۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۶۰۳۵۶
از سوی مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان؛

ضوابط برگزاری مراسم عزاداری محرم در هرمزگان اعلام شد

ضوابط برگزاری مراسم عزاداری محرم در هرمزگان اعلام شد
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان به تشریح دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر پرداخت.

حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، به تشریح دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم وصفر پرداخت و اظهار کرد: برگزاری مراسم در اماکن بسته اعم از مساجد، حسینیه ها، خیمه ها، تکایا، و... فقط به صورت سخنرانی و روضه خوانی و با یک چهارم گنجایش کل مکان و در کمتر از یک ساعت انجام شود. 

وی با بیان اینکه حداکثر زمان برگزاری مراسم ۲ ساعت است، بر ضد عفونی کردن مکان قبل و بعد از مراسم و پیش بینی تهویه هوا در فضای برگزاری مراسم از سوی مسئول هیئت تاکید کرد و افزود: مراسم سینه زنی «زمینه، واحد و...» در فضای باز و در صورت رعایت فاصله ۲ متری، بلامانع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، محدودیت روزهای عزاداری در مقایسه با سنوات قبل را حداکثر تا شام غریبان عنوان کرد و گفت: محل نشستن عزاداران براساس فاصله گذاری ۲ متری از چهار طرف جانمایی شود.

حجت الاسلام انصاری راد با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک به صورت مستمر برای همه عزاداران و عوامل اجرایی مراسم بیان کرد: به دلیل تغییر روش های بیماری کرونا و عدم تشخیص فوری افراد مبتلا، استفاده از تب سنج در بدو ورود عزاداران توصیه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از طبل و سنج و دیگر وسایل مشترک ممنوع است، گفت: انجام دسته روی در محل هیئت در صورت عدم جابجایی از مکانی به مکان دیگر (بدلیل عدم کنترل فاصله گذاری) وفقط درشرایط سکون بلامانع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به اینکه زنجیر زنی فقط در حالت سکون و صرفا با استفاده از زنجیرهای شخصی بلامانع است، بیان کرد: همچنین با نصب پلاکاردهایی از عزاداران خواسته شود از لوازم شخصی خود نظیر کتب ادعیه، مهر، تسبیح و.... استفاده کنند.

حجت الاسلام انصاری راد با تاکید بر توجیه عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای گفت: به دلیل احتمال تسریع در واگیری ویروس کرونا، حتی الامکان عدم حضور کودکان نیز توجیه شود.

وی اضافه کرد: مراسم خاص در برخی شهرستان ها نظیر پنجم محرم در میناب؛ زیر پرچم، علم گردانی، شیر خوارگان، تعزیه خوانی و ... به دلیل تجمع و تراکم زیاد جمعیت و جابجایی و عدم کنترل دقیق فاصله گذاری اجتماعی واحتمال قوی سرایت بیماری ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان از ممنوعیت هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم و برپایی هرگونه ایستگاه های صلواتی «موکب ها، خیمه ها و چادر و...» توزیع چای، شربت، شیر، دمنوش و... به دلیل تجمع و تراکم جمعیت و استفاده از ظروف مشترک در تمامی نقاط شهری و روستایی خبر داد.

حجت الاسلام انصاری راد گفت: پیشنهاد می‌شود با اطلاع‌رسانی قبلی به عزاداران زمینه جمع آوری کمک ها و نذورات مردمی در قالب طرح «نذر سلامت عزاداران و بیماران کرونایی» فراهم شود و پس از دریافت نذورات مالی و مواد غذایی، اقلام بهداشتی و یا غذایی تهیه و در بین نیازمندان محله توزیع شود./851/ت210/ب1

ارسال نظرات