۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۲۵۳
یادداشت؛

نقش مادری حزب‌الله برای لبنان

نقش مادری حزب‌الله برای لبنان
حادثه انفجار در بیروت اگر منشأ داخلی داشته باشد که مطمئنا عوامل نفوذی داشته و باید به طور دقیق مورد پیگرد قرار گیرد و در کوتاه مدت بررسی شود که چه عواملی به دنبال نفوذ بوده و توانستند چنین اقدامی را انجام دهند.
به گزارش خبرگزاری رسا، محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی و کارشناس بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت؛ انفجار بیروت بسیار مشکوک است و باید در این باره یک نگاه بلند‌مدت به لبنان و یک نگاه کوتاه‌مدت برای این حادثه در نظر گرفت. 
حادثه انفجار در بیروت اگر منشأ داخلی داشته باشد که مطمئنا عوامل نفوذی داشته و باید به طور دقیق مورد پیگرد قرار گیرد و در کوتاه‌مدت بررسی شود که چه عواملی به دنبال نفوذ بوده و توانستند چنین اقدامی را انجام دهند. در سال‌های اخیر پایگاه کشورهایی مثل عربستان و آمریکا در لبنان بسیار ضعیف شده است. حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه جایگاه ویژه‌ای را در لبنان پیدا کرد و لذا کسانی به دنبال ناامن کردن این کشور هستند و در پی آن هستند که امید مردم به حزب‌الله لبنان و حمایت از آن را مورد خدشه قرار دهند تا پایگاه اجتماعی حزب‌الله در لبنان را تضعیف کنند. طرح خاورمیانه بزرگ‌ که اسرائیلی‌ها همچنان به دنبال آن هستند به دلیل نزدیکی لبنان به مرزهای سرزمین‌های اشغالی اهمیت بیروت را برای آنها بیشتر می‌کند و آنچه برای اجرای این طرح ایجاد مزاحمت می‌کند، حضور حزب‌الله لبنان است. در نگاه بلند‌مدت به این مسأله باید به ریشه‌ها توجه کرد. ائتلافی بعد از جنگ اول جهانی با عنوان توافقنامه «سایکس/ پیکو» شکل گرفت که نمایندگانی از انگلیس و فرانسه در قالب این توافقنامه به دنبال آن بودند که امپراتوری عثمانی را دچار مشکل کنند و در نهایت مناطقی را بین خود تقسیم کردند. در ادامه این اقدام لبنان نصیب فرانسوی‌ها شد تا بتوانند آنجا حضور داشته و ایفای نقش کنند. 
قدرتی که بعد از توافقنامه «سایکس/ پیکو» شکل گرفت، یک ساختار مصنوعی بود و بین احزاب، جریان‌ها و ملت‌های مختلف لبنان تقسیم قدرت رخ داد. عمق مشکلات لبنان ریشه در زمانی دارد که فرانسوی‌ها خود را قیم لبنان دانسته و بعد از جنگ اول جهانی رویه استعماری را در این کشور حاکم کردند تا بتوانند پایگاه خود را در منطقه حفظ کنند. سفر اخیر مکرون به لبنان نشان آن است که فرانسوی‌ها از جایگاه امروز لبنان که بزرگ‌ترین مانع بر سر راه طرح خاورمیانه بزرگ اسرائیل و آمریکا است، نگرانند. اول کسی که بعد از انفجار بیروت وارد لبنان شد و مورد استقبال ساختگی قرار گرفت، رئیس‌جمهور فرانسه بود که به صراحت اعلام کرد من مجددا به منطقه بازمی‌گردم. این حالت قیم‌مآبانه نشان داد به دنبال تسلط سیاسی در لبنان هستند. 
فرانسه، اسرائیل و آمریکا سناریویی طراحی کردند تا دوباره لبنان را مستعمره فرانسه کرده و اهداف رژیم صهیونیستی را در منطقه پیاده کنند.  بعد از این حادثه هجمه‌هایی به سمت حزب‌الله صورت گرفت و در مقابل استقبال ساختگی از مکرون انجام شد، اینها نشان می‌دهد به دنبال انزوای حزب‌الله لبنان هستند تا بتوانند در لبنان یک پایگاه بلامنازع برای خود ایجاد کنند. امروز لبنان بیش از هر چیز نیازمند آرامش و همدلی است. ملت لبنان نباید اجازه نفوذ بیگانگان در امور کشورش را بدهد. قبل از بازسازی در لبنان برخی به دنبال دستیابی به جایگاه قدرت پیشین خود در این کشور هستند تا سلطه خود را علیه ملت لبنان اعمال کنند. 

هر گونه دخالت بیگانگان در حادثه بیروت می‌تواند به ضرر مردم لبنان تمام شود و مطمئنا اقدامات علیه جریان حزب‌الله می‌تواند منافع این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. 
علامه سید‌‌حسن نصرالله امروز یک چهره بین‌المللی و متعلق به اسلام و جبهه مقاومت است. کسانی هستند که قبل از روشن شدن ابعاد این حادثه به دنبال انزوای جریان حزب‌الله و تضعیف جایگاه سید‌حسن نصرالله در منطقه هستند. با توجه به اقداماتی که حزب‌الله جهت برقراری امنیت و آرامش در لبنان انجام می‌دهد، باید گفت آنقدر که امنیت لبنان برای حزب‌الله اهمیت دارد، برای مکرون دارای اهمیت نیست. 
امروز رژیم‌هایی همچون سعودی و اسرائیل از ناامنی در لبنان سود می‌برند چرا که منافع خود را متزلزل و در خطر می‌بینند؛ از این رو تلاش خواهند کرد با شورش‌های خیابانی و آشوب، پایگاه خود را در لبنان تثبیت کنند و در چنین فضایی مردم لبنان در معرض انتخاب و آزمون سرنوشت‌سازی قرار دارند و باید با هوشیاری نسبت به تحرک‌های هدفمند، مانع فتنه‌افکنی‌ها در کشورشان شوند. 

ارسال نظرات