۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۶۰۲۴۱
یادداشت؛

رفع فیلتر یا شانتاژ تبلیغاتی

رفع فیلتر یا شانتاژ تبلیغاتی
برخی مسؤولان فضای مجازی کشور متوجه اهمیت حکمرانی در فضای مجازی نیستند و رفع فیلتر را بهانه‌ تبلیغات انتخاباتی برای خود و هم حزبی‌هایشان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسأله فیلتر شدن توئیتر، تلگرام و اینستاگرام همواره از موضوعات چالش‌برانگیز در کشور ما بوده است. خیلی وقت است که جنجال‌آفرینی برخی از رسانه‌ها بر سر این موضوع و دوگانه‌سازی از فیلتر و عدم فیلتر به یکی از روش‌های برخی جریانات کشور برای نیل به اهداف سیاسی تبدیل شده است.

در حالی که سرعت نفوذ و گسترش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در میان جوامع مختلف به‌طور غیر قابل تصوری در حال افزایش است، همچنان برخی مسؤلان فضای مجازی کشور متوجه اهمیت حکمرانی در فضای مجازی نیستند و به قرقره کردن شعارهای ریاکارانه غربی‌ها درباره گردش آزاد اطلاعات مشغول هستند.

 

رفع فیلتر یا شانتاژ تبلیغاتی

 

فیلتر و رفع فیلتر یکی از مسائل خبرساز و چالشی به شمار می رود که در زمان وزارت محمد جواد آذری جهرمی بارها و بارها مطرح شده است. رفع فیلتر و افزایش سرعت اینترنت دو نمونه بارز از نحوه مواجهه او با چالش‌های پیش‌روی وزارتخانه تحت اختیارش است.

درحالی که مسؤولیت کنترل‌ و نظارت بر اینترنت در وهله اول متوجه وزارت ارتباطات است، وزیرجوان در بحبوحه فتنه بنزینی فعالیت خود در توئیتری که فیلتر است را افزایش می‌دهد و تلاش می‌‌کند خود را مخالف قطع اینترنت و فیلترینگ نشان دهد تا رشته شعارهایی که دولت مطبوعش در این چند سال ریسیده است، پنبه نشود.

 

رفع فیلتر یا شانتاژ تبلیغاتی

 

دو روز پیش وزیر ارتباطات در کمیسیون صنایع مجلس اظهاراتی درباره رفع فیلتر توئیتر داشت و گفت: «این موضوع جزو حوزه هایی است که مربوط به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است». البته واقع امر این است زمانی مسؤولیت مسأله فیلترینگ متوجه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می‌شود که بحث بر سر تولید محتوای غیر اخلاقی و در تضاد با فرهنگ ما باشد‌، اما فیلترینگ توئیتر در ایران به اظهارات مداخله‌جویانه مدیر توئیتر درباره حوادث سال ۸۸ برمی‌گردد و به اذعان شخص آذری جهرمی در سال ۹۶، مسأله فیلتر توئیتر بیش‌ از آنکه فرهنگی باشد، حاکمیتی است.

از طرفی سال ۲۰۰۹ و تقریبا یک سال قبل از فیلترشدن توئیتر در ایران، دولت چین نیز فیس‌بوک و توئیتر را به‌دلیل دخالت و جهت‌دهی به اعتراضات مردم کشورش فیلتر کرد. نکته جالب توجه این است که دولت چین یازده سال پیش توئیتر را فیلتر کرد، اما امروز شبکه‌های اجتماعی بومی‌شده چین به اصلی‌ترین رقبای توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام تبدیل شده‌اند، اما در ایران وزیر ارتباطات از برداشتن فیلتر سخن می‌گوید.

تفاوت زاویه دید مسؤولان آمریکا و ایران

هر روز شاهد اظهارات رئیس جمهور و سایر مسؤولان ایالات متحده علیه تیک‌تاک هستیم. حکومت آمریکا مدعی است که نرم‌افزار چینی تیک‌تاک اطلاعات مردم این کشور را به گروه‌های کمونیستی و سازمان‌های امنیتی چین می‌فروشد. این درحالی است که سرورها و سی‌دی‌ان‌های اصلی این شبکه اجتماعی در آمریکا قرار دارد و مدیران ارشد این شرکت نیز آمریکایی هستند.

امروز فیلتر کردن و یا خرید تیک‌تاک به مهم‌ترین دغدغه دولتمردان آمریکا تبدیل شده است، به‌نحوی که اخیراً بلومبرگ در گزارش خود آورده بود ترامپ اعلام کرده برای مسدودسازی تیک‌تاک به فرمانی اجرایی یا قدرت‌هایی متکی خواهد شد که برای مواقع اورژانسی اقتصادی، دراختیار او گذاشته شده است.

حال زاویه دید و رویکرد مسؤولان فضای مجازی در کشور را بررسی کنید؛ متوجه می‌شوید که رویکردشان ۱۸۰ درجه با رویکرد آمریکایی‌ها متفاوت است. در ساختار سیاسی آمریکا درمورد مسائلی که پای امنیت ملی در میان باشد، فرقی نمی‌کند که جمهوری‌خواه باشی یا دموکرات. همه برای رسیدن به یک تصمیم واحد به‌اتفاق نظر می‌رسند و این موضوع درباره احتمال دخالت تیک‌تاک در انتخابات آمریکا نیز صدق می‌کند.

 

رفع فیلتر یا شانتاژ تبلیغاتی

 

رفتار آمریکایی‌ها دو دلیل کلی دارد، اول اینکه اگر یک شرکت آمریکایی موفق شود تیک‌تاک را بخرد، انحصار اطلاعاتی آمریکا حفظ شده و در وهله دوم نیز از احتمال دخالت تیک‌تاک در انتخابات آمریکا پیش‌گیری کرده‌اند. حال این نکات را بگذاریم در کنار اظهارات عجیب وزیر ارتباطات که گفته بود:« موضوعات حاکمیتی که منجر به فیلترینگ می‌شود، با اعتماد متقابل قابل حل است. یعنی توئیتر که در یک موقعیت حساس اظهار نظری خلاف شرایط حاکم داشته، باید اعتمادسازی انجام دهد و ما اطمینان خاطر داشته باشیم که این شبکه مجدداً از موقعیت و امکاناتش علیه کشور ما استفاده نمی‌کند. فضای توئیتر یک فضای کاملاً مناسب است و من از آن بازخورد‌های بسیار مثبتی گرفته‌ام و به همین خاطر هم در آن هستم».

دوران وزارت آذری جهرمی تاکنون حواشی زیادی به‌همراه داشته است و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و بعضا تبلیغاتی او سبب شده تا برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره برنامه انتخاباتی او داشته باشند و بسیاری از اقدامات او را شوی تبلیغاتی بدانند. آذری جهرمی به‌خوبی بلد است که چگونه توپ را به زمین رقیب بیاندازد، تهدید‌های پیش‌روی خود را تبدیل به فرصت کند و محبوبیتی برای خود دست‌وپا کند. /882/ی703/ق

مهدی براتی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
عالی خدا خیر تان دهد
0
0