۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۶۰۷۷۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان:

فعالیت هیئات در محرم منوط به دریافت مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است

فعالیت هیئات در محرم منوط به دریافت مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است
حجت الاسلام انصاری راد گفت: فعالیت هیئات مذهبی در دهه محرم در فضای باز و بسته منوط به دریافت مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان ظهر امروز در سالن کنفرانس اداره تبلیغات در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، که مشکلات عدیده ای برای مردم در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی دینی ایجاد کرده برگزاری مراسم ماه محرم و صفر نیز با محدودیت های فراوانی مواجه شده است.

وی درخصوص هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی در استان هرمزگان افزود: توسط ستاد مقابله با بیماری کرونا، دستورالعمل هایی به موقع تدوین و به استان ها ابلاغ شد و اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان در همین راستا، جلسات تخصصی ویژه مدیران و مسؤولان دستگاه های اجرایی، روحانیون، مسؤولان هئیات مذهبی، کانون مداحان و ... برگزار کرد که این جلسات گویای تمامی ضوابطی بود که می بایست به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به مهمترین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در استان تصریح کرد: 15 مورد منطبق بر دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری جزء موارد محدود احصاء شده است که با کمک صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، در حال اطلاع رسانی و اقناع مردم و مسوولان هیئات مذهبی هستیم.

حجت الاسلام انصاری راد ادامه داد: برگزاری مراسم در فضای بسته اعم از مسجد، حسینیه و هیئات مسقف محدود به مدت زمان کمتر از یک ساعت و به صورت سخنرانی و روضه خوانی است و برگزاری مراسم عزاداری به سبک سینه زنی، زنجیر زنی، نوحه خوانی و مداحی به هیچ وجه برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه فاصله اجتماعی افراد در مراسم عزاداری از چهار طرف باید به فاصله دو متر رعایت شود، گفت: حضور افراد در مراسم عزاداری باید به یک چهارم جمعیت سال قبل کاهش یابد و پوشیدن ماسک توسط عزاداران الزامی بوده و مراسم باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مراسم عزاداری به لحاظ تعداد ایام یا زمان‌های مشخص نسبت به سال های قبل تغییراتی یافته یا خیر، بیان داشت: به منظور برگزاری مراسم عزاداری توسط هیئات مذهبی در طول دهه محرم، سامانه ای راه اندازی و از هیئات مذهبی خواسته شده تا با ورود به این سامانه، اطلاعات لارم را وارد و مجوز فعالیت دریافت کنند چراکه فعالیت هیئات در دهه محرم در فضای باز یا بسته منوط به دریافت مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است.

حجت الاسلام انصاری راد با بیان اینکه عزاداری در فضای باز مشکلی نخواهد داشت، افزود: هیئات مذهبی در فضای باز می توانند به مدت 2 ساعت به عزاداری به سبک نوحه خوانی، زنجیر زنی، سینه زنی و مداحی بپردازند البته رعایت کامل دستورالمعل های بهداشتی توسط هیئات مذهبی و عزاداران الزامی است.

وی از ممنوعیت برگزاری آئین های ویژه محرم از قبیل تعزیه خوانی، مراسم عزاداری زیر پرچم در شهر بندرعباس، همایش شیرخواران حسینی، برگزاری آئین علم گردانی، برگزاری مراسم سنتی سینه زنی در برخی شهرستان ها از قبیل حاجی آباد و ... توسط ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: سلامتی مردم خط قرمز همه مسؤولان است از این رو باید تمامی دستورالعمل های ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در دهه محرم و صفر به طور جد رعایت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با بیان اینکه در ماه محرم و صفر امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، اعزام مبلغ به صورت گسترده به نقاط مختلف استان انجام نخواهد شد، ابراز داشت: سال گذشته در آستانه ماه محرم و صفر، از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان تعداد 1500 مبلغ به نقاط مختلف شهری و روستایی استان هرمزگان اعزام و طبق شیوه نامه های ابلاغی از مرکز، به فعالیت می پرداختند که این امر در سال جاری با محدودیت شدید مواجه شده و این رقم به 50 الی 60 مبلغ از خارج از استان در قالب گروه های جهادی تبلیغی کاهش یافته که با حفظ تمامی الزامات بهداشتی به تبلیغ مباحث دینی خواهند پرداخت.

حجت الاسلام انصاری راد به نحوه ادای نذورات مردمی اشاره داشت و گفت: در دهه محرم امسال، نذروات مردمی به صورت کمک‌های مومنانه بین نیازمندان توزیع خواهد شد./851/پ210/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کمترین واگیری ها در مجالس دینی بوده و بیشترین واگیری ها در مجالس عروسی و مکان های حمل و نقل بوده
0
0