‌دهند، باید آنجا را طلا بگیرند.

چه حمایتی از مجموعه‌ها می‌شود تا این کار صورت بگیرد؟ چندین بار به سازمان درخواست دادیم که یک طلبه را برای تدریس به پایگاه ما بفرستند. من نوعی که ۴ دوره آموزش حلقه داری را گذرانده ام،‌ مطالب شهید مطهری را درک نمی‌کنم که بخواهم آن را آموزش بدهم؛ چون که امروز اساتیدی نداریم که این موضوع را به ما آموزش بدهد.»

فرمانده پایگاه به بیان گلایه‌ای مسؤولان پرداخت و گفت: «یک برنامه‌ای را به ما ابلاغ کردند که بروید در بوستان برنامه اجرا کنید و گفتند که با شهرداری هماهنگ شده است. به شهرداری که رفتیم دیدیم که آنها اصلاً ما را به رسمیت نمی‌شناسند! وقتی یک ناحیه یا یک نهاد استان نمی‌تواند یک هماهنگی ساده را انجام دهد و یا حتی برای مجموعه ما دو استاد طلبه اعزام کند، ‌چه انتظاری از پایگاه های کوچک وجود دارد؛ این در حالی است که تیپ مستقل امام صادق(ع) برای سپاه است اما باز هم کاری از دست آنها بر نمی‌آید.

ما با اینکه این میزان مخالف در محله داریم پایگاهی را در اینجا مهیا کرده‌ایم و زیرساخت آماده شده است؛ اما حمایتی وجود ندارد. برخی طلاب برای فعالیت تبلیغی دو سه روز می‌آیند، اما به خاطر مشکلات مسیر و ایاب و ذهاب دیگر نمی‌آیند! حمایت واقعاً نیست. اگر هم حمایتی جزئی داشته باشند، آن قدر کار مطالبه‌ می‌کنند که وضعیت فرسایشی می‌شود.

ما دنبال برطرف کردن درد جامعه نبوده‌ایم بلکه دنبال این بوده‌ایم که به مسؤول بالادستی پاسخ دهیم. چون از هیچ مجموعه‌ای حمایت نمی‌شود و این کار‌ها زمین مانده است. ظرفیتی که حوزه علمیه می تواند در اختیار ما قرار دهد به چه میزان است؟ قرار بود ۱۰ طلبه برای ارتقای معنویت، به مجموعه ما کمک کنند، با وجود اینکه این مطلب تصویب شده بود، اما همکاری نکردند و یک طلبه نیامد.

ما هیچ‌گاه از این اتفاقات خسته نمی‌شویم. پای ولایت ایستاده‌ایم، ولی این موضوع باید به گوش مسؤولان برسد که در استان قم دارند ریشه بسیج را خشک می‌کنند و کاری می‌کنند تا ما خسته شویم؛ دوست ندارند که ما کار کنیم. می‌گویند چرا این قدر تلاش می کنید؟ چرا این اندازه مطالبه دارید؟ خیلی‌ها این مسائل را نمی‌پسندند! ولی دوستانی هستند در پیکرهٔ سپاه که دوست دارند این اتفاقات بیفتد، ولی ممانعت نیز وجود دارد.»

از مجموع صحبت با اعضاء به آن رسیدیم که پایگاه بسیج پیامبر اعظم(ص) در زمینهٔ کار فرهنگی روش شناسی درستی را دنبال نمی‌کنند. در بحث تقویت مبانی فکری هنوز اعضای پایگاه نتوانسته بودند قدمی بردارند؛ زیرا به‌جز مشغولیت فرهنگی، مشغولیت مالی اجازه حرکت به سوی مبانی فکری را نمی‌داد. از طرفی فرمانده پایگاه به علت حاشیه‌ای بودن نقطه پایگاه از عدم حضور اساتید مجرب گلایه داشت.

جمع بندی

بعد از گذشت ۲ سال از فرمان آتش به اختیار، هسته‌های فرهنگی که به زعم ردهٔ بالا دستی جزو برترین‌ها در سطح کشور هستند هنوز راه‌های نرفته بسیاری دارند. آن‌ها در زمینه اعتقادات و مبانی فکری قدمی برنداشته‌اند و هنوز در دایره جذب باقی مانده‌اند. وجود بستر ورزشی، پینگ پنگ و فوتبال دستی در همهٔ پایگاه‌ها مشاهده شد، اما خبری از فعالیت‌ها برای تثبیت نیرو نبود. این موضوع در پایگاه‌های برادران مشهود است و به نظر باید برای تبیین دوباره گفتمان انقلاب برای این نهاد فرهنگی فکری کرد و نهادهای دیگر باید به کمک بسیج این نقاط ضعف را پوشش بدهند./ز504/ف

خبرنگار: محمدحسین کتابی

ارسال نظرات