۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۶۶۰۹۱۷
آیت الله میرباقری تبیین کرد؛

گسست اجتماعی دنیای مدرن/ تقلید کورکورانه از غرب عامل مشکلات جامعه

گسست اجتماعی دنیای مدرن/ تقلید کورکورانه از غرب عامل مشکلات جامعه
نماینده خبرگان با تبیین مسأله گسست اجتماعی دنیای مدرن تأکید کرد که گسترش کرامت، اخلاق و آزادی جز در سایه تکیه بر حضرت حق محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در همایش مجازی طلایه داران تبلیغ به تبیین مسأله «گسست اجتماعی دنیای مدرن» پرداخت و با اشاره به اینکه تمدن مدرن مبتنی بر اندیشه های غیر دینی زیرساخت های خود را ایجاد کرده است، گفت: تمدن مدرن با ایده هایی که دارد، از طریق دو جنگ جهانی و تحمیل هزاران کشته بر بشریت زمینه حکمرانی خود را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه تمدن مدرن از طریق القای سندها و الگوها و سبک هایی که دارد نوعی جامعه جهانی به وجود آورده است، ادامه داد: این مکتب بنای خود را بر بعد فردیت و آزادی الهام گرفته از مبانی اومانیستی گذاشته است و توجهی به آزادی مطرح شده در مبانی ادیان الهی ندارد.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه تمدن مدرن به دنبال طرد اندیشه های انبیای الهی بوده و می خواهد انسان را با اندیشه های اومانیستی و عرفی سازی تربیت کند، اظهار کرد: تمدن مدرن اساساً انسان را بر اساس منافع شخصی، خودپسندی، حسادت، سلطه گری و سلطه جویی تربیت می کند و به نوع دوستی و محبت و همدلی هیچگونه توجهی ندارد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه تمدن مدرن انسان ها را سوداگر و گرگ صفت بار می آورد، تأکید کرد: این تمدن انسان های دارای منافع متضاد تربیت کرده و آنها را از نوع دوستی و محبت و همدلی و ارزش های انسانی دور می کند؛ پر واضح است که این موضوع و وجود انسان های دارای منافع متضاد کنار همدیگر سبب گسست دنیای مدرن می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار بورس در ایران بر اساس تفکر دنیای مدرن و منفعت طلبی اداره می شود و نمی توان آن را بازار اسلامی دانست، مطرح کرد: همه مشکلات جامعه ناشی از تقلید کورکورانه از دنیای غربی است؛ امروز تفکر مدرن دنبال آن است که انسان ها را وارد فضای حکمرانی سایبری و مجازی و خیالی کرده و آنها را از دنیای ملموس و طبیعت جدا سازد.

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه غرب مدرن فساد را به قله رسانده است، عنوان کرد: دست های پشت صحنه قدرت مستکبران از طریق کرونا می خواهد انسان را در سیاه چال فضای تخیل فرو ببرد؛ اگر انسان ها هوشیار نباشند بدون شک این پدیده سال ها به طول خواهد انجامید، زیرا سلطه گران سلامت جامعه جهانی را گروگان گرفته و انسان ها را از این طریق وارد فضای حکمرانی مجازی می کنند؛ البته این بدان معنا نیست که در جامعه غرب افراد نوع دوست و حق مدار وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در مقابل دنیای از هم گسیخته مدرن، شکل گیری اخوت ایمانی در دستگاه انبیای الهی وجود دارد، بیان کرد: گسترش کرامت، اخلاق و آزادی جز در سایه تکیه بر حضرت حق محقق نمی شود؛ اگر به مبانی انبیا و اولیای الهی توجه کرده و به آنها عمل کنیم بدون شک به منبع کرامت و رحمت متصل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه همه کرامت های انسانی بر محور امام معصوم(ع) در جامعه شکل می گیرد، گفت: زیر مجموعه های ابلیس که دارای صفات رذیله هستند، هیچگاه دارای صفات نیکو نخواهند بود؛ امروز دنیای غرب مظهر تفکر شیطانی است، زیرا پا به خاک کشورهای دیگر گذاشته، ملت ها را تحقیر کرده و منافعشان را غارت می کند؛ دنیای غرب می خواهد ما تا ابدالدهر عبد آنها باشیم.

آیت الله میرباقری اظهار کرد: روابط اجتماعی اگر بر محور ولایت و محبت الهی باشد بدون شک جامعه ای فداکار و دارای کرامت های انسانی را شاهد خواهیم بود؛ البته باید دانست اگر گاهی کرامت انسانی در دنیای غرب مشاهده می شود، این نتیجه تربیت دنیای غرب نیست، بلکه نتیجه فطرت الهی انسان ها است و غرب نتوانسته آن را خاموش کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با تأکید بر اینکه اگر روابط اجتماعی ما حول محور امام معصوم(ع) شکل بگیرد به روابط الفت و محبت تبدیل خواهد شد، افزود: در ایام محرم با الهام از مکتب عاشورا باید توطئه های دستگاه شیطنت غرب را برای مردم بیان کنیم و به وصیت نامه سیدالشهدا(ع) به محمد حنفیه توجه بسیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وقتی امت از مدار اتصال به امام معصوم(ع) خارج می شود، فاسقان زمینه های فساد را گسترش می دهند، تأکید کرد: غرب مدرن ادامه دستگاه سقیفه و بنی امیه بوده و ما باید این را به صورت علمی و مستدل برای مردم تبیین کنیم.

آیت الله میرباقری در پایان با اشاره به ضرورت تبیین اهمیت عزاداری ماه محرم برای مردم عنوان کرد: مبلغان فضیلت مجالس عزاداری و گریه بر مصائب اهل بیت(ع) و اقامه عزای اباعبدالله(ع) را برای جامعه بیان کنند./841/پ202/ق

ارسال نظرات